מנהיגות מעצבת, מנהיגות מתגמלת ותהליכי חונכות

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 211, 15 מאי 2000

מנהל ותיק או בכיר, החונך מנהל או עובד חדש, צריך לקיים זאת מתוך הכרה מסוימת ומוגדרת הקיימת אצלו, אצל המנהל-החונך, והמובילה ומכוונת אותו בתהליך החניכה. ד"ר איציק גונן, מנהל המכון לפיתוח מנהיגות במכללת "אחוה", ומרכז קורס מנהלי בית-ספר במכללת הקיבוצים, מסביר מהי חניכת מנהל בגישת מנהיגות מעצבת.

ראשית, כמה מעקרונותיה של מנהיגות מעצבת, ואשר מתוכם ו'לאורם' צריכה להתבצע החניכה. מנהיג מעצב שואף לפתח אצל כפיפיו משמעות לעשייתם היומיומית, לתפקידם בארגון, ולהשתייכותם לקולקטיב שמחויב ופועל למימושו של חזון ארגוני. הוא מדגיש את ההיבטים הערכיים שבהתנהגות, "כיוון שכל אחד רוצה לראות עצמו כאדם עם ערכים אלה או אחרים", אומר גונן. "מנהיג זה, שמסוגל לחבר את כפיפיו לערכים שבהם הם מאמינים, לזהויות שלהם בעיני עצמם, מגביר אצלם את המוטיבציה לפעול ולהגיע להישגים, כי ההישגים מגבירים את תחושת המשמעות שבמעשים, וכך עולה הערך העצמי".

מנהיג מעצב גם מעצב את הציפיות של הכפיף מעצמו: בהעלאת רף הציפיות שלו מן הכפיף, הוא גורם לכפיף לעשות דברים שמלכתחילה חשב הכפיף שאולי יתקשה או לא יצליח לבצעם. אך עצם ההצלחה בביצוע, נותנת לכפיף תחושה שהוא יכול להעלות את ציפיותיו מעצמו לרמה יותר גבוהה, תחושת המסוגלות העצמית שלו עולה.

קיימות תיאוריות רבות על מנהיגות, מציין גונן, אחת מהן היא זו המשווה בין מנהיגות מעצבת למנהיגות מתגמלת: המתגמלת רואה במנהיגות תהליך הבנוי מעסקאות של שיקולי כדאיות בין המנהיג למונהגים.

"המנהיגות המעצבת, בניגוד למתגמלת, גורמת לאנשים להתעלות מעל לסחר החליפין הזה. התגמולים הם בראיית האדם את עצמו כמי שפועל על-פי ערכים, כמגשים הישגים, כחלק מקולקטיב".

תהליך החניכה על-פי מנהיגות מעצבת מתבטא במרכיבים הבאים, הנכללים בתהליך חניכה זה:

התייחסות ופיתוח אישי: כמנהיג מעצב, נדרשת מחויבות המנהל החונך להתפתחותו האישית של הנחנך. עליו להכיר את צורכי ההתפתחות האישיים והספציפיים של כל נחנך, רצונותיו ושאיפותיו, ולתת לו הזדמנויות רבות ככל האפשר ללמוד, בתוך צורכי ההתפתחות שלו, לתת לו… ללמוד, כי חלק מזה זה תהליך למידה… כדי שאדם ילמד, אני צריך לתת לו סביבה תומכת שתאפשר לו ללמוד, להתנסות בלי לחשוש גם אם יטעה, כך ירבה להתנסות וללמוד מטעויות. והן הזדמנויות ללמידה.

אתגור אינטלקטואלי: לעודד את הנחנך לבחון את הבעיות שעימן הוא מתמודד, מזוויות רבות ככל האפשר. לעודדו לשים סימני שאלה על דברים הנתפסים כמו אקסיומות שהובילו עד עכשיו להצלחה (אך אין ערובה שכך יהיה בעתיד), לראות את הדברים מפרספקטיבות שונות, לעודדו להעלות חלופות פעולה רבות, לשאול שאלות וגם להיות פתוח לביקורת.

הנעה (מוטיבציה) השראתית: לספק לנחנכים אנרגיה, להלהיבם, ליצור בקרב הנחנכים הכרה כי למנהל החונך בטחון ביכולתם להגשים את ציפיותיו. כך מוגברת בקרבם ההתלהבות ומופקת אנרגיה להגשמת החזון הארגוני.

דוגמה אישית: המנהל החונך צריך להוות דמות להזדהות וחיקוי. דרך התנהגותו של המנהל, מבין הנחנך מהם הערכים החשובים למנהל. אם קיים פער בין דיבור על ערכים, לבין ההתנהגות בפועל, הנחנך לא ישתכנע ולא "יקנה" את הדיבורים. לדוגמה: אם החונך רוצה כי הנחנך ילמד להיות סבלני לדעות שונות, על המנהל עצמו להיות קשוב לרעיונותיו ודעותיו של הנחנך במהלך תהליך החניכה, ולנתחם יחד עמו.

 

 

קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת:

 

Leadership

מתוך: http://management.canberra.edu.au

 

 The Complete Guide to Mentoring and Coaching

מתוך: http://www.mentoring-programs.com

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

מה יעזור מחשב משוכלל אם אינו מחובר לחשמל?

    מאת: בני מרגליות *   שישי בצהרים, עוד מעט שבת. קניתי עיתונים והרהרתי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *