מאת: מריה גוטמן, Alvim פתרונות הדרכה
כאשר מדברים על מיומנויות למידה, ברוב המקרים מתייחסים למיומנויות המיושמות "כאן ועכשיו", אשר נועדו לספק צרכים ספציפיים, המתעוררים במהלך הלמידה – כגון הבנת הנקרא, הצגת מידע ומיפוי מושגים. אך חשוב לזכור, כי קיימות גם מיומנויות למידה מסוג אחר- כאלו המשרתות את הלומד לטווח ארוך ומקבלות קשת רחבה של משמעויות, בהתאם לקונטקסט, כמו מציאת אסטרטגיות עבודה מתאימות או שליפת מידע לצורך לימוד עצמי ויישומו בתכנים חדשים ובלתי מוכרים. בין מיומנויות אלו נכללת זו המכונה בספרות המקצועית "יכולת העברה", ולמרות היותה ניתנת לפיתוח הדרגתי במהלך הלמידה, היא קיימת אצל מעט אנשים.
יכולת העברה היא יכולת קוגניטיבית, הכוללת את השלבים הבאים: גיבוש מודל מנטאלי ע"פ תוכן נלמד, הפשטתו ויישומו בקונטקסטים חדשים ובלתי מוכרים. למשל, לומד שהפנים שלבי פעולה בהקשר מסוים, במידה והינו בעל יכולת העברה, יהיה מסוגל להפעיל וליישם אותם במגוון סיטואציות חדשות אליהן ייחשף במסגרת עבודתו, גם אם לא הוכשר לכך באופן מפורש. מכיוון שהכנת עובד לכל הסיטואציות בהן יתקל בעתיד הינה משימה בלתי אפשרית, קיים צורך להטמיע עקרונות חשיבה שיעזרו לו לקבל החלטה במגוון מצבים חדשים.
לפיתוח יכולת זו קיימים מספר תנאים. התנאי הראשון הוא אימון הלומד לעשיית רפלקציה במהלך הלמידה לגבי מטרתה, סוג האסטרטגיות הניתנות ליישם, ולגבי דמיון ושוני בין מצבים שונים שנלמדו ונצפו בסביבת העבודה. חשוב להעלות לדיון נקודות, כמו "מדוע הוחלט על מהלך זה או אחר מתוך תסריט מסוים", "באילו מצבים אחרים יש לקבל את אותה ההחלטה" או "באילו מקרים הנראים דומים למראית העין, יש לקבל החלטה אחרת".
תנאי נוסף לביצוע העברה הוא עיצוב סביבת למידה התומכת בתהליכים שפורטו לעיל.
עיצוב סביבת למידה
האחריות של מפתח הדרכה כרוכה ביצירת סביבת לימוד שתעודד העברה בקרב הלומדים ותכין אותם לתפקוד מוצלח ומושכל במצבי אמת. לכן, בעת תכנון קורס או עיצוב סביבת לימוד, מומלץ להיצמד לעקרונות הבאים (כפי שתוארו ע"י עדי נתן מהאוניברסיטה העברית):
- אספקת מידע הכרחי– כדי שלומד יוכל לבצע, הוא אמור לדעת מה עליו לעשות בשטח. נטרול כל ידע חסר משמעות או לא רלוונטי הנו חיוני למניעת בלבול וחוסר בהירות.
- הדגשת עקרונות לכל ביצוע– לימוד עקרונות פעולה כלליים מאפשר הרחבת טווח ההעברה למצבים חדשים.
- תרגול חוזר במצבים שונים– שיפור מנגנוני ההעברה ממצב מוכר למצב חדש, נעשה על-ידי כך שלומד מרחיב את ההיכרות עם מצבים שונים ומתרגל את תגובותיו למצבים אלו.
- קירוב למצב האמת– מומלץ לעצב סביבת למידה שתכיל מרכיבים משותפים עם סביבת עבודתו האמיתית (או כל סביבה אחרת בה הלומד צפוי ליישם את הנלמד). קירוב הלומד למצבי ההתמודדות העתידיים מקטין את אי הודאות ומאפשר העברה קלה.
העיקרון האחרון – קירוב הלומד למצבי ההתמודדות העתידיים – נקרא בשפה היומיומית תרגילי סימולציה. טכניקת הדרכה זו הפכה לנפוצה מאוד לאחרונה, מכיוון שהוכיחה את יעילותה במצבים שונים.
שימוש בתרגילי סימולציה בהדרכות קונבנציונאליות
בהדרכות קונבנציונאליות מקובל להשתמש בתרגילי סימולציה, כאשר המודרכים הם אלה שתפקידם מצריך קבלת החלטות בהתאם למצבים שונים (כגון נציגי שרות לקוחות או אנשי מכירות). קורס המתבסס על סימולציות מתוכנן במטרה להכשיר עובד להתמודדות עם מצבים מקצועיים מורכבים בהם יתקל בעתיד, לגרום לו לבצע העברה למצבים חדשים, ובכך להביא לידי מימוש את התיאוריות העומדות בבסיס התפקיד. במקרים אלה, הסימולציות נעשות בהנחיית מדריך, על- ידי משחקי תפקידים ופתרון בעיות אותנטיות שנלקחו מהתפקיד, ולרוב הן מופעלות בקבוצות קטנות.
שימוש בתרגילי סימולציה בסביבה מתוקשבת
בנוסף להקניית כישורים "רכים" (כמו תכנון אסטרטגיות עסקיות או שיפור אינטראקציות בינאישיות), תרגילי סימולציה מיושמים ככלי להקניית מיומנויות טכניות, כחלק מיחידות לימוד מתוקשבות. תרגילים אלה משולבים, בעיקר, בלומדות העוסקות בהדרכת עובדים לשימוש במערכות טכנולוגיות פנימיות בארגון. קיימת טענה, כי לומד שנחשף לתרגילים אלו, לא רק יצליח להפנים במהירות וביעילות את הפרוצדורות הנדרשות, אלא גם יעמיק לאורך זמן את מיומנותו הטכנית הכללית (אשר בעידן הנוכחי היא שימושית ביותר!). באופן זה עשויה להשתפר יכולתו של הלומד להתמצא בסביבות טכנולוגיות חדשות ולחקור אותן עצמאית, או במילים אחרות, לבצע העברה.
עידוד למידה מתוך עשייה
סביבת סימולציה בה מתרחשת הלמידה, חייבת להכיל מראה חזותי, מנגנון ומאפיינים התואמים לסביבת העבודה. הדמיה מסוג זה מעוררת אצל הלומד קשר אסוציאטיבי בין שתי הסביבות, ומציבה בפניו שאלות חשיבה רבות, הנשאלות בתת- מודע, לגבי דמיון ושוני בין שתי הסביבות ותכונותיהן, גיבוש כללי עבודה ואסטרטגיות. וכפי שכבר צוין, תהליכים אלה מהווים אבני יסוד בפיתוח יכולת העברה ויכולת קוגניטיבית נוספת – למידה מתוך עשייה. בבסיס שתיהן עומד סגנון חשיבה רפלקטיבי.
מומלץ לעצב את סביבת הסימולציה כך שהלומד יובל, צעד אחר צעד, לבצע פעולות תוך כדי קבלת הנחיות מהמחשב. ההנחיות יכולות להינתן על- ידי משוב והדגשת השינויים המתרחשים בסביבה כתוצאה מהתקדמות בתהליך. חשוב לזכור, כי ההתקדמות מתרחשת בסביבה מוגנת, בה הלומד יכול ללמוד מטעויותיו ולהיפטר מהרגלים שגויים. לכן, תרגול בסביבה דמוית מערכת "אמיתית", המתקנת ומכוונת את הלומד בצורה קונסיסטנטית לביצועי המשך, תומך גם הוא בתהליך של "למידה מתוך עשייה". בתהליך זה, הלומד מדגיש לעצמו את העקרונות העומדים מאחורי תופעות העשייה, יוצר הכללה, ובהמשך – מבצע העברה מוצלחת לתחומי עשייה אחרים. כלומר, הלומד יכול להכליל לגבי תופעה ועקרונות שהביאו לתופעה, ובעתיד ליישם את החוקיות בעולמות תוכן אחרים, גם אם לא נחשף להם בעבר.
סיכום
שאיפתם של אנשי הדרכה היא ליצור סביבת לימוד מוחשית המעודדת את הלומדים לא רק להפנים וליישם בסביבת עבודתם את התכנים שנלמדו, אלא גם להשתמש בידע הנרכש במצבים חדשים עמם יאלצו להתמודד במהלך חייהם המקצועיים ולאורך זמן. טכניקה נפוצה להשגת היעד היא ביצוע הדרכות בשילוב תרגילי סימולציה. בהדרכות קונבנציונאליות השימוש בסימולציות נעשה לצורך הקניית מיומנויות מקצועיות "רכות", ואילו בהדרכות מתוקשבות, בדרך כלל, תרגילי הסימולציה מיועדים להכשרת לומד לשימוש במערכות טכנולוגיות. לסימולציה הטכנולוגית יתרונות רבים, כאשר העיקריים שבהם:
– הדמיון בין סביבת הסימולציה הטכנולוגית לבין סביבת העבודה הינו חזותי ומוחשי, ולכן מעורר אצל הלומד גירוי אסוציאטיבי ומקל על ביצוע העברה.
– בסביבת הסימולציה הטכנולוגית הלומד מקבל משוב לביצועים והכוונה להמשך בזמן אמת, וכך מעודדת למידה מתוך עשייה.
– תרגילי סימולציה מתוקשבים מפנים את תשומת ליבו של הלומד לשינויים המתרחשים בסביבה בעקבות הפעולות שביצע. הדבר מעודד את הלומד לבצע רפלקציה על מה שנעשה ועל הקשר בין סיבה לתוצאה.
ביבליוגרפיה
עדי נתן
מיומנויות בסיסיות בהדרכה
האוניברסיטה העברית ירושלים
אוקטובר 2000
- Kramarski & M. Gutman
How can self- regulated learning be supported in E-learning environment?
Journal of Computer Assisted Learning 22 (1) 2006
- Brennan & G. Kao
The Promise and Reality of Technology-Based Simulations
CLO (Chief Learning Officer)
May 2004
- Tam
Constructivism, Instructional Design, and Technology: Implications for Transforming Distance Learning
Educational Technology & Society 3(2) 2000
קישורים רלבנטים:
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ספטמבר 2005. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |