ראשי » ניהול ידע ולמידה ארגונית » מנגנוני למידה וניהול ידע » הקשר בין מערכת LCMS לבין מערכת LMS

הקשר בין מערכת LCMS לבין מערכת LMS

מתוך: Knowledge Technologies מבית M.P-Yaad

גיליון מס' 12 נובמבר 2001

בחודשים האחרונים אני שומע יותר ויותר את המושג  LCMS . האם הכוונה למערכת LMS משופרת?

המושג LCMS הוא מה שאנחנו אוהבים לקרוא Buzzword חדש ופירושו , Learning Content Management System מערכת לניהול תכני למידה. אכן כמוך, גם רבים אחרים מבלבלים בין המונח החדש משהו LCMS לבין המונח (Learning Management System (LMS הותיק יותר, ונוטים לחשוב שמדובר באותו הדבר, וכי השינוי הוא רק בצליל, ושבסה"כ זה עוד גימיק שיווקי נחמד…..

בפועל, שני המושגים מתייחסים לשתי מערכות שונות, העונות על צרכים שונים לחלוטין. כדי להסביר את ההבדל בין שתי המערכות, מצאנו לנכון לעשות סדר ולפרט את כל "תחומי האחריות" של כל אחת מהמערכות בתהליך מחשוב הלמידה:

LMS

היא למעשה סביבה ממוחשבת אשר נותנת מענה לכל הפעילויות האדמיניסטרטיביות הקשורות בתהליך הלמידה או ההדרכה. כל מערכת LMS טיפוסית, מנהלת בסיס נתונים ומערכת הרשאות של לומדים ופרופילים, מאפשרת קטלוג של קורסים, מרכזת ומעבדת את תוצאות הלמידה ומספקת דוחות לדרג המנהל את ההדרכה.

מערכות LMS נבדלות אחת מהשנייה בעיקר בפונקציונליות ובטכנולוגיה, ולרוב LMS המתאים לצורכי ארגון אחד אינו מתאים בהכרח לצורכי ארגון שני. כיום ניתן למצוא מערכות LMSהמספקות כלים ליצירת יחידות לימוד (מחוללים), ניהול ידע , ניהול כיתות ברמות שונות, ניהול פערי ידע והסמכות , פרסונליזציה של ידע לשולחן העבודה של העובד הבודד, ניהול חניכה , כלי קולובורציה (צ'אטים ודומיהם), קהיליות למידה ועוד.

 

LCMS

סביבה ממוחשבת שבה מפתחי תוכן יכולים ליצור, לאחסן ולשדר תוכן, מתוך מאגר נתונים המכיל את תכני הלימוד. התכנים המשולבים במערכת מבוססים לרוב על תפיסת ה- Learning Object שבה כל פריט ידע "מתויג" לתוך בסיס נתונים על פי פרמטרים מזהים (כגון: נושא, מחבר, מילות מפתח וכיו"ב), תכונה המאפשרת יצירת רצף למידה חדש, לדוגמה קורס, ע"י משיכת מספר פריטי הידע קיימים מבסיס הנתונים ויצירת ישות למידה חדשה. ניהול מאגר התכנים במערכות ה – LCMS מבוסס בד"כ על טקסונומיה (צורת סידור) של התוכן באופן שיאפשר איתור פריט הידע ושליפתו ממאגר הידע בצורה נוחה ומהירה.

כעת, משהגדרנו את שתי המערכות בנפרד, ניתן בהחלט להצביע על כך ששילוב שתי המערכות יוצר פתרון מלא לניהול מערך ההדרכה של ארגון בעוד: שמערכת ה- LMS מספקת את הסביבה , שבה מתבצעת ומנוהלת הלמידה, מערכת ה- LCMS מספקת את התכנים הנדרשים לביצוע הלמידה ,ומעבירה את תוצאות הלמידה והמעקב על הלומד אל מערכת ה- LMS על כן, יותר ויותר חברות ה- e-Learning משלבות את ה – LMS  וה – LCMS בפתרון התוכנה שהן מציעות למרות שניתן לרכוש את המערכות גם בנפרד.

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

יכול לעניין..

rtf3412152945_1513119088

ניהול ידע בחברות גלובליות

מאת: ענת גייפמן – ברודר* פורסם לראשונה בירחון משאבי אנוש מספר 231-232, מרץ-אפריל 2007   ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *