ראשי » ניהול ה-business » טיפים ניהול ה-Business » מלכודת הסימפטומים בעסק

מלכודת הסימפטומים בעסק

מאת: יובל יבנקובסקי עורך המגזין אלקטרוני "זמן וכסף"

 

אתה נוסע באיילון, ופתאום נדלקת לך נורית האזהרה של שמן המנוע במכונית. אתה נכנס למוסך. המכונאי שואל: "מה קרה". "נדלקה לי הנורית של השמן" – אתה עונה. "אין בעיה" אומר המכונאי. לוקח פטיש 5 קילו, ומנפץ את הנורית לרסיסים…

"ספר לי מה כואב לך" – אומר הרופא לפציינט. "יש לי כאב חד בבטן בצד ימין למטה" – אומר הפציינט. "אין בעיה" – אומר הרופא – "אני רושם לך משכך כאבים". כעבור יומיים הפציינט מובל לחדר המיון במצב אנוש עם תוספתן מפוצץ…

"כולם יודעים שכאב הוא הסימפטום למחלה ולא המחלה עצמה" – תאמרו בוודאי. נכון. רופא מקצוען לעולם לא ינסה לטפל בכאב. הוא יחפש את הסיבה לכאב. יש רופאים שיתנו לך אקמול וזהו. במקרה כזה יש להחליף רופא.

אבל עובדה, זוהי המלכודת הקטלנית ביותר שמנהלים נופלים בה!

"אין לי מספיק זמן" – הוא אומר.

"אני צריך טריקים חדשים כדי לנהל יותר נכון את הזמן שלי".

הוא לומד טריקים חדשים, אבל עדיין אין לו זמן. הוא קונה תוכנה חדשה,

ועדיין אין לו זמן. לבסוף הוא מתייאש – "אף אחד לא יכול לעזור לי".

למה אין לך זמן?

"כי צריך לעשות את זה ואת זה ואת זה…"

למה אין לך עובדים שעושים את זה ואת זה ואת זה?

"כי אני לא יכול להרשות לעצמי."

למה? (אני מקשה)

"כי עובדים ברמה שאני רוצה דורשים הרבה כסף."

למה אין לך הרבה כסף?

"טוב, זה כי השוק במצב קשה, המשק במיתון, אצל כולם המצב קשה,

הדולר קפץ, הריבית עלתה, המצב הביטחוני, הממשלה… אין מה לעשות".

כל הדברים הללו נכונים ואף מדכאים למדי, אך הם לא פותחים שום דלת לפתרון המצב.

יש משהו שאתה לא יודע!

להלן דוגמה נפוצה (מדי): למר Y יש רעיון למוצר חדש. לפי כל הסימנים, המוצר יכול להימכר בקלות בכמות .X המחיר מחושב כך שיש אפשרות למימון המשכורות, להשקעה בפרסום, לעלויות הייצור, למסים, ולרווח יפה לבעלים. במציאות המכירות נמוכות מהצפוי. ללא בדיקה מעמיקה, מר Y מחליט להוריד את המחיר (הרי "כולם יודעים" שזה הפתרון היחיד לבעיה מסוג זה). בזכות הורדת המחיר אמנם המכירות עולות במעט, אבל כעת צריך להתחיל לחסוך בהוצאות.

מר Y נאלץ לפטר כמה עובדים, לקצץ במשכורות (כולל שלו), לרדת מעט באיכות, לעבוד קצת קשה יותר, ללוות קצת מהבנק, להסתכן בקבלת צ'קים דחויים, ולהגדיל את האשראי ללקוחות.

מר Y משוכנע שהבעיה היא שהריבית על המינוס גבוהה מדי, ושלקוחות לא משלמים בזמן. אילו רק היה יודע שאלו סימפטומים, היה יודע שהמקור למחלה עוד לא זוהה. אולי אנשי המכירות לא עובדים נכון, אולי הפרסום לא נכון, ואולי… קיימים כמאה דברים שונים היכולים לגרום לירידה במכירות.

ישנם סימפטומים נוספים המהווים נוריות אזהרה אדומות. ביקשתי מטובי המומחים לפרט את הנפוצים ביותר. הנה כמה:

  • קשיי נזילות בחברה.
  • בעיות גביה.
  • עומס יתר על המנהל.
  • הלוואות הולכות וגדלות.
  • מצב רוח רע בחברה.
  • משפטים כגון "ככה זה", "אין מה לעשות".
  • רצון להיות במקום אחר.
  • ניסיונות סרק למכור את העסק כשהוא בהפסדים.
  • החלטות חפוזות ושגויות מתוך פאניקה.
  • עליות וירידות במצב רוח המנהל.
  • מתחרים "מתאבדים" המאלצים הורדה של מחירים.
  • חיפוש משקיעים שיוציאו את העסק מהמינוס.
  • מריבות בין השותפים.

אם גילית אצלך בחברה את אחד מהסימפטומים הללו, או סימפטומים אחרים, אנא, אל תנסה לפתור את הסימפטום! אם החברה שלך חשובה לך, זכור: יש משהו שלא עלית עליו!

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

 

 

יכול לעניין..

האם הארגון פועל בצורה אופטימלית להשגת מטרותיו

מתודולוגיה קיברנטית לאבחון וייעול הארגון מאת: עדנה זלמנסון, אורנטק-מערכות ניהוליות בע"מ פורסם לראשונה באוקטובר 2000 ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *