ראשי » ניהול ה-business » בקרה ניהולית » מדדים למימוש מטרות ניהוליות

מדדים למימוש מטרות ניהוליות

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 209, 2 מאי 2000

 

למנהלים, בארצנו במיוחד, אומר אמתי קרן, מומחה לניהול ומחבר הספר "שיטות ארגון וניהול", עומס עבודה במידה שמעל לכוחותיהם. אך בחלק ניכר מזמנו, ולעתים במרבית זמנו, המנהל מטפל בנושאים ובעניינים שאינם, לפי דעתו שלו, החשובים והמרכזיים ביותר בעבודתו. במקום להתמקד בנושאים הנראים בעיניו כחשובים ביותר, הוא עסוק ב"עניינים הלוחצים" באותו רגע, למשל הכנת דו"ח למנהל שמעליו או ליו"ר מועצת המנהלים, שלפתע מעונינים בדו"ח מסוים.

אמתי קרן שם דגש בעבודתו הייעוצית על פיתוח ושימוש במדדים מדידים, כמותיים, המאפשרים למנהל, בכל דרג בארגון, להתמקד במימוש המטרות החשובות ביותר שלשמן הוא לדעתו נמצא בתפקידו.

למשל, מדד בתחום ניהול מחסן, בודק וקובע את מספר השגיאות הנעשות בפעילות שגרתית מסוימת ומרכזית בעבודת במחסן. כעבור שלושה חודשים מהפעלת המדד, ירד בהדרגה מספר השגיאות כמעט לאפס. המדד, שהוא למעשה כלי ניהולי, נבחר, מדגיש קרן, על-ידי המנהל עצמו, בשיתוף היועץ, לאחר ניתוח מפורט שהם עורכים על תהליכי העבודה שביחידה. בדרך כלל נקבע ומיושם מדד אחד או שניים.

מדד נוסף הוא, למשל, בתחום ניהול משאבי אנוש: משך הזמן העובר מקבלת פנייתו (במכתב, פקס או טלפון) של מועמד לעבודה, עד לקיום הראיון עמו. המטרה בשימוש במדד זה היא להקטין את הפער בין שתי נקודות הזמן. זאת, כדי לא "לפספס" מועמדים טובים ומתאימים, לרבות בתחום ההיי טק, שעשויים בפרק זמן זה להתקבל למקום עבודה אחר.

מדד נוסף, לדוגמה: מדד לבדיקת עלויות הרכש (עלות החומרים לייצור המוצר). לעתים קרובות, מציין קרן, קיים בזבוז בתחום זה, כי ארגון נוטה להימנע ממעקב קפדני על הוצאות אלה, ושם דגש על הגדלת המכירות, מהירות היציאה לשוק וכו'. הפעלת מדד זה בעבודתו של מנהל, עשויה להביא לחסכון ניכר בעלויות.

שיטה זו כלולה אמנם במסגרת תקן 9000 ISO, אך לעתים קרובות היא "טובעת" ונעלמת במכלול הוראות השיטה, מדולגת או שאינה מופעלת באופן משמעותי. השיטה אינה כרוכה בהשקעה כספית, מציין קרן, ולעומת זאת תועלתית מאד.

 

קישורים רלבנטים באתר: 

 

יכול לעניין..

rtf4612409293_314828714

התנהלות עסקים קטנים ובינוניים (SMB) מול הבנק- האם יתכן סיפור אהבה?

  מאת: אבי קרעין וזאב הרשקוביץ*         חיי היום יום בחברות קטנות ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *