הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 136, 17 נובמבר 1998
הד"ר אורי מרי, מהמכון לייעוץ ארגוני של התק"ם מתייחס לאופן הישרדותם של ארגונים בעידן המידע, עם התפתחות המחשב וטכנולוגיית התקשורת שהאיצו את תהליך הגלובליזציה. לדבריו, (המסתמכים על נתונים סטטיסטיים שפורסמו לאחרונה בספרות המקצועית), זמן החיים של ארגוניים עסקיים במדינות המתפתחות הלך והתקצר במחצית השניה של המאה, כאשר בעוד ולפני שלושה-ארבעה עשורים תוחלת החיים של ארגון היתה בערך 40 שנה, הרי שבשנתיים האחרונות תוחלת החיים הינה רק 12 שנה.
הגלובליזציה מתבטאת בהגברת הקשר והתלות ההדדית בין ארגונים, בתוך מדינות ובין מדינות: בכלכלה, בייצור, בניהול הכספים ועוד. מערכות כלכליות היום תלויות זו בזו ולעלייה או ירידה בשערי מטבע השפעה בינ"ל. בנוסף לתופעת הגלובליזציה ניכר גם גידול עצום בהתפתחות המידע והידע ועליית חשיבותם בפיתוח ובחדשנות של מוצרים. הידע הוא היום גורם קריטי להסתגלותו וקיומו של הארגון בתנאים של שינויים מהירים. על רקע זה, ניכרת מגמה מצד ארגונים לחזק את עצמם על ידי בניית רשתות התחברויות בצורות שונות, בתוך ארצות ובין ארצות ואפילו בין מתחרים. התחברות יכולה להיות של ארגונים גדולים עם קטנים, של ארגונים קטנים בינם לבין עצמם ולפרקי זמן ומטרות שונות. נלווים לתופעה זו תופעות משנה כגון סגירת ארגונים, פשיטות רגל, השתלטות חברות ועוד.
התחרות הולכת ומחריפה, שכן היא נעשית גלובלית יותר והיא מביאה להתמוטטות של זמן ומרחב – באמצעות האינטרנט ניתן להסדיר כיום דברים תוך שניות ולהעביר פעולות ייצור, שיווק והנהלת חשבונות ממקום למקום. במצב עניינים שכזה דווקא הגורמים שהביאו לתופעת הגלובליזציה ושהחריפו את התחרות והקושי להסתגל ולהישרד – המחשבים והשבבים האלקטרוניים ותפוצתם הרחבה – הם הפותחים פתח ליכולת ההתמודדות של ארגונים, זאת באמצעות שימוש מושכל בהם תוך ניצולם להתמודדות עם המורכבות הגדולה ואי-הוודאות, הקיימת בעידן רשתות ומהפכת המידע והידע. יכולת זו, מסכם הד"ר מרי, מוגדרת היום בעולם כ"מדע החדש", מדע המורכבות, המסייע לבנות ולנהל ארגונים היכולים להסתגל ולהצליח בתנאי הסביבה החדשים בהם נתון העולם.
קישורים רלבנטים באתר:
tweet[Google]
Follow @leadersnet
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" אוקטובר 2001. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |