הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 153, 18 במרץ, 1999
ככל שמשקיעים בהדרכת עובדים, כן משקיעים במשובים שונים לבדיקת השפעת ההדרכה. הדרך המקובלת היא בשאלון המוגש למודרכים בסיום ההדרכה, בו הם מתבקשים להשיב לשאלות הנוגעות בדרך כלל למידת שביעות רצונם מתהליך ההדרכה, האם הם סוברים כי למדו דבר חדש או מעניין, כאשר לעיתים הם אף נשאלים על מידת הנאתם מהתנאים השונים הנלווים להדרכה.
אתי קעטבי, מנהלת מכון "קישורים" לייעוץ ארגוני והשמה, סוברת כי בדיקת קיומה של למידה מיד בתום ההדרכה הינה מוקדמת מדי.מוטב לבדוק קיומה של למידה כעבור חודש-חודשיים למשל, ולעשותה אפקטיבית יותר, וזאת במסגרת "פורום לימוד" – סדרת מפגשים למשתתפי ההדרכה.
עובד שהשתתף בהדרכה, לא מסוגל מיד בסיומה לדווח נכונה אם למד או לא למד. המשתתף יכול לדעת אם למד, ואחרים יכולים לדעת אם אכן הוא למד, כעבור זמן קצר של שבועיים-שלושה, או זמן ארוך יותר של חודש-חודשיים. "גם יכול להיות שהלמידה גרמה לעובד פתיחות מסוימת, שהוא לא ממש מודע לה, והיא דווקא מופקת ומתבטאת במצב מסוים, שעל פניו לא ניתן לראות כי זה בעקבות למידה מן ההדרכה".
ראשית, ארגון המבקש להדריך את עובדיו, צריך להיות מודע לסיכוי הסביר כי יותר ממחצית העובדים לא יפיקו למידה מההדרכה. "אקט הלמידה איננו אקט של הנאה. אדם יכול ללמוד כאשר הוא מוותר על הידע שלו, ומקבל ידע של מישהו אחר. אקט הוויתור, הממקם אותך במקום של אחד שאיננו יודע, הוא אקט לא אהוב, שבדרך כלל בורחים ממנו, כי מחפשים דברים ידועים ומוכרים להיות בהם".
הפורום הלימודי מתאים במיוחד למצבים בהם קשה למדוד אם אכן היתה למידה. "אם מלמדים, למשל, להשתמש בתוכנת אקסל, קל יחסית לדעת אם התרחשה למידה. אך אם מלמדים מיומנויות מכירה, לא קל לדעת אם שינויים במכירה, עליה או ירידה, הם בעקבות ההדרכה. יתכן שהשינויים הם בעקבות גורמים דומיננטיים יותר מאפשרות השפעת ההדרכה, כמו מבצע מכירות של החברה עצמה או חברות מתחרות, כניסה לשוק או היחלשות של מוצר מתחרה ועוד".
אתי קעטבי, המתמחה בהפעלת פורומים לאחר הדרכה בארגונים, מדגישה כי מטרות הפורום לבדוק אם המודרכים פיתחו פרקטיקות חדשות בעבודתם, ואם אכן פיתחו, שילמדו את האחרים.
הפורום, בהנחיית היועצת, מתכנס כחודש לאחר ההדרכה, אחת לכמה שבועות. בכל מפגש, למשל לאנשי מכירות, אחד או שניים מהמשתתפים מדווחים על פרקטיקה שפיתחו בעקבות ההדרכה, למשל דרך נוספת להתגברות על התנגדות הקונה הפוטנציאלי לקניית המוצר או השירות, והתוצאות שהתקבלו. "הפורום הוא מעין המשך ההדרכה והלמידה, ומשולב במגמת הארגונים כיום לנהל ולשמר ידע לשימוש כלל העובדים".
קישורים רלבנטים:
tweet[Google]
Follow @leadersnet
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ינואר 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |