'מאפיינים של מנהיגים מובילי שינוי בסיסי' מתוך פרק 4 מהספר 'ניהול ומנהיגות שינוי וחדשנות' מאת ד'ר עמיר לוי, הוצאת רימונים

מנהיגות בשינוי

חלק מפרק 4 "מנהיגות בשינוי" מתוך הספר "ניהול ומנהיגות שינוי וחדשנות"  בהוצאת רימונים 

מאת: ד"ר עמיר לוי

8733616471

 

4.3 מאפיינים של מנהיגים מובילי שינוי בסיסי

מיהם אותם מנהלים הבונים ארגונים מצטיינים ועמידים לאורך זמן? מיהם אותם מנהלים המנהלים שינויים בסיסיים וחדשנות בהתמדה ובהצלחה? מיהם אותם מנהלים, היוזמים שינויים משמעותיים דווקא כאשר ארגוניהם נמצאים בשיא ההצלחה? מיהם אותם מנהלים הבונים מערכות רשת לומדות בעלות כושר השתנות והתחדשות עצמית? מה עושה אותם למנהיגים? רבות נכתב על מנהיגות ועל מה עושה אנשים למנהיגים והאם מנהיגות היא תכונה מולדת או נלמדת (ראה למשל: פופר. על מנהלים כמנהיגים, 1994). ספרות ענפה קיימת בנושא סגנונות ניהול ומנהיגות ( ראה למשל: כפיר, ארגון וניהול-עיצוב ושינוי, 1997). מניסיוני בעבודה רבת השנים עם מנהלים ומנהיגים כיועץ וכמאמן, ומניסיוני האישי כמנהיג שינויים בסיסיים אני למד, שאין דרך אחת להנהיג שינויים משמעותיים בארגונים. מנהיגי שינוי ניחנו בתכונות שונות. הם מנצלים את תכונותיהם, כל אחד בדרכו שלו, להגשים את השינוי. יש כמה תהליכים בסיסיים שהם מבצעים, אך כל אחד בדרכו. חלק מתכונות ויכולות אלה הוא נלמד וחלק כנראה שלא (ראה לוי, 2000).

ניתן לסכם את התהליכים הבסיסיים האלה במאפיינים הבאים: 

  1. יכולת ליצור ולתאר בצורה מושכת עתיד רצוי. יש שיקראו לכך חזון או ייעוד. מנהיגים אינם משתמשים בשמות נשגבים אלה בדרך כלל. הם מתארים כיוון כללי או תמונה עתידית כללית בצבעים חיוביים מאוד. הם משוכנעים ומאמינים, שהעתיד שהם מתארים נותן תשובות למצוקות העכשוויות. את ההתלבטות הם עושים עם עצמם טרם לידתו של הרעיון.
  1. יכולת לצאת ממוסכמות או מפרדיגמות קיימות ולהציע פתרונות וכיוונים חדשניים הנתפשים תחילה כחסרי היגיון. מנהיגים הם אנשים, שאינם מחויבים לפרדיגמות קיימות או שאינם מאמינים עוד ביכולתן של אלה לפרש את המציאות, כפי שהיא מתהווה לנגד עיניהם.
  1. אמונה עמוקה בצדקתם. מנהיגים משוכנעים ומאמינים שהפתרון הנכון למכאובי ההווה נתון בידם. הם חדורי אמונה בנכונות דרכם ובכך שאין דרך אחרת. הם כבר עברו את כל ההתלבטויות וחיפושי הדרך בעצמם ומשוכנעים שהגיעו לדרך הנכונה והיחידה האפשרית. 
  1. יכולת לשכנע רבים שכדאי לצאת למסע השינוי וכי האור נמצא בקצה המנהרה וצריך רק להתחיל ללכת. הם נכונו, איש איש בדרכו, ביכולת לתקשר עם אנשים, חלקם בכישרון רטורי, חלקם בכישרון בינאישי, חלקם בקסם אישי וחלקם בכישרון כתיבה.
  1. יכולת לשכנע ולהביא רבים להאמין ביכולת של עצמם לממש רעיונות ומעשים שנתפשים תחילה כבלתי-אפשריים. מנהיגים טרנספורמטיביים ניחנו ביכולת להביא את הכפופים להם להאמין ביכולתם לבצע דברים שבתחילה לא האמינו שהם אפשריים ולא האמינו שהם עצמם יכולים להגיע למקומות אלה. הם מותחים את גבולות היכולת של הכפופים להם עד למקסימום האפשרי.
  1. יכולת לגייס רבים ולערב אותם בפיתוח הרעיון והפיכתו לתוכנית עבודה אפשרית. מנהיגים טרנספורמטיביים אינם נכנסים לפרטי תוכניתם. הם מערבים אנשים רבים בחשיבה ובדיון על הרעיון ומאפשרים דיאלוג מתמיד ביניהם והפריה הדדית המביאה לבנייתה של תוכנית פעולה. בכך הם הופכים רעיון שלהם לנחלתם של רבים.
  1. יכולת להשתמש בחיזוקים חיוביים. מנהיגות טרנספורמטיבית משתמשת בדרכים מגוונות לעודד, להעצים, לשכנע ולתת כוח ואמונה לאנשים – כל מנהיג בדרכו. חלקם מעצימים את אנשיהם כשהם הופכים אותם ל"ראש גדול" ונותנים להם עצמאות מרבית. אחרים נוהגים לשבח, לעודד ולתגמל על ביצועים מעולים, ויש כאלה היוצרים קשרים חמים ואישיים. הדגש הוא בדרך כלל על עידוד וחיזוק חיובי ולא על הפחדה, איומים וענישה. 
  1. יכולת להיפרד מהעבר מהר. מנהיגים טרנספורמטיביים עוברים מהר את שלבי האבל הקשורים בעבר. הם מפנימים מהר את העובדה ש"כל דבר הוא טוב לזמנו". הם בעלי יכולת הבנה, בין אם זו הבנה אינטואיטיבית או הבנה רציונלית, מתי שיטה מסוימת מיצתה את עצמה ומתי היגיון שעבד עד כה אינו עובד יותר וצריך להחליפו בהיגיון חדש. יכולת זו הם מעבירים לאנשיהם. הם יודעים לכבד את העבר ולתת לו מקום של כבוד כחלק מתהליך הפרידה ממנו. 
  1. אומץ לב, נחישות, התמדה ויכולת לדחות סיפוקים מיידיים. מנהיגים טרנספורמטיביים הם אנשים אמיצים. הם מעיזים לומר בקול רם דעות לא מקובלות ונחושים לממש חלומות אל מול התנגדויות, השפלות ולעג. הם בעלי יכולת התמדה ונחישות להגיע למטרתם אף שבעיני רבים הדבר נראה תחילה כחסר היגיון או חסר סיכוי. הם מסוגלים לדחות סיפוקים בהווה ולספוג ביקורות קשות כדי לזכות בהכרה בסוף הדרך.
  1. היכולת לגלות ראשונים סימנים לתחילת הנפילה. הם בעלי רגישות גבוהה לשינויים בסביבה, לאותות מבשרי רע. הם חשים ראשונים שמשהו בסיסי צריך להשתנות. הם נכנסים ראשונים למצבי למידה והתבוננות ועוברים ראשונים את תהליך היצירתיות הכולל שלבי חיפוש והתלבטות אישיים.
  1. אופטימיות לגבי העתיד ופסימיות לגבי ההווה. למנהיגים טרנספורמטיביים יכולת לשדר אופטימיות לגבי העתיד וסיכויי מימושו. הם מקור להשראה ולאנרגיה. הם מקור לאמונה ביכולת של חברי הארגון לממש את העתיד הרצוי. אל מול חוסר אמונה ופסימיות של רבים הם מהווים מעין מקור של אמונה ואופטימיות. הם עצמם משדרים פסימיות בקשר לסיכויי הארגון לשרוד בלא השתנות וחדשנות מתמידות.
  1. יכולת לפעול במצבי איודאות וכאוס. מנהיגים טרנספורמטיביים הם בעלי יכולת לפעול גם במצבים עמומים, מצבי כאוס ואי-ודאות. הם מונחים על-ידי אמונה עמוקה בדרכם ויודעים לאן הם רוצים להגיע. זהו מעין מצפן המדריך את פעילותם גם במצבים עמומים.
  1. מקור להשראה. מנהיגים טרנספורמטיביים מהווים, כל אחד בדרכו, מקור להשראה, לחיקוי ופעמים רבות גם לדוגמה אישית. הם בונים ומפנימים באנשיהם מערכת ערכים, נורמות ואמונות המעודדים חדשנות והשתנות. הם הופכים זאת לדרך חיים של הארגון ואנשיו באמצעות טיפוחם של מיתוסים, טקסים וגיבורים.
  1. שינוי וחדשנות כדרך חיים. במסגרת ההגדרה של מנהיגות טרנספורמטיבית אנו כוללים גם את אותם מנהלים, שאינם עושים מהפכות חד-פעמיות גדולות ואינם מוציאים ארגונים ממשבר עמוק, אלא בונים מערכות ארגוניות, תהליכים, מבנים, תרבות ארגונית, מנגנונים וטכנולוגיות היוצרים ארגונים בעלי כושר השתנות עצמית וחדשנות מתמדת, ולמעשה יוצרים ארגונים מצליחים ועמידים לאורך זמן. אלה הם מנהלים שצמחו וגדלו בסביבה טכנולוגית ו/או עסקית המשתנה במהירות, והם בעלי מודעות גבוהה לשינויים הרבים המתחוללים בעולם ולמשמעותם לגבי הצלחה ושרידות של ארגונים. לגביהם ההשתנות וההתחדשות המתמידות הן דבר מובן מאליו לכל מי שחפץ להצליח, והן מקור האנרגיה הארגונית, ההתלהבות והגאווה.

מנהלים אלה יוצרים את התנאים או מורידים את המחסומים המונעים מארגונים ואנשים את נטייתם הטבעית לצמיחה מחודשת ולהשתנות עצמית המונעת מבפנים. הם על כן, עוסקים בצדדים הרכים של הארגון: ערכים, אמונות ונורמות הנותנים תמיכה לתפישת ההשתנות העצמית. הם מטפחים אנשים בעלי יכולת למידה, השתנות וחדשנות מתמידות. יותר משהם עצמם עוסקים בשינוי ובהובלתו הם עסוקים ביצירת התנאים וגיוס המשאבים להיווצרותם הטבעית של השינוי והחדשנות, שינוי הנוצר כתוצאה מאינטראקציות מורכבות ברשת הארגונית וברשתות הקשורות אליה והרלוונטיות לפעולתה. הם מטפחים יכולות ואינם מתמקדים בפתרונות. הם מתמקדים יותר בתהליכים ופחות בתכנים.

העובד של היום, ואף יותר מכך, של מחר, הנו בעל השכלה גבוהה, ידע מקצועי ויכולת למידה עצמית גבוהה מבעבר, והוא מתמחה ולומד לאורך כל חייו. כבר כיום במרבית הארגונים עובדים אלה הם המרכיב העיקרי והם יהיו המרכיב העיקרי בכל הארגונים בעתיד הלא-רחוק. לכן, מנהיגות מסוג זה מתאימה למרבית הארגונים. בטיפוס מנהיגות זה ישנן התנהגויות רבות הניתנות ללמידה ולפיתוח, והיא בנויה על השקפת עולם של יצירה עצמית והשתנות עצמית הניתנת ללמידה. טיפוס מנהיגות זה דומה יותר למאמן, לפותח חסימות ומחסומים. זוהי מנהיגות העוסקת בטיפוח, המאפשרת צמיחה פנימית וצמיחה עצמית. זהו אולי הטיפוס הדומיננטי למנהיגות של הדור החדש מנהיגות המטפחת ומאפשרת מנהיגות בכל עובד.

 

ביבליוגרפיה עברית  לספר

אדיג'ס, י. (1979), ניהול לקוי – סיבות וטיפול,  צ'ריקובר, תל-אביב

אדיג'ס, י. (1991)  צמיחה והתחדשות בארגונים, עתרת, הרצליה

אהרוני, י. (1982) אסטרטגיה עסקית, גומא, תל-אביב

אשכנז, נ.ר. פרנסיס ס.ס. "האנשים המופלאים שיודעים לעשות שמיזוג גם יצליח" אקזקיוטיב , ינואר  2001.

בן רפאל, א. (1996) מהפכה לא טוטלית, יד טבנקין, רמת אפעל

בריג'ס, ג. פיט, ד. (1999) חוכמת הכאוס, תל-אביב,עם עובד

גולמן, ב. "מנהיגות שמשיגה תוצאות", אקזקיוטיב, אפריל-מאי .2000.

גורדון, ש. אור, א. טייכר, א. "האתגרים החדשים של אחראי ההדרכה בארגון", סטטוס, פברואר, 1999.

גזיאל, ח. (1990) מחשבה מנהלית בת זמננו, רמות, אוניברסיטת תל-אביב

גלוסקינוס, א. "פיתוח ארגוני: עבר הווה ועתיד", ירחון האגודה לפיתוח ארגוני, פברואר, 2002.

,  ירחון משאבי אנוש, ספטמבר, 2000. "State of the artגלוסקינוס, א. "פיתוח מנהיגות

גלין, א. ע., כרמי (1990) ניהול 2000, ניהול גמיש, תל-אביב,  מכללה למינהל.

דה-חיס, א. (1998) ניהול הארגון כגוף חי, מטר, תל-אביב.

דוניהו, כ.ב. "כיצד לקלקל מיזוג", אקזקיוטיב, נובמבר, 2001.

דרוקר, פ. (1992) מניהול של אתמול למנהיגות של מחר, מטר, תל-אביב

האמר, מ. צ'מפי, ג'. (1994)  עיצוב מחדש של התאגיד, מטר, תל- אביב

האמר, מ. (2004) "כיצד יכולה חדשנות לעשות מהעסק שלכם משהו אחר לגמרי", אקזקיוטיב,יוני, יולי, 2001.

האמל, ג. "להעיר את IBM: איך חבורת מורדים שינתה מבפנים את הענק הכחול", אקזקיוטיב, ספטמבר, 2000.

האמל, ג. (2003) "חידת כושר ההתאוששות", אקזקיוטיב, נובמבר, 2003.

ובר, מ. (תש"ם) על הכריזמה ובניית מוסדות, אוניברסיטת ירושלים.

 

ואצלאוויק, פ. ויקלנד, ג'. פיש, ר. (1979) שינוי, ספריית פועלים,  תל-אביב

וולפרט, ג. "ניהול חדשנות: יש גם דרכים אחרות", אקזקיוטיב, נובמבר, 2002.

יבלונסקי, ר. (1997) יישום ניהול לאיכות כוללת, אור עם, תל-אביב

יוגב, ש. (1994), ניהול איכות כוללת, הינדוס מחדש, בנצ'מרקינג: גישות משלימות או חלופיות, אסופת הכינוס הבין לאומי העשירי של האיגוד הישראלי לאיכות, הוצאת האיגוד, ירושלים

כפיר, א. (1997), ארגון וניהול-עיצוב ושינוי, צ'ריקובר, תל-אביב

לוי, ע. (1996), "התפוקה השולית הפוחתת של השינוי", משאבי אנוש, יוני, 1996.

לוי, ע. (2000), "זריזות ארגונית-האתגר", סטטוס, דצמבר, 2000.

מבורך, ב. "גישות ניהול מודרניות בראייה השוואתית". אקזקיוטיב, מרס, 1996.

לוק, א. לתם, ג. פ. (1984) הצבת מטרות, צ'ריקובר, תל-אביב

מוס קאנטר, א. "מנהיגות והפסיכולוגיה של יצירת תפנית", אקזקיוטיב, ספטמבר, 2003.

מיתקי, י. שני, א. "למידה ארגונית וניהול משאבי אנוש: המהות והאתגר" משאבי אנוש, מאי, 1997.

מרי, א. (1990) התמודדות עם משברים: בארגונים, קהילות ועסקים, צ'ריקובר, תל-אביב.

מרי, א. "המדע החדש וניהול", סדרת מאמרים. ניהול, אפריל, מאי, יוני 1996.

סמואל, י. (1996), ארגונים, זמורה-ביתן, תל-אביב

סיגן, ש. "חדשנות- הדת החדשה של העסקים". גלובס, 8 יולי, 1999.

סנג'י, מ. פ. (1995) הארגון הלומד, מטר, תל-אביב

ספנסר, ג'. (1998) מי הזיז את הגבינה שלי, לזרום עם השינוי, פקר, תל- אביב

סרג'יובאני, ת. (2002) ניהול בית ספר, היבטים עיוניים ומעשיים, האוניברסיטה הפתוחה

פופר, מ. (1994) על מנהלים כמנהיגים, רמות, אוניברסיטת תל- אביב

פופר, מ., רונן, א. (עורכים), על המנהיגות, משרד הביטחון, 1992

פוקס, ש. (1998) הפסיכולוגיה של ההתנגדות לשינוי, אוניברסיטת בר- אילן, רמת גן

פוקס, א. (1997) שינוי כדרך חיים במוסדות חינוך, צ'ריקובר, תל- אביב

פורטר, מ. (1991) אסטרטגיה תחרותית, עתרת, תל-אביב

פורטר, מ. (2000) על התחרות, מטר, תל-אביב

פיטרס, ת. (1995), הסמינר של טום פיטרס: זמנים מטורפים מצריכים ארגונים מטורפים, מטר,

תל- אביב.

פיטרס, ת. (1997) חדשנות או למות: התחדשות בלתי-פוסקת כאסטרטגיית הישרדות יחידה בעולם העסקים, מטר, תל- אביב.

פיטרס, ת., ווטרמן, ר. (1982), כיצד להצטיין בניהול, עטרת, הרצלייה.

פרי, מ. (1991) אסטרטגיה של יתרון תחרותי, מיצוב, תל- אביב.

צ'אן, ק., מובורן, ר. "ציירו את עתיד החברה שלכם", אקזקיוטיב, ספטמבר, 2002.

קאו, ג. קנטר, ר. וירזמה, פ. (1997) אלופי החדשנות, פקר, תל-אביב

קדם, י. "בניית תרבות ארגונית ליישום ניהול רזה" (Lean Management), הרצאה בכנס אלתי"ם, נובמבר 2001 , מופיע באתר www.leadersnet.co.il.

קיגן, ר., לסקוב, ל., "כל האמת על אנשים שלא רוצים להשתנות", אקזקיוטיב, ינואר, 2002.

קים, ו. צ., מובורן, ר. (2005), אסטרטגיית האוקיינוס הכחול, מטר, תל-אביב

קולינס, ג'. (2001), גלגל התנופה – מטוב למצוין, פקר, תל-אביב

קולינס, ג'. "מנהיגות בדרגה 5 –  ניצחון הענווה ונחישות ההחלטה", אקזקיוטיב, פברואר-מרס 2001 42-36

קרן, א. (2003) ניהול מתקדם, כנרת זמורה ביתן, תל-אביב

שני, ר. מיתקי, י. השוואה בין למידה מתחזקת ולמידה מצמיחה", משאבי אנוש, מאי, 1997.

שפר, ז. רוזנבלט, ז. (1997) "ארגונים במשבר: מה מאפיין פירמות מועדות ומה מאפיין פירמות חסינות", אקזקיוטיב, דצמבר, 1997 . 

 

ביבליוגרפיה אנגלית לספר

Adams, J.D. (1984), Transforming work, Alexandria, Virginia: Miles River Press.

Adler, N.J. (1997), International Dimensions of Organizational Culture, Cincinnati, OH: South Western-College Pub.

Argenti, J. Organizational collapse, New York: Halstead Press, 1976.

Argyris, C. (1985), Strategy Change and Defensive Routine, Boston: Pitman.

Argyris, C. (1993), Knowledge for Action: A Guide to Overcoming Barriers to Organizational Change, San Francisco: Jossey-Bass.

Argyris, C., Schon, D., (1996), Organizational Learning: Theory, Method, and Practice, Reading Mass. Addison Wesley Pub.

Armenakis A.A. et al. (1993) “Creating readiness for organizational change", Human Relations, 46, 681-703.

Brooking, A. (1996), Intellectual Capital: Asset For The Third Millenium. N.Y. International Thomson Business Press.

Bass, Bernard M. and Bruce J. Avolio (1993), “Transformational leadership and organizational culture", Public Administration Quarterly, Spring, 112-121.

Bales, R,E., Task Roles and Social Roles in Problem Solving Groups, In Steiner and Fishbein (Eds.) Current Studies in social Psychology. NY, Holt, Reinhart, Winston, 1965.

Bass, B,M., Leadership and Performance, N,Y, Free Press, 1985.

Blake, R,R,. and Mouton, J,S., The Managerial Grid. Houston, Texas, Gulf Publishing, 1965.

Block, P., (1999), Stewardship, S.F. Berrett-Koeheler Pub.

Beckhard, R., and Harris, H.T. Organizational transitions: managing complex change. Reading: Addison Wesley, 1977.

Beckhard, Richard and Robert W. Prichard (1992), Changing the Essence. Jossey-Bass.

Bennis, W.G. (1969), Organization Development: Its Nature, Origins and Prospect. Massachusetts: Addison-Wesley.

Bennis W, (1999) , The End of Leadership. Organizational dynamics , 71-80.

 

Bertalanffy, Ludwig Von (1968), General Systems Theory. New York: Braziller.

Bigelow, T.A. Catastrophe model of organizational change. Behavioral Science. 27, 1982, 26-42.

Boulding, Kenneth E. (1953), The organizational Revolution. New York: Harper & Brothers.

Burk W. Warner and George H. Litwin (1992), “A causal model of organizational performance and change", Journal of Management, 18, 523-545.

Buchanan D., Claydom T. and Doyle M. (1999), “Organizational Development and Change: The legacy of the nineties”. Human Resource Management Journal , Vol. 9, No. 2, pp. 20-37

Burns, B., (2000), Managing Change : A Strategic Approach to Organizational Dynamics, London : Pitman

Burns, J,M.,(1978) Leadership, N.Y, Harper and Raw.

Cameron, Kim S. (1992), “Organizational downsizing" in: G.P. Huber and W.H Glick (eds( Organizational Change and Redesign. New York: Oxford Univ. Press.     

Cameron, K,S., and Quinn, E,R., Diagnosing and Changing Organizational Culture, Addison Wesley, 1995.

Champy, J. Reengineering Management. (1995), N.Y. Harper Collins.

Coch, L. & French, J.R. (1948), Overcoming Resistance to Change. Human Relations, 1. Adisson Wesley.

Chong J. K. (2004), “Six Steps to better crisis management”. The Journal of Business Strategy, Vol. 25, No. 2, pp. 43-46

Clark, C. and Pratt, S. "Leadership Four-Part Progress", Management Today, March 1985,pp.84-86.

Conger, J. A., (1999), The Leader's Change Handbook. Jossey-Bass.

Del Val M. P. and Fuentes C. M. (2003), “Resistance to change: a literature review and empirical study”. Management Decision, Vol. 41, No12, pp. 148-155

Doorewaard, H., &Yvonne, B.,(2003), “HRM and organizational change : an emotional endeavor”, Journal of organizational Change Management, Vol.16, No.3

Cameron, E. Quinn, R (1999), Diagnosing and changing Organizational Culture. Reading, Mass. Eddison Wesley.

Connor, F.E. & Lake, L.K. (1988), Managing Organizational Change. New York: Praeger.

Crutchfield, J.P. et al, "Chaos", Scientific American, Dec. 1986.

Cummings, T.G., (1997), Organizational Development and Change, Southwestern College Pub.

Dale, E. (1962) Planning and Developing the Company Organization Structure. New York: America Management Association.

Deal T.E., Kenedy, A, (1982), Corporate Culture, . Reading, Mass. Eddison Wesley.

De Green, K. (1982).The adaptive organization: anticipation and management of crisis. New York: Wiley,

De Vries, k., (2006), The leadership Mistiqe, Jossey Bass.

Druker, P,. (1966) The Effective Executive. N.Y. Harper and Raw.

Eisler, Riane. Evolution: Social Shifts and cultural Phase Changes.

In The New Evolutionary Paradigm, edited by Ervin Laszlo. Reading, UK: Gordon and Breach, 1991.

Fiedler, F,E., (1971), Leadership, N.Y. General learning Press.

Fink, S.L. (1986), The management of crisis. Amacom.

Francis, H., (2003), “HRM and the beginnings of organizational change”, Journal of Organizational Change Management, Vol.16, No.3 .

Frost, Peter J. et al. (1991) Refraiming Organizational Culture. Beverly Hills, CA: Sage.

Garvin, D., A., Roberts, M,. A.,(2005), "Change through persuasion". Harvard Business Review, Boston, February vol. 83 p. 104

Greenleaf, K., Robert (1977) Servant Leadership, N.J. Paulist Press' 1977.

Gersick, Connie J.G. (1991), “Revolutionary change theories: A multilevel exploration of the punctuated equilibrium paradigm", Academy of Management Review, 15, 603-625.

Giber D., Carter L. & Goldsmith M. (Eds.) , (1999) “Best Practices in Leadership Development" , Linkage Press.

Ginzburg, E. & Reilley, E.W. (1961), Effecting Change in Large Organization. New York: Columbia, University Press.

Greiner, Larry E. (1967), “Patterns of organizational change", Harvard Business Review, 45,119-130.

Greiner, Larry E. (1972), "Evolution and Revolution as Organizations Grow", Harvard Business Review, 50,

37-46.

Goullart, J. G. Kelly, N. .J (1995), Transforming the Organization. N.Y. McGraw-Hill.

Hall, E. T. (1995), Managing Cultures, Chichister, Wiley.

Handy, C.B., (1993), Understanding Organizations. Penguin.

Hannen, Michael T. and John Freeman (1984), “Social inertia and organizational change", American Sociological Review, 49, 149-164.

Hattori R. A. and Lapidus T. (2004), “Collaboration, trust and innovative change”. Journal of Change Management, Vol. 4, No. 2, pp. 97-104

Higgs M. and Roland D. (2001), “Developing change leaders: Assessing the impact of a development programme”. Journal of Change Management, Vol. 2, No. 1, pp. 47-64

Hawley, J. Transforming organizations through vertical linking. Organizational Dynamics, Winter, 1988, 68-80.

Hayes, J., (2002), The Theory and Practice of Change Management, Palgrave

Hofstede, G. (1991), Cultures and Organizations. Maidenhead, McGraw-Hill

Hersey, P., and Blanchard, K,H., (1972), Management and Organizational Behavior, N,J, Prentice Hall.

House, R,J., "Path Goal Theory of Leader Effectiveness", in Administrative Science Quarterly, 16, 321-328, 1971.

Huber, George P. and William H. Glick (eds.) (1995), Organizational Change and Re-Design. New York: Oxford University Press.

Jacobsen, Chanoch and Yitzhak Samuel (1989), “Planned organizational change: Theory, model, data and simulation”, in P.M Milling and E.O.K Zahn (eds.), Computer-Based Management of Complex Systems. Pp. 104-110, Berlin: Spronger-Verlag.

Jantsch, Erich. (1980), The Self Organizing Universe: Scientific and Human Implications of the Emerging Paradigm of Evolution. New York: Pergamon Press, 1980.

Johnson, G., Scholes, K. (1999), Exploring Corporate Strategy. Englewoods Cliffs, N.J. Prentice Hall.

Kanter, Rosabeth M. (1983), The Change Masters. New York: Simon &Schuster.

Kaplan, S.R., Norton, D.P., (1996) The Balanced Score Card: Translating Strategy Into Action, Harvard Business Pub.

Katz, Daniel et al. (1975), Bureaucratic Encounters. Ann Arbor, MI: Institute for Social Research.

Kimberly, J.R., Miles, et al., (1980) The organizational life cycle: issues in the creation, transformation and decline of organizations. San Francisco: Jossey Bass.

Kotter, J.P., "Leading Change: Why Transformation Effects Fail". Harvard Business Review. . (March-April 1995),

Kotter, John P. and Schlesinger, L. (1979), “Choosing strategies for change”, Harvard Business Review, 106-114.

Kubler-Ross. E., (1969), On Death and Dying. N.Y. McMillan.

Kuhn, Thomas S. (1962), The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press.

Laszlo, E. (1991), The Age of Bifurcation: Understanding the Changing World. Reading UK: Gordon and Breach.

Levy, A. and Uri m. (1986) Organizational Transformation: Approaches, Strategies, and Theories. New York: Praeger Publishers..

Lewin, Roger. (1992), Complexity: Life at the Edge of Chaos. New York:Mcmillan.

Likert, R., (1961), New Patterns of Management, N.Y. Free Press.

Lippit, R., and White, R., Leader Behavior and Members Reactions in 3 social climates, (1939), in D, Cartright and Zander, A., (eds.), Group Dynamics, N.Y. Harper and Raw, 1960.

Lippit, G.L. et. Al. (1986), Implementing Organizational Change. San Francisco: Jossey Bass

Loye, David and R. Eisler. "Chaos and transformation. " Behavioral Science 32 (19

Mann, F.C. & Neff, F.W. (1959), Managing Major Change in Organization. Ann Arbor, Mich.

Marshall, L. and Michaels, M., (1991)' The Chaos Paradigm." Proceedings of the First Annual Chaos Network Conference. Urbana IL: People Technologies,

McGregor, D.M., (1960) The Human Side of Enterprise, N.Y. Harper and Raw.

Maynard, T.H., (2005), Mergers and acquisitions; cases, materials and problems.. Aspen Publishers.

Mintzberg, H., (1973), The Nature Of Managerial Work. N.Y. Harper and Raw.

Mullins, J,L., (2000), Management and Organizational Behavior, Prentice Hall.

Miller, D." Evolution and revolution: a quantum view of structural change in organizations". Journal of Management Studies, 19, 131-151.

Miller, James G, (1978), Living Systems. New York: McGraw-Hill.

Mitroff I. I. (1994), “Crisis management and environmentalism: A natural fit”. California Management Review, Vol. 36, No 2, pp. 101-113

Moran, J. W., & Brightman, B. K., (2001), “Leading organizational change”, Career Development International, Vol.6, No.2 . .

Nadler, David (1981), “Managing organizational change: An integrative perspective” Journal of Applied Behavioral Sciences, 17, 191-211

Naisbitt, J., (1994), Global Paradox. Australian Print Group, Marybough, Victoria.

Nicholson, N. How Hardwired Is Human Behavior. Harvard Business Review, July-August, 1998.

Nortier, F., (1995), “A new angel on coping with change: managing transition”, Journal of Management Development, Vol.14, No.4

Ogobonna E. and Harris L. C. (2003), “Innovative organizational structure and performance”. Journal of Organizational change Management, Vol. 16, No. 5, pp. 512-533

Owen, H.(1987) Spirit: transformation and development in organizations. Potomac: Abbott Publishinng.

Prigogine, I., (1984), Order out of chaos. New York: Bantam Books.

Prigogine, I., and Stengers, I., (1988) Order Out of Chaos: Man’s New Dialogue with Nature. New York: Bantham books.

Quinn, Robert E. and Kim S. Cameron (1983), “Organizational life cycles and shifting criteria of effectiveness: Some preliminary evidence”, Management Science, 29, 33-51.

Quinn, Robert E. and Kim S. Cameron (eds.) (1988), Paradox and Transformation: Toward a Theory Change in Organization and Management. Cambridge, MA: Ballinger. Review. Winter, 1988, 15-20.

Robert. M, (1994), Product Innovation Strategy. N.Y. McGraw Hill.

Quinn, E,R., (1991), Beyond Rational Management, Jossey Bass.

Reddin, W.J., "The 3- D of Management Style Theory", in Training and

Development Journal, April, 1967, 8-17.

Robins, S.P. (1996) Organizational Behavior, Englewoods Cliffs, N.J. Prentice Hall.

Ruelle, D., (1991), Chance and Chaos. Princeton, N.J: Princeton University Press,

Roger G. (2003), “Change management or change leadership”. Journal of Change Management, Vol. 3, No. 4, pp. 307-318

Schokz, C. (1987), "corporate culture and Strategy: The Problem of Strategic Fit". Long Range Planning, vol. 20. no. 4 pp 78-87.

Schein, E, (1985), Organizational Culture and Leadership, San Francisco, Jossey-Bass.

Senior, B., (2002), Organizational Change, London, Pitman.

Sergiovani, J,T., "Leadership and Excellence in Schooling". In Educational Leadership, 41, Feb. 1984, 4-13.

Stogdill, R.M., (1974), Handbook of Leadership Research, N.J. Free Press.

Stahl, G.K., Mndenhall, M.E., (2005) Ed. Mergers and Acquisitions: Managing Culture and Human Resources. Stanford Business Books.

Steier, F. and Smith, K. "Organizations and second order cybernetics", Journal of Strategic and Systemic Therapies, Vol. 4, No. 4, 53-65.

Stogdill, R.M., (1974), Handbook of Leadership Research, N.J. Free Press.

Tennenbaum, R, and Shmidt, W., (1973) How to choose a leadership Style, Harvard Buisness School Publishing.

Tichy, Noel M. (1983), Managing Strategic Change: Technical, Political, and Cultural Dynamic. New York: Wiley.

Tomasko, Robert M. (1987), Downsizing: Reshaping the Corporation for the Future. New York: Amacom.

Trivka, J.,(2006) Leadership and Organizational Effectiveness, I.R.S. publishing.

Vedim, Bengt Arne (ed.) (1994), Management of Change and Innovation. Brookfield: Dartmouth.

Waldrop, M. Mitchell., (1992), Complexity: The Emerging Science at the Edge of Order and Chaos. New York: Simon and Schuster.

Watzlawick , P., Weakland, J. and Fisch, R. (1974), Change. New York: W.W. Norton.

Weisbord, M., (1978), Organizational Diagnosis, Addison Wesley, Mass.

Weiss, J.W., (2001), Organizational Behavior and Change, South Westeren College Pub.

Westbrook T. S. and Veala J. R (2001), “Work-releated learning as a core value: An Iowa perspective”. Human Resource Development Quarterly, Vol. 12, No. 3, pp. 301-318

Yukel, A,G., (2003), Leadership in Organizations, Ingelwood-Clifs, N,J, Prentice Hall.

Zaltman, G., Dumcan, R. & Holbek, J. (1973), Innovations and Organizations. New York: Wiley Interscience Pub.

Zaltman, G. and Robert B. Duncan (1977), Strategies for Planned Change. New York: Wiley.

 

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מרץ 2008. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

מנהל טוב

מנהל טוב

 מאת: יעל אשד*     www.eshedyael.co.il כולם כבר יודעים,  אנשים לא עוזבים ארגונים , אנשים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *