הקשר בין פוליטיקה ארגונית, לחץ שחיקה ואגרסיביות

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 302, 15 באפריל 2002

לחץ לקבלת מידע נוסף

עובדים הרואים את סביבת עבודתם כיותר פוליטית, חווים יותר מתח, לחץ ושחיקה במקום העבודה, וקיים פוטנציאל להתפתחות התנהגות אגרסיבית במקום העבודה. כך עולה ממחקר שערך ד"ר ערן ויגודה, מומחה להתנהגות  ארגונית ומנהל ציבורי מהחוג למדע המדינה באוניברסיטת חיפה.

בספרות התיאורטית קיימות שתי גישות מרכזיות בהתייחסות לפוליטיקה ארגונית.

  1. בידי כל עובד ומנהל בארגון, מחסן 'תחמושת' של טקטיקות ודרכים בסביבת העבודה שלו, באמצעותן הוא משפיע על האחרים, בכדי לקדם את האינטרסים שלו או גם של קבוצתו. בדרך כלל ה'מחסן' יותר כבד-משקל ומשמעותי ככל שעולים במדרג הארגוני.
  1. גישה שניה בוחנת כיצד אנשים מבינים את הפוליטיקה בארגונם, עד כמה הם חשים את קיומה. לפי גישה זו מייחסים פוליטיקה בעבודה לכל מיני פעילויות והתנהגויות שליליות, כגון הפעלת כוח, ברוטאליות, ועקיפת מנגנונים פורמליים בארגון. המחקר על-פי גישה זו מצומצם, כי זה 'חומר רגיש', וארגונים ומנהלים לא נוטים לשתף פעולה בחשיפתו.

פוליטיקה בארגון מתבטאת בטקטיקות רבות ושונות של דרכי השפעה: דרכים עדינות כגון שכנוע או חליפין, ודרכים יותר גלויות ותקיפות, כמו פניה למנהל בכיר יותר, עקיפת סמכות, וניסיון להשיג מידע כדי להפעיל לחץ על מוקדי קבלת החלטות בארגון. ביטוי חריף יותר היא פוליטיקה של סנקציות, כמו חסימת מידע ונתונים, והימנעות משיתוף פעולה.

S_rtf4059110343_1021412415

מודל המחקר מציג את הקשרים הישירים והעקיפים בין פוליטיקה ארגונית וביטויים של לחץ ומתח. לפיכך, מרכיבים של מתח ולחץ (job distress) וכן שחיקה (job burnout) הם תגובות ישירות לפוליטיקה ארגונית. עובדים הרואים את סביבת עבודתם כיותר פוליטית, כלומר פחות הוגנת ושוויונית בשיתוף במשאבים והשפעה על תהליכי קבלת החלטות חווים יותר מתח, לחץ ושחיקה במקום העבודה. בנוסף המודל מנבא עוינות בין אישית והתנהגות אגרסיבית על ידי העובד או סביבת העבודה שלו.

השערות המחקר:

  1. פוליטיקה ארגונית קשורה בקשר חיובי עם לחץ ושחיקה של העובדים.
  2. פוליטיקה ארגונית קשורה בקשר חיובי עם התנהגות אגרסיבית במקום העבודה.
  3. לחץ ושחיקה מהווים גורם מתווך בקשר בין פוליטיקה ארגונית והתנהגות אגרסיבית במקום העבודה.

השערות המחקר אוששו במדורג על מדגם של 540 נחקרים אשר כללו ארגונים מהמגזר הציבורי, מלכ"ר, ועסק פרטי.

המחקר גם מצא כי המתח והלחץ גורמים להתפתחות אלמנטים שונים של אי יציבות בעבודה, בעיקר בקרב עובדים אשר נמצאים תחת לחץ גדול. על סמך מחקר זה ומחקרים קודמים ניתן לקבוע כי ככל שהלחץ, המתח והשחיקה בעבודה גדלים כך גם גובר הסיכוי לפגיעה בביצועי עובדים , וכן ליבוא של 'מתחים' מהעבודה לבית ולהיפך. בנוסף, קיים פוטנציאל כי בעקבות המתח תתפתח שחיקה. השחיקה עלולה להוביל להתנהגות אגרסיבית.

ההתנהגות האגרסיבית עשויה להתפתח בתהליך מדורג: בתחילה תוקפנות מילולית, פחות נימוס ואדיבות, ובשלב קיצוני, ומאד לא נפוץ, אגרסיביות פיזית. אנשים שחשים בפוליטיקה בסביבת העבודה שלהם, המתבטאת למשל בתחושות קיפוח, חוסר צדק ואי-הגינות, יכולים לתרגם זאת להתנהגויות אגרסיביות, אם כי במובנים מתונים. עובדים אשר נתונים ללחץ גדול מאוד עלולים להגיע למצבי שחיקה גבוהים יותר.

השלכות יישומית למנהלים:

  1. פוליטיקה ארגונית יוצרת לחץ ושחיקה עבור העובדים.
  2. כאשר הפוליטיקה הארגונית עולה מעל רמה מסוימת ישנו סיכוי גדול לירידה בפריון העבודה.
  3. עובדים החשים נפגעים מפוליטיקה ארגונית חשופים יותר מאחרים לבעיות של מתח ושחיקה בעבודה.
  4. תפקיד ההנהלה בארגון לפעול להקטנת רמות הפוליטיקה הארגונית בכדי לצמצם הסיכוי לפגיעה של מתח, לחץ ואף התנהגות אגרסיבית הפוגעות הן בארגון והן בעובדים.

מאמרים נוספים מאת ערן ויגודה:

 

 

 

קישורים רלבנטים באתר:

יכול לעניין..

13.2 מודלים וטיפולוגיות של תרבות ארגונית חלק מפרק 13 'עיצוב תרבות ארגונית תומכת חדשנות ושינוי'

מתוך הספר "ניהול ומנהיגות שינוי וחדשנות"  הוצאת רימונים מאת: ד"ר עמיר לוי   חוקרים רבים עסקו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *