מתוך Knowledge Technologies, מבית M.P-Yaad
גיליון מס' 7 יוני 2001
שאלה: במאמר שפורסם על-ידכם בגיליון הקודם – "דרושים מפתחי הדרכה" (ראה קישור) הסברתם את חשיבות מעורבותם של מפתחי הדרכה בפיתוח תוכניות לימוד. מהכתבה לא ברור האם פיתוח הדרכה ל-e-Learning דורש ממפתח ההדרכה מיומנויות שונות מפיתוח הדרכה מסורתית?
תשובה:
במאמר מהגיליון הקודם אכן ניסינו להדגיש את חשיבות מעורבותו של מפתח הדרכה בפיתוח תוכניות לימוד, ללא התייחסות לשוני שבין פיתוח הדרכה מסורתית לפיתוח הדרכה ל – e-Learning. אין ספק, ואנו בטוחים כי רבים יסכימו, שפיתוח הדרכה ל-e-Learning שונה באופן מהותי מפיתוח הדרכה מסורתי, בעיקר במהות ותכלית הפיתוח; כפי ששוני זה בא לידי ביטוי בתוצאה הסופית, מפתח הדרכה העוסק בפיתוח הדרכה ל-e-Learning אמור, לדעתנו, ליישם מיומנויות, שבוודאי אינן הכרחיות או קיימות בפיתוח מסורתי.
כל מומחה אשר צבר ניסיון בתחום פיתוח הדרכה ל-e-Learning בוודאי יציג את גישתו, בליווי הסבר משכנע מדוע מפתח הדרכה ל-e-Learning צריך להיות בעל ידע מיומנויות ייחודיות על פני אלה העוסקים בפיתוח הדרכה מסורתית.
במאמר שפרסמנו בגיליון מרץ, בשם "הצלצול הוא בשבילי, לא בשבילכם" (ראה קישור) הוצגו
עשר נקודות שעליהן יש לתת את הדגש בפיתוח הדרכה ל- e-Learning בדגש על היכולות הנדרשות ממפתח הדרכה בתחום זה. במאמר הוצגה גישתנו לפיתוח הדרכה ב- e-Learning גישת ה-"דמקה", הקובעת כי פיתוח הדרכה ב-e-Learning חייב להתמקד בתוכן איכותי, המושתת על דידקטיקה ושיווק, מהות, קצב והפקה. גישת ה"דמקה", במהותה, יוצאת מההנחה כי לרשות מפתחי ההדרכה הממוחשבת עומדות כיום יכולות מדיית המחשב, ההופכות את עבודת הפיתוח וההכנה של הקורס לתהליך שלם של הפקה. יכולות המולטימדיה והעיצוב מאפשרות להפוך את הלמידה לא רק לאינטראקטיבית, אלא אף למעניינת ומרגשת. זמינות השימוש בקול, תמונה, וידאו ואנימציה, יחד עם היכולת לתכנן מראש את תסריט הלמידה, נותנות בידי מפתחים ל-e-Learning כלים לחשיבה יצירתית, ושילוב של "חיים" בתהליך הלמידה.
המיומנויות הנדרשות כיום מאלה העוסקים בפיתוח הדרכה בסביבה ממוחשבת, כוללות: ידע והבנה בעיצוב, במולטימדיה, בצילום, בבימוי, באנימציה ועוד. אותן נורמות, אליהן רגיל הלומד מהמדיה הקולנועית או האינטרנטית, מנחות ומעצבות את ציפיותיו מהלמידה מול המחשב. לומדים מצפים שהלמידה מול המחשב לא תהיה עוד אחת מהמשימות שאותן הם עושים על גבי המחשב, אלא למשהו אחר (חשבו על הטקסיות שלפני הכניסה לסרט קולנוע, או לפני צפייה בסרט טוב, ועל העובדה שכאשר אתם גולשים לאתר משעמם, אתם אוטומטית "מקליקים" לאתר אחר?).
בנוסף, מפתחי הדרכה ל-e-Learning צריכים לשלוט ברזי הטכנולוגיה, בכל הקשור לפיתוח תוכניות לימוד ממוחשבות. עניין זה כולל היכרות עם סביבות פיתוח, והמגבלות של כל אחת מהן במימוש אינטראקציות כאלה או אחרות , היכרות עם צורות ומגבלות התעבורה באינטרנט, עם שפות הפיתוח וההפעלה השונות, וכמובן עם ההתקנים השונים, ששליטה בהם דורשת אוריינטציה טכנולוגית לא מבוטלת.
וכמובן, איך אפשר בלי הניסיון – מפתחי הדרכה רבים ל-e-Learning יודעים לספר על ניסיונם הרב ב-,e-Learning מנקודת מבטו של הלומד, כמו גם של המפתח, שהרי איך אפשר לפתח הדרכה ל-e-Learning אם לא חווית את חווית הלמידה, הן כלומד והן כמרצה ב-.e-Learning לזה יש להוסיף את הניסיון שמצטבר בהטמעת תוכניות ,e-Learning הערכתן ויישום הלקחים בתוכניות עתידיות. חשוב לזכור שבניסיוננו לענות לך על השאלה בוודאי פסחנו על פרמטרים נוספים ורבים, היכולים להסביר את ההבדל; אך כדי לסכם, התשובה החד-משמעית לשאלתך היא – כן!!
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |