כשלון של מיזוגים בין ארגונים

 הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 276, 3 בספטמבר 2001

 

מספר המיזוגים בעולם הולך וגדל מדי שנה, אך גם אחוז הכשלונות במיזוגים גבוה, ונע בין 50 אחוז (בסקרים ממעיטים) עד 83 אחוז בסקרים אחרים. סיבה העיקרית לכשלונות, אומר ד"ר יעקב ובר, ראש תחום אסטרטגיה ומרצה בכיר בביה"ס לניהול באוניברסיטת בן גוריון, היא העדר או מיעוט ההתחשבות בגורם האנושי במהלך תכנון המיזוג, בביצועו וביישומו. גם במיזוג הנחשב מיזוג בין שווים, תוך זמן קצר מתברר כי ארגון אחד מבין השניים הופך לשולט, והארגון האחר תופס מהר מאד כי הוא אכן נשלט, וכי קבוצת המנהלים ממולו הפכה למובילה, מחליטה וקובעת.

ד"ר ובר מונה מספר גורמים לכשלונות:

  • הבדלי התרבות הניהולית בין הארגונים שהתמזגו.
  • שאיפה של הארגון השולט להכתיב את תרבותו בחברה האחרת
  • תחושות לחץ ומתח אצל הנשלטים, המפתחת עמדות שליליות נגד הארגון השולט והנהלתו
  • ירידה מחויבות לשיתוף פעולה אצל הארגון הנשלט,
  • פגיעה בתפקוד היומיומי של עובדי הארגון הנשלט.

 

לדוגמה: לפני כשנה התמזגו חברת "קריאו" הקנדית וחטיבת הקדם-דפוס ב"סאיטקס" והוקמה חברת creoscitex.אנשי "קריאו", נתנו לאנשי "סאיטקס" להרגיש כי הם יהיו שותפים מלאים בקבלת החלטות, אך לפני כמה חודשים השתלטו אנשי "קריאו" על החברה הממוזגת, תוך עריכת שינויים ארגוניים. 20 מתוך 25 המנהלים הבכירים של "סאיטקס" עזבו בשנה הראשונה למיזוג (ממאי 2000 עד מאי2001). בשל עזיבת מנהלים ואנשי מקצוע, הארגון הממוזג מפסיד הון אנושי וידע, בעוד שהמטרה המרכזית במיזוג היתה לרכוש ולשמור ידע זה בארגון.

 

איך ניתן למנוע כשלונות:

  • החברה הרוכשת צריכה לשלב את מנהל משאבי האנוש שלה בתחילת תהליך תכנון המיזוג.
  • בשלב מוקדם זה החברה הרוכשת עוד יכולה לשקול אם כדאי לה, על רקע הבדלי תרבות ארגונית, לרכוש בכלל את החברה האחרת.
  • אפשר למדוד הבדלי תרבות באמצעות מכשירי מדידה אמינים ותקפים, כמו שאלונים בקרב מדגם מנהלים בחברה הנרכשת, בחינת ה'אני מאמין' שלה ועוד.
  • זיהוי גישות וסגנונות הניהול בארגונים, לעתים לזהות הבדלי תרבות שבין מחלקות מקבילות בשני הארגונים.
  • בניית תוכנית התמודדות – אם מתקיים מיזוג, יש להכין תכנית התמודדות והתערבות לגישור וצמצום הבדלי תרבות שאותרו. תכנית ההתערבות נמשכת עד שנתיים ממועד המיזוג, וכוללת מדדי בקרה לאורך תקופה זו. המדדים בוחנים השפעות שיכולות לנבוע מהבדלי תרבות, כמו רמת לחץ, מתח, תחושת מחויבות, רמת שיתוף הפעולה, שיעור עזיבת מנהלים ועוד.

 

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

סינרגיה בניהול יחסים יצירת שיתופי פעולה איכותיים להבטחת הצלחת הארגון

מאת: דר' רמי בן-ישי * מאמר תדמית        הניהול העכשווי של ארגונים, מחייב חיבורים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *