מאת: ד"ר שפרה דיאור- פסיכולוגית קלינית ומנכ"ל חברת מתן EAP
פורסם לראשונה יוני 2001
ארה"ב מולדת ה- EAP
שירותי EAP נפוצים ביותר בארה"ב. זו מסגרת בה פסיכולוגים ומטפלים מקצועיים מספקים ייעוץ פרטני לעובדים בעקבות בעיות הקשורות ללחצים נפשיים ולמצוקות. למעלה מ- 80% מהחברות בארה"ב נעזרות בשרות כזה ומפיקות מכך תועלת רבה. מתן הינה החברה הראשונה שהנהיגה שרות חדשני זה בארץ.
EAP ושיפור הפריון בעבודה
מחקרים רבים מצביעים על הקשר שבין מתחים ולחצים אישיים של העובד ושל בני משפחתו, לבין תפוקתו בעבודה. כאשר העובד נמצא במשבר או במצבי מתח ולחץ תפוקתו יורדת. הסיבות ללחצים ולמתחים קשורות למכלול גורמים. לעתים מדובר בבעיות הקשורות לסביבת העבודה, כמו בעיות על רקע תחרות בעבודה, קשיים עם עמיתים, ועם מנהלים לחצים הנובעים מהצורך לעמוד בלוח זמנים וביעדים עסקיים,וחשש מפיטורין על רקע קשיים כלכליים. לעתים מדובר בבעיות מחוץ לסביבת העבודה, כמו בעיות זוגיות, קשיים עם ילדים, טיפול בהורים מבוגרים, התמודדות עם מחלות ובעיות אחרות. גורם נוסף ללחצים ולמתחים הוא "קונפליקט הנאמנויות" בין המשפחה לבין העבודה, הדורשת יותר ויותר מזמנו של העובד. התחרות הקשה והרצון להגיע להישגים כלכליים ומעמדיים הופכים את מקום העבודה לסביבה תובענית ביותר המתנגשת פעמים תכופות עם צרכי משפחת העובד. במדינת ישראל קיימים לחצים עם מאפיינים ייחודיים עקב המצב הביטחוני והפוליטי, שרות ילדים בצבא וכד', שאין להם מקבילה בעולם המערבי. סביר להניח שאנו כבני אדם וכמנהלים ערים לכך שהפרט חשוף ללחצים נפשיים,
לפיכך עולות מספר שאלות:
- אילו נזקים נגרמים לארגון כתוצאה מהלחצים בהם נתון הפרט?
- אילו רווחים יהיו לארגון כתוצאה מהסיוע לעובד בהתמודדות עם לחצים אלה?
- מהי העזרה היעילה ביותר, כך שהעובד יפיק את התועלת המרבית, וכתוצאה מכך גם הארגון?
על מנת להמחיש עד כמה מדובר בבעיות בעלות היקפים נרחבים, נציין כי המכון הלאומי לבריאות הנפש בארה"ב טוען, שתופעות כמו דיכאון גורמות נזקים כבדים לכלכלת ארה"ב. יותר מ- %40 מאוכלוסיית הבוגרים עוברים לפחות תקופה אחת בחייהם, בה הם סובלים מבעיות הקשורות לדיכאון ולסימפטומים נפשיים אחרים. ההערכה היא שדיכאון גורם להפסדים בהיקף 27 מיליארד דולר בשנה. מהם 17 מיליארד דולר כתוצאה מהיעדרויות מהעבודה וירידה בתפקוד מסיבות הדיכאון, ו- 10 מיליארד הם הפסדים כתוצאה מבעיות אחרות הנובעות מהדיכאון.
EAP כביטוי לתרבות ארגונית מתקדמת
ארגונים מודרניים מודעים לכך שבמסגרת התרבות הארגונית שהארגון שואף לה, הדאגה לעובד הינה בעלת עדיפות גבוהה ביותר. אימוץ שירותי מתן – EAP על ידי ארגונים מצביע על גישה פתוחה, חדשנית והומניטרית כלפי העובדים. הארגון מכיר בכך שעובדיו עלולים להיקלע למצוקות, ונותן להם את האפשרות להתמודד עם מצוקות אלה. גישה זו יוצרת לעובד סביבה ידידותית, מגבירה את הזיקה שלו למקום עבודתו ואת הזדהותו עם הארגון, ובכך מגבירה את המוטיבציה שלו לתרום במידה מרבית לארגון. ללא ספק התפוקה שלו עולה והתועלת הישירה של הארגון הינה רבה.
הקושי בפנייה לקבלת עזרה נפשית
לעתים תכופות, לאדם הסובל ממתחים נפשיים וממצוקות, יש קושי לפנות בעצמו לעזרה נפשית עקב מחסומים, הנובעים מדעות קדומות, חשש מסטיגמה וכד'. לעתים, גם אם יהיה מודע לצורך שלו לקבל סיוע, הוא ימנע מפנייה לעזרה. הוא ימנע מלעשות זאת, הן עקב חששות להיחשף, הן בשל חוסר ידע למי לפנות והן בשל הקושי לברר מיהו המטפל המתאים. זאת, בניגוד לכל בעיה רפואית אחרת, כמו אורטופדיה, שיניים או בעיות אחרות, בהן לא יהסס לעשות את הבירורים הדרושים. אחת המחשבות המטרידות את העובד היא, מה יהיה גורלו בעבודה אם ייוודע שנקלע למצבי משבר ולחץ, והאם לא תדבק בו סטיגמה אם יפנה לטיפול. עקב אי פנייה לעזרה במקרים אלה, עלול מצבו להידרדר, וכתוצאה מכך תפקודו בעבודה יפגע באופן משמעותי. תפקיד לקוי משפיע כמובן גם על עובדים נוספים בסביבת העבודה הקרובה אליו.
עקרונות שרות מתן – EAP
לאור הדברים שצוינו ולאור מחקרים, חשוב שלשירותי הסיוע לעובד יהיו המאפיינים הבאים:
דיסקרטיות: שרות כזה חייב להיות דיסקרטי לחלוטין. העובד יודע בוודאות שלממונים עליו או לכל גורם אחר בחברה אין שמץ מושג על עצם פנייתו ועל נסיבותיה, למעט במקרים שהעובד מעוניין בעירובה של החברה. יש להדגיש, שהעובדה שהפנייה הינה דיסקרטית מבטאה את הכבוד שהארגון רוחש לפרט. הארגון נותן לעובד את מלוא החופש לפנות בלי שיצטרך לדווח על כך לממוניו או לכל גורם אחר בחברה. ניתן להגיע לרמת דיסקרטיות כזו ולאמון העובד בה, רק כאשר
השרות ניתן ע"ח גוף חיצוני – .outsourcing קרוב ל- %100 מהחברות בארה"ב הנותנות שירותי EAP עושות זאת באמצעות .outsourcing מחקרים מצביעים על כך שיש יותר פניות של עובדים לשרות כזה כאשר הוא בשיטת outsourcing בהשוואה לשרות .in house זאת בעיקר מחמת חשש העובדים לחוסר דיסקרטיות כאשר הגוף המטפל הוא חלק מהחברה.
זמן תגובה מהיר: הפנייה למטפל המתאים תוך מספר שעות ממועד פנייתו של העובד.
רמת המטפלים: המטפלים הינם אנשי מקצוע מנוסים ומיומנים בתחומים רבים ומגוונים, כמו: טיפול אינדבידואלי, טיפול זוגי, טיפול משפחתי, טיפול בילדים ובנוער, טיפול בחרדות ובבעיות אחרות.
על בסיס עקרונות אלה פועלת חברת מתן. החברה פועלת בארץ למעלה מחמש שנים בקרב ארגונים מהמובילים במשק. למתן פרישה ארצית, במסגרתה עובדים עשרות רבות של פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים שנבחרו בקפדנות ואשר להם ניסיון קליני רב. בדרך כלל הטיפול הניתן ע"י הצוות המקצועי של מתן הינו טיפל קצר מועד. במקרים בהם יש צורך, נעשים גם טיפולים ארוכים.
שיעור השימוש בישראל
שיעור השימוש בשרותי הייעוץ של מתן בקרב החברות בהן היא פועלת גבוה אף יותר משיעורי הניצול בחברות בארה"ב הנעזרות ב- .EAP דבר זה מעיד כי:
- לחצים, בעיות וקשיים הם חלק בלתי נפרד מעולמו של העובד בארץ, ויש לו צורך לשחרר את מצוקותיו.
- פעמים רבות יש קושי לפנות לקבלת עזרה נפשית. כאשר קיים שרות זמין המאפשר לעובד לטפל בקשייו ובלחציו, וביודעו שהפנייה לשרות היא דיסקרטית, הוא אכן מנצל את השרות.
- העובדים בארגונים הקשורים לחברת מתן נותנים אמון בצוות המקצועי של מתן.
- גם היום, במצב המשברי של המשק הישראלי, כאשר ארגונים רבים נאלצים לצמצם ולפטר עובדים, החברות אינן מוותרות על שרותי ה- outsourcing של מתן. יתרה מזאת, דווקא בעיתות משבר ופיטורין, שרותי מתן נדרשים עוד יותר, הן לסייע לעוזבים והן לשימור ולטיפוח הממשיכים.
לסיכום
כתוצאה מהפנייה לשרותי מתן מצליחים עובדים רבים לפרוק לחצים ולהתמודד טוב יותר עם קשיים יומיומיים הקשורים לסביבת העבודה ומחוצה לה. דבר זה מאפשר להם להגיע לתפקוד טוב יותר, לתחושת Well being כללית טובה יותר, להרגשת הזדהות גבוהה יותר עם הארגון ולתפוקה טובה יותר בעבודה.
קישורים רלבנטים באתר:
מנהיגים ברשת |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |