ראשי » ניהול ידע ולמידה ארגונית » מנגנוני למידה וניהול ידע » דקה אחרי הסטרטאפ … מודל להקמת מערך הכשרה ושימור ידע בארגונים בצמיחה מואצת

דקה אחרי הסטרטאפ … מודל להקמת מערך הכשרה ושימור ידע בארגונים בצמיחה מואצת

עידית שומן אדטו ורחל צור – לוטם פיתוח ארגוני והדרכה בע"מ.

פורסם לראשונה אוגוסט 2001

 

Establishing an education & knowledge system In fast growing organizations

 

  • "ידע רב בארגון הוא בבחינת תורה שבע"פ" – אומרים מנהלים.
  • "פונים אלינו הרבה בשאלות בסיסיות, שלא היו צריכות להגיע אלינו" אומרים המומחים במחלקת הפיתוח.
  • "אנחנו מוצאים את עצמנו נדרשים לפנות הרבה למומחים בארגון, במהלך עבודתינו…חסר לנו ידע" אומרים עובדים במחלקות התמיכה ואבטחת איכות.
  • "תוך שנה נגדל ב – 30% לפחות מבחינת כ"א" – אומר מנהל משאבי אנוש.

דקה אחרי הסטרטאפ נדרשת החברה לעמוד ביעדי ייצור תוך גידול משמעותי בהיקף המשאב האנושי. יש צורך מיידי בשימור של ידע קיים, תיעוד ובניית מנגנוני הכשרה והעברת ידע לטובת הכשרה מהירה ואפקטיבית של עובדים חדשים ולמידה של עובדים קיימים. מודל שפותח להקמת מערך ידע והכשרה בארגונים בצמיחה מואצת, ובמעבר מסטרטאפ  לארגון מייצר (מונפק ומוכר), מבוסס על ניסיון בעשרה ארגוני הייטק ומציג פתרון משולב של פיתוח הכשרה לעובדים חדשים, ניהול ידע וניהול מומחים.

המודל מציע פתרון לעבודה במקביל בכל יחידות הארגון. במודל העבודה תפוקה ארגונית – תהליכית ותפוקה תוכנית :

גיבוש תפיסה, תהליכים וכלים ארגונים של ארגון מלמד

  • פיתוח תפיסה ארגונית לתהליכי למידה פנימיים בהתאם ליעדים וצרכים עסקיים.
  • פיתוח משאבי אנוש או פונקצית הדרכה כגורם מוביל של תהליכי למידה בארגון.
  • הגדרת מסלולי קליטה והכשרה במחלקות.
  • הגדרת תפקידים בתהליכי למידה ארגוניים: חונכים, מדריכים, רפרנטים לתחומי ידע, תפקיד מנהלים ותהליכי למידה והכשרה.

הקמת מערכת מידע ולמידה – תשתית תוכן. בתחום זה מספר תפוקות :

  • אוריינטציה ארגונית ומבואות (טכנולוגיים, שיווקים) לכל עובד חדש
  • מסלולי הכשרה גנרים למחלקות.
  • יחידות לימוד (ללמידה פרונטלית, למידה עצמית, חונכות – למידה מונחית ועוד).
  • סימולציות אינטגרטיביות, פרוייקטים לתרגול (בהתאם לדרישות מסלולי הכשרה).
  • זיהוי ומינוי מומחים – כרפרנטים לתחומי ידע וכתיבת תכנים מקצועיים.
  • מאגר שאלות שכיחות (FAQ)

שיטת הפיתוח מבוססת על עבודה של מספר צוותים : צוות היגוי לניהול פרוייקט, צוות מסלולי, הכשרה במחלקות, צוות חונכים, צוות פיתוח אוריינטציה ומבוא לעבודה בארגון. מפגשי הצוותים הם פלטפורמה ללמידה והנחיה של פתוח הדרכה, תיקוף וסיעור מוחות , תאום וקבלת החלטות, הנחית חונכים ופיתוח מיומנויות חונכות והדרכה. תהליך הפיתוח של יחידות הלמידה ע"י אנשי הארגון מבוסס על הגדרת פורמטים (templates) שפותחו לצרכי הארגון על פי נושאי ומטרות הלומד בארגונים (טכנולוגיים, מכירתיים וכו').

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

יכול לעניין..

rtf3412152945_1513119088

ניהול ידע בחברות גלובליות

מאת: ענת גייפמן – ברודר* פורסם לראשונה בירחון משאבי אנוש מספר 231-232, מרץ-אפריל 2007   ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *