מאת: ארי שלף -קבוצת שלף יועצים בע"מ
פורסם לראשונה אוגוסט 2001
להלן מובא החלק הראשון בסידרה בת ארבעה מאמרים המתייחסים למחול הלמידה של האדם והארגון.
החלק הראשון המובא כאן, דן בהפקת הדרכה בראי התאטרון.
החלק השני (ראה קישור לחלק ב') דן באסטרטגיה ותרבות להדרכה.
החלק השלישי (ראה קישור לחלק ג') דן בתפיסת ההדרכה ורמות למידה.
והחלק הרביעי והאחרון (ראה קישור לחלק ד') דן בתכניות וגישות למידה.
כל מי שאחראי לתכנון או לניהול של תוכניות הדרכה מכיר את תחושת התסכול כאשר החניכים, מסיימי התוכנית, אינם יכולים או אינם רוצים ליישם את מה שלימדו אותם בהדרכה. את המחקר שלי בנושא התחלתי לאחר שהגעתי להרצות באריאל – כשאני עם ערכת שקפים בתחומי השיווק ולבוש חליפה עסקית. עם כניסתי זיהיתי כ- 60 מתיישבים עם נשק, נשים מניקות ומבטים שנתנו לי תחושה של זר הנקלע בטעות למקום הלא נכון… |
![]() |
במהלך השנים נקלעתי לא פעם למצבים דומים והגעתי למסקנה כי העדר הלימה בין צרכי הפרט וצרכי הארגון וריבוי המשתתפים המעורבים בתוכניות ההדרכה מקשים על מיקוד ועל השגת אפקטיביות מתהליכי הלמידה. מטרת המאמר שלי היא לנסות לשקף את המאפיינים המקשים על השגת האפקטיביות הנדרשת ולהצביע על כלים אפשריים להתמודד עם קשיים אלה.
להלן פרקי המאמר:
הפקת הדרכה בראי התאטרון
קשיים בהשגת אפקטיביות ברמת המפיקים
קשיים בהשגת אפקטיביות ברמת השחקנים
תחומי ליבה המשפיעים על אפקטיביות הלמידה
הפקת הדרכה בראי התאטרון
מי הם המשתתפים המשפיעים על השגת אפקטיביות ויעדי ההדרכה? אולי יהיה מענין ומרחיב דעת יותר אם נדמיין את סביבת ההדרכה לסביבת התיאטרון:
המפיקים – יחידת ההדרכה והמנהלים
הבמאים – היועצים והמדריכים
השחקנים – התלמידים
המבקרים – ההנהלה
![]() |
|
בשואו ביזנס יש הרבה מתחים. המפיק רוצה להיות במאי ומתערב לו בעבודתו, השחקנים לא מגיעים להופעה והמבקרים חבל על הזמן… ברוב המקרים הם אינם מתענינים בהצגה אבל כשנותנים להם כבוד ומושיבים אותם בשורה הראשונה הם מוחאים כפיים ואם תאפשר להם גם לומר כמה מילים מובטח לך תקציב נוסף להצגה הבאה. מאמר זה עוסק יותר במפיקים – כיצד ניתן לנצל טוב יותר את ה"שחקנים" כדי להפיק מהם את המירב וגם לאפשר להם להנות מהמשחק. מ"המבקרים" צריך להזהר ואת ה"במאים" צריך לבחור היטב אבל זה כבר נושא
למאמר אחר.
![]() |
|
קשיים בהשגת אפקטיביות ברמת המפיקים
שאלתי מספר מנהלי משאבי אנוש, "כיצד אתם ניגשים להפקה"? הנה כמה אמירות…
- "אתה מסתכל כמה כסף יש לך בקופה ומי מהמבקרים לוחץ יותר…"
- "היכן ניתן לבצע פעולות מהירות נראות לעין.. הצגה…להרים את המסך מהר בעלות נמוכה יחסית…וחוויתית כמה שיותר…"
- "אני מחפש במאי כשרוני קוסם וירטואוז שמבין ענין…לא כבד…גמיש…שיודע להתמודד ולהכיל את תסכול השחקנים…ואם המבקרים לא יהיו מרוצים ניתן יהיה להאשים אותו והוא יגיד תודה רבה ולהתראות בהצגה הבאה…"
- "הפניה לפעמים היא: "יש לך משהו מענין"? "יש לי קבוצה קשה" "אולי סדנא בהומור"? "אתם עושים גם מדיטציה"? "OUTDOOR הולך היום טוב מאוד…"
מסקנות
- בארגונים שבהם הוגדרו היעדים האסטרטגים לא מצאתי תרגום מעשי מספק לתוכניות ההדרכה ובחלק מהם מפיקי ההדרכה לא היו מעורבים בהגדרתם.
- במקומות שהיה חיבור מספק בין יעדי הארגון לתוכניות ההדרכה לא נמצאו כלי מדידה מתאימים לבחינת אפקטיביות ההדרכה.
- במקומות בהם בוחנים את אפקטיביות ההדרכה, בהעדר תרגום למדדים כמותיים ועסקיים ההנהלה הבכירה לא מוצאת בהם ענין.
- קיצוצים שנעשו לאחרונה בחברות ההיי-טק פגעו קשות ביחידות משאבי אנוש הנתפסות עדיין כ"מבזבזי משאבים".
- אין תהליך מובנה מספק של הפקת לקחים ניהול ידע ושיווק ההדרכה פנימה תוך קישור הלמידה לקידום העובדים.
קשיים בהשגת אפקטיביות ברמת השחקנים
ומה האמירות שאנו שומעים מהשחקנים (העובדים)?
- בסבב הציפיות – כשעובד אומר "אין לי ציפיות" אני יודע שמשם תפתח הרעה…
- "היה מענין אבל לא למדנו כלום…"
- "הרסו לי את יום השישי…"
- "היום קבלנו את תלושי המשכורת אין סיכוי שנלמד משהו"…
- "למה המנהלים שלנו לא כאן? תלמד אותם לא אותנו"…
- "בסרט הזה כבר היינו – כלום לא ישתנה"…
כאמור חלק מה"שחקנים" לא מגיע להופעות וחלקם האחר מגיע אך לא משתתף בהצגה
והופך להיות סטטיסט…
מסקנות
- נושאי ההדרכה אינם נתפסים ע"י העובדים כרלוונטיים מספיק למטרותיהם ולקידומם.
- העובדים אינם מעורבים מספיק בגיבוש תוכנית ההדרכה ולא לוקחים אחריות על תהליך הלמידה.
- אין שילוב מספק של שתי רמות הלמידה: הרמה הרגשית והרמה הקוגנטיבית (השכלית).
- תהליכי הלמידה אינם מספיק חוויתיים ויצירתיים.
- אין מספיק העצמה, פירגון וחיזוק העוצמות תוך מיצוי הפוטנציאל האישי של העובד.
- העדר מבחני הסמכה תוך הצבת אתגרי למידה משמעותיים.
תחומי ליבה המשפיעים על אפקטיביות הלמידה
יש לגשת להפקה מתוך ראיה אסטרטגית מערכתית תוך שילוב חמשת תחומי הליבה המשפיעים על אפקטיביות הלמידה:
קישורים רלבנטים:
tweet[Google]
Follow @leadersnet
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |