ראשי » ניהול ומנהיגות » ניהול צוותים » מודל ארבע שלבי לפיתוח צוות

מודל ארבע שלבי לפיתוח צוות

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 219, 11 יולי 2000

 

אסף סולומון, מנהל "אופק" לייעוץ והדרכה מעביר סדנאות לפתרון קונפליקטים במקום העבודה. הסדנא מבוססת על התהליך, שפיתח ד"ר סקוט פק, פסיכיאטר אמריקאי (מחבר הספר "דרך חדשה" שתורגם לעברית). הסדנה, בת יום אחד, מיועדת למנהלים וראשי צוותים, שאמורים להחליט בתום הסדנה אם הם רוצים ליישם בהרחבה ובליווי היועץ הארגוני את תהליך חשיפת הקונפליקטים ופתרונם בקבוצת עבודה בארגונם.

הסדנה היא התנסות בתהליך ייחודי של תהליך לבניית צוות. "זה תהליך אוניברסלי, שכל קבוצה עוברת באופן טבעי, אם נותנים לה מעט כלים ותמיכה נכונה, ואין כוחות שמונעים ממנה תהליך זה של חשיפת קונפליקטים", אומר סולומון. התהליך בסדנה כולל ארבעה שלבים:

  1. טרום צוות. משתתפי הסדנה, המהווים קבוצה אקראית, מקיימים בליווי המנחה שיחה על סוגיות שונות, ובהמשך השיחה מתמקדים בנושאים רלוונטיים למשתתפי הקבוצה הספציפית. בשלב זה עדיין מדחיקים 'מתחת לשטיח' חילוקי דעות וקונפליקטים, הקיימים באופן טבעי בכל נושא שיעלה לדיון בקבוצת אנשים.

 

  1. כאוס. המשתתפים נוכחים לדעת כי הימנעות מהעלאת קונפליקטים והתמודדות עימם אין בה תועלת לקבוצה, כי היא מצמצמת את מרחב הנושאים והסוגיות שניתן לדון בהם. ניגודי דעות וקונפליקטים עולים על פני השטח, נידונות שאלות עקרוניות ותפיסות עולם, נוצרים עימותים מילוליים, תוך ניסיון של כל וכחן לשכנע בנכונות ובצדקת עמדתו.
  1. ריקנות. שלב מכריע בתהליך, שבו אנשים בודקים ובוחנים מחדש את עמדותיהם, והולכת ומתהווה, בליווי המנחה, נכונות של אנשים לבחון ולראות את האמת גם בעמדות אחרות. "הריקנות" כאן משמעותה ויתור על חלק מעמדתך, יצירת מרחב פנימי לשם קבלת מרכיבים מתוך עמדות של אחרים.
  1. היווצרות צוות. מצב חדש, שבו כל חבר צוות רואה את האחר בעין אחרת, בראייה חדשה, שאינה מכניסה את האחר לתבנית, שבה ראה אותו בתחילת התהליך. נוצרת הבנה כי מתוך התמודדות עם הקונפליקט, נוצר מרחב ראייה רחב יותר לכל חבר בצוות, מרחב שיש בו מקום ליותר שונות, הבנה של חולשות האחר, גם מתוך הכרת האדם את חולשותיו שלו.

"חלק גדול בתהליך היא עבודה פנימית שעושה כל משתתף עם עצמו", מציין סולומון. "נוצר מרחב פעילות יותר נרחב, שבו אנשים יכולים להיות הם עצמם הרבה יותר, ולבטא את עצמם. נוצרת הבנה כי לעולם בתוך מערכת אין לכל האנשים את כל הכשרונות הנחוצים, ונוצרת נורמה של גיבוי הדדי על כישלונות. ברגע שנוצרת הבנה וקבלה, פוחת הצורך של הפרט להסתיר ולהתגונן.

תוצרי הסדנה הם שכל חבר מרגיש בטוח יותר, חופשי יותר לפעול ולתפקד ולסמוך על האנשים שמסביבו, כאשר במקביל "כל רמת התפקוד בקבוצה משתנה לחלוטין, עולה בקפיצת מדרגה. זו לא עליה שנוצרת מתחכום כלשהו, אלא שנוצר כלי משמעותי – מודעות ליכולתה ולכוחה של הקבוצה להתמודד עם קונפליקטים, ולא לעוקפם ולתת להם להצטבר ולתפוח".

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

 

 

יכול לעניין..

HadarKantor

כיצד הופכים אוסף של מנהלים טובים לקבוצה מנצחת?

 מאת: הדר קנטור * במהלך הקריירה נתקלתי לא פעם בחברות ששדרת הניהול שלהן מורכבת ממנהלים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *