יזמות המדינה והחברה – ממצאי מחקר

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 250, 14 במרץ 2001

לחץ לקבלת מידע נוסף

להון האנושי, למשאב האנושי, חשיבות מכרעת ברמת היזמות של מדינה וביכולתה לקיים התקדמות טכנולוגית ולאמץ חדשנות טכנולוגית – כך עולה ממחקר בינלאומי שנכללות בו 21 מדינות, ובהן ישראל. יזמות מוגדרת במחקר כפעילות להקמת עסק חדש על-ידי פרט או צוות, אם באופן עצמאי או במסגרת חברה קיימת. צוות מחקר ישראלי במרכז היזמות בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב בראשות ד"ר מירי לרנר ויואש אברהמי המהווה חלק ממחקר בין לאומי בשם: Global and Entrepreneurship Monitor, הגדיר תשעה תחומים כ"תנאי מסגרת יזמיים" המשפיעים על רמת היזמות במדינה, ובגינם נוצרים הבדלי רמות בין המדינות: מדיניות ממשלתית (עד כמה פעולות הממשלה מעודדות ומקדמות יזמות), תכניות ממשלתיות לתמיכה ביזמות, חינוך, השכלה והכשרה מקצועית, מערכות התמיכה הפיננסית (בנקאות, אשראי,מלאכים, הון סיכון וכו'), מחקר ופיתוח טכנולוגיים והטמעה טכנולוגית, תרבות ונורמות חברתיות ושני תחומי תשתיות – תשתיות פיזיות (מערכות תחבורה, חשמל, תקשורת, מים ועוד), תשתיות מקצועיות ומסחריות – רואי חשבון, עורכי דין, אנשי כספים,יועצים לניהול שיווק וכו', שמסוגלים לתת תמיכה לפעילות היזמית. חלק ניכר מהתחומים מבוססים או קשורים לרמתו של ההון האנושי במדינה. נמצא שיש קשר מובהק בין רמת ההשכלה לרמת היזמות, מציין יואש אברהמי.

כיוון שיש מתאם גבוה בין רמת השכלה על-תיכונית ומעלה לבין רמת היזמות: הן יזמות טכנולוגית והן יזמות לא-טכנולוגית, תוך דגש מיוחד על הכשרה טכנולוגית וניהולית של נשים, חשוב מאד, אומר אברהמי, כי החינוך ליזמות ולימוד נושאים שמכשירים אנשים להיות יזמים, יחלו בגיל צעיר מאד, כבר בבית הספר היסודי. "חשוב מאד ללמוד מתמטיקה ברמה גבוהה כבסיס, אבל חשוב לא פחות להבין כיצד לנהל עסק מכל סוג שהוא ולרכוש כלים לניהול כזה במערכת כלכלית תחרותית. צריך להכשיר את הילדים 'לחשוב עסקית', לתפוס את כללי המערכת הכלכלית והעסקית שבה הם אמורים להשתלב בבגרותם, לפתח את הכישורים והיכולות שלהם לממש את הידע שרכשו ולאפשר לרבים יותר מביניהם יכולת להקים עסק בעצמם".

  • בשנת 1999, השנה הראשונה למחקר, נכללו במחקר 10 מדינות; ישראל הייתה בין שלוש המדינות היותר יזמיות.
  • בשנת 2000 השתתפו במחקר 21 מדינות וישראל ממוקמת בקבוצת הביניים במקום ה- 14 כשמקדימות אותה איטליה, בריטניה ,גרמניה, דנמרק וספרד.

לפריחת יזמות ההי-טק בישראל, שהייתה המנוע לפעילות הכלכלית במשק, הייתה תרומה חלקית בלבד להיקף יצירת עסקים חדשים בישראל ואילו המגזרים הלא טכנולוגיים המהווים את המקור העיקרי ליצירת עסקים חדשים, פעלו במשק ממותן המקשה על כניסה לפעילות יזמית. 

בין ממצאי מחקר GEM יש היבטים נוספים המתייחסים למשאבי אנוש והמדיניות המכוונת אותם:

  1. המחסור בכוח אדם טכנולוגי בישראל צריך למצוא פתרונו בכמה מסלולים במקביל שיכללו תגבור מסלולי ההכשרה האקדמיים על ידי תקצוב מיוחד, עידוד ההוראה בתחום, שילוב פעילות הכשרה בין האקדמיה לתעשייה, ומתן אפשרות הכשרה כ -outsourcing עבור האקדמיה והתעשייה.
  1. הבאת כח אדם טכנולוגי זמני זר, עשויה לפגוע בקידום הכשרת הון אנושי מקומי ולפגוע במרקם החברתי ובמרקם יחסי העבודה בישראל.
  1. השימוש בכוח-אדם זר בישראל הגיע לשעורים גבוהים בקנה מידה בינלאומי של אחוז הזרים מכלל כוח העבודה הלאומי. לתופעה זו מלבד היבטים של ניצול בוטה, יש השלכות חברתיות ותרבותיות מרחיקות לכת שהממשל אינו ערוך לקדם.
  1. משרד העבודה והרווחה ורשויות הקשורות בו, לא הפנימו כאסטרטגיה ותכניות פעולה את נושא ההכשרה לתעסוקה כעצמאי ויזם בכל מסגרות ההכשרה המקצועית למבוגרים ובמסגרות התמיכה האחרות במובטלים ונתמכים.

תרשימים מתוך המחקר:

 

 

 

 

 

 

 

 

קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת:

 

A World of Resources for Entrepreneurs

מתוך:  /http://www.entreworld.org

 Global Entrepreneurship Monitor 2000 Executive Report   by Paul D. Reynolds, Michael Hay, William D. Bygrave, S. Michael Camp and Erkko Autio.

מתוך:  /http://www.entreworld.org

 הדו"חות של דנמרק, וולש, סקוטלנד, אנגליה, ארה"ב, אוסטרליה, פינלד , נורבגיה בפורמט PDF.

מתוך:  /http://www.entreworld.org 

Entrepreneurship and community Development, by Raymond, W.SMILOR, PHD בפורמט PDF

מתוך:  /http://www.entreworld.org

 

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

יכול לעניין..

טיפים לניהול עסק ביתי

 מאת: אבי קרעין וזאב הרשקוביץ*             כל מי שהקים עסק …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *