פותח ע"י: קובי רוזנברג וגת פישלר – חברת שהם
המודל כולל שבעה צעדים המפורטים במפת ההתמצאות מומלץ לבצע את תהליך הבדיקה על פי הסדר הבא:
- הגדרת תוצאות הלמידה הנדרשות לתפקיד
המלצה : יכולות להיות מס' תוצאות למידה, אותן יש לסדר באופן היררכי.
- תכונות ביצוע וניהול הלמידה הנדרשות ממערכת E-Learning
המלצה : יכולות להיות מספר תכונות.
הגדרת קשרים אפשריים בין תוצאות הלמידה ותכונות ביצוע וניהול הלמידה.
המלצה : טבלה זו מסייעת להבין את התרומות האפשריות של מערכת ה- E-Learning וגם את המצבים בהם אין יתרון יחסי למערכת שכזו. יש לזכור שתמיד כדאי לבדוק את מידת ההתאמה של הפתרונות ההדרכתיים הנפוצים.
- פירוט אמצעי ה – E-Learning שעליהם מתייחס המודל.
המלצה : קובץ האמצעים המתואר כאן מפרט את מה שבחרה חברת ש.ה.ם כמיצג באופן נאות את התחום. יש באפשרותנו לבצע התאמה ובדיקה של אמצעים נוספים, לפי צרכי הארגון והפרוייקט ההדרכתי. חשוב לציין שישנם פתרונות המשלבים מספר אמצעים.
- טבלה תומכת החלטה מס' – 2 דרוג חשיבות תכונות מערכת E-Learning.
המלצה : לעבודה עם טבלה זו יש שני שלבים ראשית יש לבחור את שלושת תכונות ביצוע וניהול הלמידה החשובות ביותר לפרוייקט המדובר, מטבלה תומכת החלטה מס' 1. לאחר מכן לבדוק איזו מערכת מתאימה מבחינת מאפייניה לתכונה. מידת התרומה של מערכות לתכונה מוגדרת בסולם: 1 – תרומה נמוכה, – 6 תרומה גבוהה. מערכת שנמצאת מתאימה (ציון 4 ומעלה)
לשתי תכונות או יותר יכולה לעבור לשלב הבדיקה הבא.
- שלב הבדיקות הבא כולל את זמינות הטכנולוגיה בארגון ואת מאפייני התרבות הארגונית ומידת התאמתה לשינוי שיוצר תהליך הטמעת ה – E-Learning.
- צירוף המסקנות משלבים 5,6 מהווה את הבסיס להמלצה.
- תיקוף – אנו ממליצים לחזור ולבדוק שוב את שלב 1,2 כדי לראות שלא חלו שינויים.
- שלב ההחלטה.
תרשים המודל:
טבלה תומכת החלטות מס' 1
תוצאות למידה נדרשות לתפקיד |
1. הצגת מידע מילולי:
התפקיד דורש מהלומד להציג אינפורמציה מתוך מקבצים מאורגנים של מידע, כפי שהוצגו לו.
2. מיומנויות מוטוריות:
העובד נדרש לבדוק סדרת פעולות המבוצעות לפי סדר מסויים, באופן ובתזמון נכונים.
3. עמדות:
הדרישה מהעובד בתפקיד היא "ליישר קו" מתוך שכנוע פנימי עם תהליכים ותרבות ארגונית.
4. מיומנויות אינטלקטואליות:
הדרישה בתפקיד היא שימוש ב- – "Know How" חוקים ועקרונות לפתרון בעיות, פיתוח תהליכים וכו'.
5. אסטרטגיות קוגניטיביות:
הדרישה בתפקיד היא הבנה וביצוע של "חשיבת מומחה", תוך יישום כל הרמות הקודמות של תוצאות למידה.
מקור: GAGNE & MEDSKER , 1996 תכונות ביצוע וניהול הלמידה הנדרשות
תכונות ביצוע וניהול הלמידה הנדרשות ממערכת E – Learning
- מידת השונות בין הלומדים
- קצב השינויים במידע
- הצורך באינטראקציה חברתית
- היכולת לבנות מסלולי למידה גמישים לפי צרכי הלומד – מוכנותו
- ניהול ומעקב אחר התקדמות הלומד
- היכולת לבצע תרגילים מורכבים אגב קבלת משוב
- איכות הצגת המידע ללומד
מערכת E – Learning שאינה מתאימה
|
תכונות התומכות במערכת
E – Learning
|
תוצאות נידרשות בלמידה
|
* עקרונית הכל מתאים
* E-Learning אינו הפתרון הזול / הפשוט ביותר
|
* יכולת טיפול במגוון רמות לומדים
* אפשרות שינוי המידע
* מסלולי למידה גמישים
|
מידע מילולי
|
מערכת E-Learning אינה
מתאימה להדרכת מערכות
מורכבות
|
* יכולת טיפול במגוון רמות לומדים
* ביצוע תרגולים מורכבים אגב קבלת משוב
* הצגת מידע ויזואלי איכותי
|
מיומנויות מוטוריות
|
W/CBt , Epss לא
מתאימות אלא אם משולבות
במערכות אחרות
|
* יכולת טיפול במגוון רמות
לומדים
* צורך באינטראקציה חברתית
* מסלולי למידה גמישים
* ניהול ומעקב אחר התקדמות
הלומד
* ביצוע תרגולים מורכבים אגב
קבלת משוב
|
עמדות
|
במצבים בהם יש צורך
באינטראקציה ,ON-LINE
מערכת חד כיוונית לא מספיקה
|
* יכולת טיפול במגוון רמות לומדים
* מסלולי למידה גמישים
* ביצוע תרגולים מורכבים אגב קבלת משוב
* הצגת מידע ויזואלי איכותי
|
מיומנויות אינטלקטואליות
|
* מסלולי למידה גמישים
* ביצוע תרגולים מורכבים אגב קבלת משוב
* הצגת מידע ויזואלי איכותי
|
אסטרטגיות קוגניטביות
|
אמצעי ה- E-Learning המפורטים במודל:
כיתת מחשבים
כתת הלימודים הקלאסית הכוללת לומדים ומדריך המסתייעים במחשב ללימוד ותרגול תוך סיוע במערכות אלקטרוניות תומכות.
DESKTOP CBT -Computer Based Training
המחשב משמש ככלי העברה וניהול הלמידה. הלומד מקבל cd romבאמצעותו הוא לומד ומתרגל חומר לימודים. קצב הלמידה מותאם ללומד.
WBT – Web Computer Based Training
דומה מאד ל- CBT המסורתי. ניהול הלמידה נעשה באמצעות הרשת אליה מתחבר הלומד.
EPSS – Electronic Performance Support System
מערכות אלקטרוניות תומכות ביצוע
עזר עבודה On Line המספק לעובד גישה למידע, ידע וכלים המאפשרים לו לבצע את עבודתו תוך הסתייעות מינימלית בהדרכה / עובדים אחרים. לדוגמא: מסמכים עם ,Hyper Text פורומים, מאגרי נתונים וכלים נוספים שמטרתם לספק אינפורמציה לפתרון בעיות במהלך העבודה.
ועידת קול
מערכת קול המתבססת על תקשורת טלפון – הטכנולוגיה הפשוטה ביותר למערכת למידה אינטראקטיבית מרחוק.
ועידת חוזי לווינית
מערכות מכוונות חד או דו כיוונית המקשרות מקומות לימוד באמצעות לווין ומספקות תמיכה של וידוא ואודיו.
טבלה תומכת החלטה מס' 2
מקור: POLLESEN ,HOLLY et al ,1999 |
מאפייני התרבות הארגונית
דוגמת שאלות לברור מידת המוכנות התרבותית של הארגון:
האם הארגון מוכן מבחינה תרבותית ל- E – Learning?
האם המנהלים והעובדים מבינים את משמעות הלמידה מעמדת העבודה (כניסה של טלפונים, עבודה שוטפת וכו')
האם הארגון מוכן לוותר על הממדים החברתיים ההולכים לאיבוד בלמידה מרחוק (יציאה מהמשרד, רשתות חברתיות וכדומה)
דוגמת שאלות לברור מידת המוכנות התרבותית של העובד הלומד:
האם העובד מוכן מבחינה תרבותית ל- E – Learning?
האם העובד חדש בארגון?
האם העובד כבר רכש מיומנויות מחשב?
מהי עמדת הלומד לגבי למידה עצמית?
עד כמה הלמידה מחייבת תאום בין קבוצות לימוד מאותו מקום או ממקומות שונים?
מהי כמות הלומדים ?
קישורים רלבנטים:
tweet[Google] Follow @leadersnet
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" נובמבר 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |