ראשי » ניהול שינוי וצמיחה ארגונית » גלובליזציה » חוויות אישיות כעובדת בצוות ובארגון גלובלי

חוויות אישיות כעובדת בצוות ובארגון גלובלי

מאת: אורלי זילברשטיין, אחראית הדרכה (Education Consultant) ב- BMC Software

הוצג לראשונה בכנס איפ"א ינואר 07 "מלוקאלי לגלובאלי, דלתות מסתובבות בעולם הארגוני", מלון השרון, הרצליה

הנפשות הפועלות:

אספר על חוויותי האישיות כעובדת בצוות ובארגון גלובלי. תפקידי הוא אחראית הדרכה (Education Consultant) ב- BMC Software. החטיבה ב- BMC אליה אני משתייכת נקראת Business School, ולה נציגים בכל העולם (ארה"ב, אירופה, הודו, המזרח הרחוק). שני סניפי החברה בישראל, הממוקמים בתל-אביב ובתל-חי, הינם בתחום אחריותי. משרדי הקבוע הוא בתל-חי.

האתגר והמניע:

להיות חברה שוות ערך בארגון אליו אני משתייכת, למרות הריחוק הגיאוגרפי, מבלי שהדבר יבוא על חשבון מילוי תפקידי הלוקלי על הצד הטוב ביותר, ולשביעות רצונם המלאה של לקוחותיי. לשם כך ישנה חשיבות רבה לאופן תפיסת התפקיד השונה מתפקיד דומה בארגון לוקלי.

עקרונות תפיסתיים שונים בין ארגון גלובלי ללוקלי:

קיימים מספר פערי תפיסה באשר לעבודה בארגון גלובלי לעומת ארגון לוקלי.

הראשון והחשוב מכל הוא שכל הארגונים אותו דבר, אך אין זה כך. עבודה בצוות גלובלי דורשת למעשה משחק בשני מגרשים: בראשון, הלוקלי, ישנם הלקוחות, המשימות והיעדים הרגילים. בשני, הגלובלי, ישנם גם לקוחות, משימות ויעדים, אך הללו שונים מהראשון. הגדרת התפקיד המסורתית נותנת מענה לדרישות הארגון הלוקלי בלבד. היא אינה מגדירה, למשל, את הצורך לשמור על אמצעי תקשורת מובנים עם המנהל, את הצורך בניהול עצמי, את הצורך לבחון כל את העת את המיצוב שלך בצוות, וכיצד אתה משפר אותו.

אז מה עושים? לומדים לשחק גם כדורגל וגם כדורסל, ולומדים להצטיין בשניהם. חשובה ההבנה, שמשחק טוב הן ברמה הלוקלית והן ברמה הגלובלית חיוניים להצלחה בתפקיד. למעשה מגדירים את התפקיד מחדש: מה היעדים שלי והמטלות הנגזרות מהן ברמה המקומית, ומה היעדים והמטלות הנגזרות מהן ברמה הגלובלית? רק אפיון חדש כזה של התפקיד יובילו להצלחה בו!

עיקרון שני הוא הצורך להיות פרואקטיבי. ולמה זה חשוב? מכמה סיבות:

  • המנהל לא נמצא לידך – המשמעות היא שהוא לא תמיד יכול לעזור לך, בגלל הפרשי שעות, משום שאין לו סמכות ברמה הלוקלית (איך הוא יכול לתת הוראה למישהו מצוות אחר שהוא אינו מכיר והוא אינו מכיר אותו?) ועוד. לכן מוטלת עליך האחריות ליזום, למצוא לבד פתרונות לבעיות שצצות, לרתום אחרים למשימותיך ולבנות נהלי עבודה לוקליים שיסייעו לך במילוי משימותיך.
  • המנהל לא יגיד לך מה לעשות – הציפייה מעובדים בארגון גלובלי היא להיות עצמאיים, יוזמים ויצירתיים. המנהל אינו מצפה מעובד שימתין לקבל ממנו משימות, אלא להיפך. העובד יהיה זה שיקבע יעדים לעצמו (תוך התייעצות ושיתוף), יצביע על האתגרים ועל ההצלחות, ובכלל ינהל עצמו באופן עצמאי.
  • להוכיח ערך מוסף – וכאן אנחנו חוזרים לתחרות עם חברי הצוות שנמצאים קרוב למנהל, וכן שותים איתו כוס קפה בבוקר. חשבו על כך: במקרה של צמצום כח אדם, את מי יהיה קל יותר לפטר? את אותו עובד מרוחק, או את העובד שיושב בצד השני של המסדרון? אז איך מונעים זאת? התשובה היא מיצוב נכון והוכחת ערך מוסף. ואיך עושים זאת? ע"י יוזמה ופרואקטיביות!
  • להקל על העבודה – כן, עשה לך חיים קלים. תבדוק מה הממשקים מולם אתה עובד, וכיצד תייעל את העבודה מולם; בדוק מהן החוזקות של חבריך לצוות הגלובלי ונצל אותן לפרויקטים משותפים; חשוב באילו דרכים עובדת היותך חבר בארגון גלובלי תורמת לך לקידום ענייניך.

העיקרון השלישי הוא תקשורת, תקשורת ושוב – תקשורת. מה כבר ההבדל בין תקשורת לוקלית לגלובלית? המון! חשוב לזכור כי המנהל הלוקלי רואה, שומע ומעריך את ביצועיך ברמה היומיומית. לרשות המנהל הגלובלי עומד רק המידע שאתה מוסר לו! כיצד היית אתה מרגיש בסיטואציה דומה? נכון: מנותק, חסר אינפורמציה, חסר שליטה ואולי גם חסר אמון. ובכן, לא תרצה שהמנהל שלך ירגיש כך… לכן יש לתקשר עם המנהל על בסיס קבוע ולספר לו ה-כ-ל! אין יותר מדי. מה אתה עושה? כיצד? עם מי? היכן הקשיים והאתגרים? ובעיקר – לספר לו על ההצלחות. הרי זו ההזדמנות להוכיח את הערך המוסף שלך!

והעיקרון האחרון הוא ההבנה שבהצטרפותך לארגון גלובלי עליך ללמוד שפה חדשה. עליך להיות מודע לפערים בין-תרבותיים ולהתחשב בהם כאשר אתה מתקשר עם המנהל שלך ועם חבריך לצוות בכדי למנוע "קצרים בתקשורת", ללמוד מה היעדים של הארגון הגלובלי אליו אתה שייך וכיצד אתה "מוכר" רעיונות שלך כך שיהיו בהלימה עם יעדים אלה, ובכלל – איך אתה מנהל את התקשורת עם המנהל שלך בשפה שלו? דרושה לכך רגישות שאינה מאפיינת ארגונים לוקליים, בהם קל הרבה יותר ללמוד את השפה הזאת.

תובנות ומסקנות:

עבודה בארגון גלובלי דורשת מיומנויות נוספות שבד"כ לא נמצא אותן במודעות "הדרושים" בעיתון. היא דורשת הכרה והבנה של כללי משחק חדשים. האם מיומנויות אלה ניתנות לרכישה? אני מאמינה שכן. הדבר תלוי בעיקר במודעות וברצון ללמוד. האם עבודה בארגון גלובלי מתאימה לכל אחד? כנראה שלא.

הארגון הגלובלי דורש שקיפות ושיתוף פעולה חוצה גבולות. ללא שני עקרונות אלה הוא לא יוכל להתקיים כישות אחת. ארגונים שאינם דוגלים בשקיפות מלאה, עובדים ומנהלים שמעדיפים "לשמור את הקלפים קרוב ללב", מוטב להם כי יוותרו על החלום הגלובלי.

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

 

 

 

יכול לעניין..

פיתוח ארגוני וירטואלי בעסק גלובלי

מאת: ורד דגן-טל, ייעוץ לניהול ופיתוח ארגוני הוצג לראשונה בכנס איפ"א ינואר 07 "מלוקאלי לגלובאלי, ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *