מתוך Knowledge Technologies , מבית M.P-Yaad
גיליון 7 יוני 2001
בשלהי 1960 הציג פרופסור דונלד קיקפטריק מבית הספר לניהול של אונ' ויסקונסין בארה"ב מודל להערכת הדרכה, אשר נשאר נפוץ עד עצם היום הזה. מודלים רבים שגובשו מאז, מושתתים למעשה על מודל הרמות המקורי של קיקפטריק.
המודל עצמו מחולק למעשה לארבע רמות, תוך שהוא משאיר את חופש היישום של כל רמה בנפרד. הרמה הראשונה והשנייה, העוסקות במדידת שביעות רצון הלומדים ובהפנמת הידע הנלמד בהתאמה, מתרכזות בעיקר בהתנסות האישית של הלומד. הרמה השלישית עוסקת במדידת השינוי ההתנהגותי בביצועי הלומד במסגרת התפקיד בעבודה לה הוכשר, ומתמקדת בתוצאות ההדרכה ברמה האישית של הלומד. לבסוף, הרמה הרביעית עוסקת בתוצאות ההדרכה בהיבט העסקי, תוך התמקדות בחישוב החזר השקעה (ROI- Return On Investment).
לעיתים, נוצרת סיטואציה של ניגוד אינטרסים בין אנשי ההדרכה בארגון, לבין החטיבה העסקית או הלקוח, לגבי רמת מדידה אותה יש ליישם בהערכת ההדרכה: אנשי ההדרכה בארגון בד"כ מעונינים ביישום רמה 1 ו- 2 של מודל קיקפטריק, לא רק בשל העובדה שרמות אלה קלות יותר להערכה (בעיקר ע"י שאלוני שביעות רצון, מבחני סיום לקורס, ראיונות וכיו"ב), אלא גם, בעיקר, משום שתוצאות ההערכה ברמות אלה משקפות בעיקר את הצלחת התוכנית בהיבט המקצועי של פיתוח תוכנית ההדרכה; את הדרג המנהל או הפיננסי מעניינת יותר "השורה התחתונה" של תוצאות ההדרכה (רמות 3 ו- 4 של מודל קיקפטריק), דבר הקשה יותר למדידה.
על פי רוב, אנשי ההדרכה מסתייגים מההערכה על-פי רמה 4, כיוון שהתוצאות עשויות להיות מושפעות מגורמים שהם מעבר לשליטתם.
קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת:
.Book List of Kirkpatrick, Donald L
Kirkpatrick's Levels of Evaluation Presentation by: Debra Sieloff
מתוך: /http://www.science.ulst.ac.uk
דיון מקבוצת דיון: Donald L. Kirkpatrick – Evaluating training programs: the four levels /Evaluando programas
מתוך: /http://www.pignc-ispi.com
מתוך: /http://www.foxperformance.com
קישורים רלבנטים:
tweet[Google] Follow @leadersnet
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |