ראשי » ניהול ומנהיגות » Coaching וחניכה » NLP – אימון אישי וקבוצתי למצוינות בעסקים

NLP – אימון אישי וקבוצתי למצוינות בעסקים

rtf5506696403_287315423

מודל עבודה בארגונים

בפילוסופיה ובגישה המעשית של NLP

מאת: ארי שלף, מנכ"ל קבוצת שלף יועצים

אפרת שמר, Trainer בינלאומי מטעם NLPU בארה"ב , מרכז NLPPLUS

תמי ילין, Trainer בינלאומי מטעם NLPU בארה"ב, מרכז NLPPLUS

 

תחומי המחקר ב NLP

ה-NLP הוא מודל העוסק בתיאור החוויה הסובייקטיבית של האדם. כלומר, כיצד קולט הפרט את הסביבה באמצעות חושיו, כיצד הוא מנתח ומפרש את המידע הזה וכיצד הוא מגיב כתוצאה מכך.

תהליכי קבלת החלטות ארגוניות, עסקיות ואישיות, מתרחשים בחלקם ברובד ההכרתי ורובם ברובד התת-הכרתי. כלומר, האדם כלל אינו מודע לכוחות, למניעים ולדחפים המשפיעים על החלטותיו ועל התנהגותו. תובנה זו משתקפת ברוב התיאוריות הפסיכולוגיות, ומזה שנים – אנשי עסקים, אנשי שיווק ואנשי מפתח בארגונים מנסים לנצל ידע פסיכולוגי זה על מנת למקסם את הישגיהם.

ל-NLP יישומים רבים שנמצאו מועילים ביותר בסביבות עבודה רבות, עבור הפרט ועבור הארגון כולו.

גישת ה- NLP פותחה בארה"ב בשנות ה-70 ככלי לשיפור המצוינות תוך התמקדות בשאלות:

  • כיצד יש אנשים המצטיינים במה שהם עושים ואחרים פחות?
  • כיצד ניתן ללמוד מהמצוינים שבינינו?
  • כיצד ניתן לפתח מודל שבאמצעותו יכול כל אחד להיות מצוין?

מפתחי גישת ה-NLP, ריצ'רד בנדלר וג'ון גרינדר, תיעדו אנשים רבים מצוינים בתחומם ומצאו מבנה/מודל למצוינות, המחבר את השפה עם מערכת העצבים. הם יצרו גישה חדשנית וקלה ללימוד, המביאה לתוצאות מרשימות בזמן קצר. בנדלר וגרינדר הוכיחו, כי ניתן לתקשר ביעילות עם תת המודע של האחר, תוך כדי שיחה הנראית ונשמעת כשיחה רגילה. הם ניתחו את תבניות התקשורת בהן השתמשו מושאי הצפיה שלהם וממצאיהם לגבי תבניות אלה מהווים מרכיב מרכזי במודל ה-NLP.

שני החוקרים מצאו כיצד תבניות לשוניות מסוגלות להפעיל, באופן מדויק למדי, תגובות נוירולוגיות במוח, ובכך לשנות את החוויה הפנימית של הפרט, מן הקצה אל הקצה. בשנים שחלפו מאז, הכשירו ארגונים רבים את אנשיהם באספקטים רבים הנגזרים מגישה זו, כשהם מביאים את צוותי העבודה לרמת תקשורת מצוינת בתוכם וביניהם, ליכולת לעצב מטרות ולהגשימן בדיוק וביעילות המירבית וליכולת 'להעתיק' ולהכפיל את המצוינות הספציפית לה הארגון זקוק, בתוך הארגון עצמו.

יתרונות היישום של ה- NLP, באים לידי ביטוי בכך שהוא מאפשר לאדם להשיג גמישות התנהגותית ומחשבתית, ובעקבותיה – גם הסתגלות קלה יותר למצבים רגשיים. עקרונות אלה עוסקים במיצוי הפוטנציאל של הפרט והקבוצה, קידום מנהיגות ומתן כלים להתמודדות עם שינויים.

מאז שנות השבעים נוסדו בעולם מרכזים רבים ללימוד NLP. תחומי יישום השיטה התרחבו והם כוללים תחומים כגון – ספורט, אמנות, עסקים, ממשל, מודעות אישית והתחום הטיפולי.

כמה מהארגונים ברחבי העולם שרכשו הכשרה בכלי ה-NLP ומשתמשים בו בהצלחה: 

תאגיד זירוקס HEWLETT PACKARD בסט ביי העולמית עיתון USA TODAY UPS
חברת פורד צוות ההיגוי של טוני בלייר פיאט העולמית הצלב האדום האמריקני חברת הרכבות האיטלקית
וולוו צפון אמריקה ALITALIA מחשבי APPLE מנהטן צ'ייס בנק WORLD BANK
צבא ארה"ב LOCKHEAD MARTIN NEXTEL שומרי משקל העולמית AVAYA

 

התפיסה המערכתית

ה – NLP מניח שמפת העולם האישית שלנו היא החוויה הסובייקטיבית והשטח הוא המציאות האובייקטיבית. לכן, לעולם תהיה המפה שונה מהשטח. הנחה נוספת היא, שלכל אחד מאתנו יש את המשאבים שהוא זקוק להם כדי להשיג את מטרותיו, ושאם משהו אפשרי בעולם, הרי הוא אפשרי לכל אחד. השאלה היא רק איך?

שינוי השקפת העולם, גילוי מידע נוסף והיכולת להתגמש יגדילו את מספר האפשרויות העומדות לרשות האדם. גישת ה-NLP מתבססת על אוסף של הנחות יסוד המהוות תפיסת עולם. הן יוצרות תשתית עליה בנויים המודלים והטכניקות של ה- NLP, המאפשרים להוביל אדם לבחינת דפוסי החשיבה, דפוסי ההתנהגות ודפוסי השפה שלו, במטרה ליצור שינוי.

עוצמתו של הכלי נובעת משילובם של שלושה מרכיבים עיקריים:

N neuro – עצבי

הבנת התהליכים העצביים במוח שתפקידם לקלוט שדרים בכל החושים,לעבדם ולתרגמם לחוויות.

Llinguistic – לשוני

זיהוי הפעילות המוחית בעזרת ניתוח של דגמים לשוניים, הבאים לידי ביטוי בתקשורת מילולית (האופן שבו בוחר האדם להתנסח) ובתקשורת פנימית הכוללת תהליכי חשיבה.

Pprogramming – תכנות

ארגון תוצאות הניתוח של הפעילות המוחית והלשונית, הכוללת הגדרת מטרות ותכנון הדרכים להשגתן. 

 

מתודולוגית  הלמידה

העוגן המשמש כנקודת המוצא בבניית ההתערבות בארגון – קבוצתי בסדנא ופרטני באימון אישי, הוא, מחד – הגדרת נושא ההתערבות, ומאידך – התוצאות אותן נשאף להשיג.

הנושא והתוצאות משמשים כמבנה – סטרקטורה, אך אינם מסומנים כמטרה המכתיבה את הפעילות בתוכו. הפעילות משתנה מעת לעת ומותאמת לדינאמיקה הקבוצתית ולתהליך התפתחותה, זאת תוך היעזרות בכלים מובנים ומדויקים להפליא. אבן דרך מרכזית בתהליך הלמידה היא החוויה – יצירת מרחב פעילות אקטיבי הפועל על מכלול החושים והיצרים – חשיבה, תנועה, קול, מגע, שפה, ריחות וטעמים. מעין מחול של שכל, גוף ונפש, שהתכנים והתובנות העולים מתוכם מחפשים בהם מקום.

 

יישומים בסביבת העבודה

נרחיב מעט על כמה מהמודלים החשובים אותם אנו מיישמים בסביבה העסקית.

 

מודל וולט דיסני להגשמת חזון וערכים

היכולת של וולט דיסני לחבר בין היצירתיות החדשנית שלו לאסטרטגיה עסקית מוצלחת אפשרה לו להקים ממלכה בתחום הבידור, הזוכה לפופולאריות עצומה וממשיכה להתקיים עשרות שנים אחרי מותו. דיסני הוא התגלמות היכולת לייצר חברה מוצלחת מבוססת על יצירתיות.

הוא מייצג את תהליך הפיכת פנטזיות לביטויים ממשיים ונתפסים.

במובן מסוים, בחירתו של דיסני לבטא רעיונות באמצעות סרטי אנימציה, מאפיינת את התהליך הבסיסי של כל גאונות יצירתית. היכולת לקחת משהו הקיים רק בדמיון, לעצב ולייצר אותו אל תוך קיום פיזי שיכול להשפיע ישירות על החוויה של האחר באופן חיובי.

דיסני היה גם אחראי על מספר חידושים ארגוניים טכניים חשובים בתחום האנימציה ותעשיית הסרטים בכלל.

הכלים והאבחנות של ה- NLP  מאפשרים הזדמנות ליצור מפות מדויקות של אסטרטגיות חשיבה מוצלחות של אנשים בעלי כישרונות מיוחדים כמו וולט דיסני.

NLP חוקר את הדרך שבה אנשים יוצרים רצף יכולות מנטליות בסיסיות כמו: ראייה, שמיעה ותחושה

לארגון וביצוע בעולם סביבם.

אחד המרכיבים העיקריים בגאונות הייחודית של דיסני היה היכולת שלו לחקור דבר מה ממספר עמדות תפיסה. תובנה חשובה זו שיצרה נקודת מפתח באסטרטגיה של דיסני הגיעה מדבריו של אחד האנימטורים שלו: "… היו בעצם שלושה וולט דיסני שונים: בעל החזון החולם, איש המציאות והמקלקל. אף פעם לא ידעת איזה מהם יבוא לפגישה".

זוהי אינה תובנה לגבי דיסני בלבד, אלא גם לגבי תהליך היצירה בעצמו.

יצירתיות היא תהליך שלם הכולל שילוב של שלושת תת תהליכים אלה:

ההוזה/חולם,

הריאליסט

והמבקר.

האדם החולם, ללא הריאליסט, אינו יכול להפוך רעיונות לביטויים ממשיים. מבקר וחולם, ללא ריאליסט, נמצאים בקונפליקט מתמיד. חולם וריאליסט יכולים ליצור דברים, אך עלולים לפספס רעיונות ללא המבקר, המסייע להעריך ולזקק תוצרים של יצירתיות.

בעבודתנו בארגונים אנו מזהים ויוצרים אסטרטגיה ליצירתיות המבוססת על תהליכי עבודתו של דיסני.

כיצד דיסני השתמש ושילב את הדמיון שלו (ההוזה), תרגם באופן מתודי את הפנטזיות שלו לצורה ממשית (הריאליסט) ויישם את השיפוט המבקר שלו (המקלקל).

 

 

מודלינג – הדרך להשגת מצוינות תפקודית

מה מייחד את גישת ה- NLP  בהשגת מצוינות?

ה-NLP מציע כלים שיסייעו לכם לעצב את המודל הייחודי למצוינות, המותאם לארגונכם.

זהו תהליך של התבוננות ומיפוי התנהגויות מוצלחות של אחרים. מטרת המודלינג היא יצירת מפה מעשית, או 'דגם' של תופעות מסוימות, על מנת שכל מי שיהיה מעוניין בכך יוכל להשתמש בדגם, להפעילו ולייצר את אותה תופעה בדיוק, מחדש.

תהליך המודלינג מסייע באיתור הרכיבים החיוניים של חשיבה והתנהגות הדרושים ליצירת התגובה או התוצאה הרצויה. בניגוד לאיסוף סטטיסטיקה או סיבות וגורמים, 'דגם' חייב לספק תיאור של מה נחוץ ומספיק על מנת להשיג באופן ממשי את המטרה.

תחום ה-NLP  עצמו התפתח מתוך יצירת דגמים של אופני חשיבה אנושית. תהליך המודלינג ב- NLP כרוך בביצוע בירור אודות פעולות המוח (נוירו), ניתוח דפוסים בשפה (לשוני) ותקשורת שאינה מילולית.

תוצאות הניתוח מאורגנות בצורת 'תוכנות' או 'אסטרטגיות' הבנויות, צעד אחר צעד, והניתנות לשימוש כל אחד אחר ובכל הקשר אחר מהאדם/תופעה שעל פיו נוצרו.

 

לפניכם מספר יישומים שלוקטו בעבודתנו בארגונים:

  1. חזרה או השבחה של אופן תפקוד (כמו בספורט או בניהול עסק) על ידי בידוד צעדים שננקטו על ידי מומחים בתחומם, או בידוד אלמנטים המרכיבים אירועים בהם התרחש תפקוד מצוין. ארגונים רבים משתמשים בתהליכי מודלינג שכאלה.
  2. השגת תוצאה מסוימת (כגון הצלחה במכירות, טיפול בקונפליקטים). במקום לדגום אדם יחיד, הדבר נעשה, בדרך כלל, על ידי בניית 'טכניקות' על פי מספר מקרים שונים בהם התרחשה תוצאה מוצלחת.
  3. מיצוי או הבניית תהליך על מנת ליישמו בהקשר שונה או לצקת לתוכו תוכן שונה. למשל: אסטרטגיה יעילה לניהול קבוצת ספורט יכולה להיות מיושמת בניהול קבוצה עסקית וגם ההיפך. גם התפתחות המדעים המדויקים נתרמה באופן דומה, כאשר אסטרטגיות של תצפיות או ניתוח נתונים התפתחו בתחום מדעי אחד (פיסיקה, למשל) ויושמו בתחום מדעי אחר (ביולוגיה, למשל).
  1. שאיבת השראה ממשהו המבוסס באופן חופשי על תהליך או מודל כלשהם. עבודתו של סיר קונאן דוייל ביצירת דמותו של שרלוק הולמס מהווה דוגמא טובה לכך. דוייל שאב את שיטות האבחון והסקת המסקנות בהן צייד את גיבורו, מדרך עבודתו של מורהו הנערץ בבית הספר לרפואה, פרופסור ג'וזף בל.

המשוב האפקטיבי –  מוטיבציה למצוינות

מידע חשוב ביותר, אודות תפקידו של משוב מדויק בתהליכי למידה, נאסף במחקריו של האנתרופולוג והביולוג גרגורי בייטסון שהתמקדו בתהליכי אילוף דולפינים להופעות בפני קהל.

תהליך אילוף הדולפינים הינו תהליך מיוחד מאד של למידה, מכיוון שמטרתו היא להביא להופעה יצירתית ומתחדשת בהקשר המסוים של הופעה בפני קהל. הדולפינים אמורים לבצע תרגילים מסוימים בהופעה אך גם להתחדש ולהגיע לרמות ביצוע גבוהות ומורכבות.

לא ניתן להראות לדולפינים כיצד לבצע את התרגילים על ידי הדגמתם, כמובן, אך לדולפינים עצמם ישנה נטייה טבעית לבצע "מופעים" ותעלולים כדי לשעשע את עצמם. מטרת תהליך האילוף הוא לגרום לדולפינים לחזור ולבצע את התעלולים שביצעו באופן טבעי, שוב ושוב במסגרת המופע.

תהליך האילוף מתחיל בבריכת המגורים של הדולפינים.

המאמן יושב ומתבונן בדולפינים, וברגע שדולפין אחד מבצע תעלול הוא מעניק לו דג ומלווה את הדג בשריקה במשרוקית. הדולפין מבין מהמשוב המיידי שהתעלול שכרגע ביצע מזכה אותו בגמול. הוא יבצע שוב את אותו תעלול ויקבל מהמאמן שוב דג מלווה בשריקה. כך יוצר הדולפין קשר של למידה בין התעלול לגמול ולומד לבצע אותו שוב ושוב. כשהלמידה מוטמעת, יעבור המאמן לשלב הבא, וכאשר יבצע הדולפין את התעלול שוב, יקבל מהמאמן רק שריקה. הדולפין שלמד לקשר בין השריקה ובין הגמול יתייחס אל השריקה כאל גמול. עם כל תעלול חדש שמבצע הדולפין ינקוט המאמן באותו תהליך. אך מה יניע את הדולפין ליצור ולבצע עוד ועוד תעלולים אם בסופו של דבר הוא מקבל על כך רק שריקות ולא דגים?

לשם כך, המאמן מעניק מדי פעם לדולפין דגים, דווקא במצב בו הדולפין אינו בפעולה כלל ואינו מלווה זאת בשריקה. זהו משוב ברמת הזהות, המחזק ויוצר מערכת יחסים בין הדולפין למאמן. זהו גמול על עצם היותו של הדולפין, על עצם היותו יצור אינטיליגנטי ולומד.

 

בעבודתנו בארגונים אנו מפרידים בעת מתן משוב בין "משוב – זהות" לבין "משוב – התנהגות."

אנו משתמשים בתהליך הלימוד של הדולפינים כאנלוגיה, כאשר מאמן הדולפינים הופך כמשל למנהל או למדריך, והדולפין – כמשל לעובד. בריכת המגורים משמשת כמשל ליחסי המנהל עם העובד, וההופעה – כמשל ליישום הלימוד בהקשר הנחוץ (סביבת העבודה או סביבה אחרת).

משימתו של המאמן היא לא 'להתנות' התנהגויות ספציפיות, אלא להניע את  הדולפין להיות יצירתי בתוך סט ההתנהגויות הטבעיות שלו עצמו. הצלחת המאמן מבוססת על יכולתו "למשוך" או לשחרר מתוך הדולפין את היצירתיות שלו עצמו. לכן, עליו ללמד את הדולפין לחולל התנהגויות חדשות בעצמו בתוך גבולות ההקשר המסוים של סביבה וזמן הנקבע על ידי המאמן. המאמן אינו מתבונן מן הצד אלא נמצא במערכת יחסים אינטנסיבית עם הדולפין והצלחתו תלויה באיכותה של מערכת יחסים זו. התקשורת ההדדית בין המאמן לדולפין אינה מוגדרת על ידי 'שכר ועונש' או על ידי 'גירוי-תגובה', אלא על ידי מסרים ומסרי- על בנוגע לשלושה מרכיבים עיקריים:

  1. המצב הרגשי והמעמד של הלוקחים חלק במערכת היחסים.
  2. סט ההקשרים אשר בהם מתרחשות מערכת היחסים והמשימות.
  3. הרמה בה נשלחים המסרים (זהות, התנהגות).

 

שימוש בסוד הכימיה האישית

האם הכרתם מישהו וגיליתם כי החברות (או קשר עסקי) ביניכם פשוט נוצרה ממעין "קליק"? מסיבה כלשהי, נראה היה כי הנכם דומים. יש לכם דעות משותפות וערכים משותפים ונראה כי הגעתם עימם ל"יחסי קירבה" במהירות רבה. מה גורם לכך לקרות? ומדוע איננו יכולים לגרום לכך להתרחש כל הזמן?

ל-NLP ידע רב כיצד ניתן להשיג אמון בכל מערכת יחסים, מכל סוג, באופן ניתן לחיזוי.

כל אדם יכול להשתמש בכישורים אלה בכל סוגי התקשורת: דוא"ל ופקסים, שיחות טלפון, שיחות פנים אל פנים, נאומים, מצגות, ניהול משא ומתן וסיטואציות מכירה.

"כימיה" מתרחשת כאשר שני אנשים נראים, חושבים ומתנהגים באופן דומה.

אם כן, בכדי ליצור כימיה זו עם אנשים אחרים, כל שעלינו לעשות הוא להיראות, לחשוב ולפעול כמותם!

למרבה הצער, אנו, ככל הנראה, לא נראים בדיוק אותו דבר כמו רוב האנשים. סביר להניח, כי איננו חושבים אותו דבר ואנו בהחלט איננו פועלים כמו כולם.  אנו אנשים ייחודיים.

 

כיצד ליצור כימיה?

אם כן, בכדי ליצור כימיה זו באופן "מלאכותי", אנו, באופן מסוים, נחקה את האדם האחר. במילים אחרות, בכדי להשיג קירבה (ומכאן – להרוויח אמון) עם האדם האחר, נאמץ חלק מהנטיות ההתנהגותיות והתקשורתיות שלו, בכדי להיראות ולפעול באופן דומה לו יותר.

ככל שזה ייתכן ונשמע מוזר, זהו, למעשה עניין די טבעי. חשוב על כך כ"כללי התנהגות חברתית" הנלקחת לקיצוניותה. כאשר אתה במסיבה פורמלית או אסיפה פורמלית כלשהי, אתה, לרוב, אינך נוקט בפעולות מסוימות (כגון להתיישב, לקחת משקה או אפילו לדבר) עד שמישהו אחר עושה זאת קודם.

זאת מכיוון שאנו מנסים להתאים לפעולות של האנשים האחרים בכדי להיות, מה שקרוי על ידי החברה, "מנומס".

כעת, אנו לוקחים את הנימוס צעד קדימה – לרמת ה"אחד על אחד". בכדי להשיג את האמון של אדם אחר שאתה מדבר עימו, אתה כעת תעשה מה שהוא עושה. במילים אחרות, אתה תהיה "מנומס" בחברתו, בהתאם להגדרה שלו "מהו מנומס".

 

מדוע זה עובד?

זה עובד כי כך הם חוקי הטבע האנושי: אנשים, לרוב, לא אוהבים (או לא בוטחים) באנשים המתנהגים ונראים באופן מאד שונה מהם. חשוב על חבריך. האם אינם דומים לך יותר מאשר אנשים אותם אתה לא אוהב? (חשוב על דברים כגון אמונות, ערכים, גישות, התנהגויות וכו').

ככלל, אנשים אוהבים את אלו אשר יותר דומים להם! דבר זה עוזר להסביר מדוע אנשים מ"מעגלים חברתיים" של חברים הינם בעלי גיל, מראה, התנהגויות, ערכים ואמונות דומים.

אם כן, כאשר אנו משתמשים בקירבה לשם שכנוע, אנו, למעשה, יוצרים דמיון עם האדם האחר בכדי להיכנס לתוך "אזור הנוחות" שלו, כך שיבין כי אנו "דומים לו" וכי הוא יכול לבטוח בנו.

זוהי הסיבה לאפקטיביות הרבה של מודל זה, המשתמש בתהליך הטבעי של אותה "כימיה" בין אנשים.  

 

נספח: מגוון כלים מתוך התיבה – המודלים והטכניקות ליישום בעסקים

 

Aligning Logical Levels

 

יישור רמות לוגיות.

תהליך של יצירת הלימה פנימית, של כל רמות ההוויה, על מנת לאפשר הנעה טבעית לפעולה או לשינוי, ויצירת תוצאות מדויקות בחיים. פעמים רבות, כשאנו מקבלים תוצאות לא רצויות בחיינו זהו תוצר של אי הלימה בין רמות ההוויה השונות.

Modeling

 

המודלינג הוא מיומנות נרכשת.

מודלינג הוא היכולת ליצור "דגם" מובנה ומוגדר של כל הצלחה או ביטוי של מצוינות, בכל תחום והקשר.

'דיגום' זה מאפשר להחיל את הצלחותינו-אנו לתחומים אחרים של חיינו וללמוד מהצלחותיהם של אחרים על מנת להכפיל ולשלש את הצטיינות הישגינו.

הדיגום נעשה באמצעות תשאול מכוון וממוקד ומאפשר גישה למשאבים ונקודות מבט מגוונות.

Walt Disney Model מודל לחשיבה עסקית ויצירתית כאחד, שגובש תוך התבוננות באופן עבודתו העקבי והיצירתי של וולט דיסני בדרך ליצירת הצלחתו הפנומנלית.

זהו מודל פשוט ומובנה, המאפשר קבלת תמונה כוללת ומדויקת של כל מצב, ליצירת יעילות בקבלת החלטות וקביעת דרכי פעולה, בעסקים ובחיים האישיים.

Reframing זהו הרעיון של הפרדת זהות האדם משלל התנהגויותיו.

כאשר הדבר נעשה, ניתן למצוא כוונה חיובית בכל התנהגות, אפילו בהתנהגות חריגה. כך ניתן לתעל אותה להקשר הנכון עבורה, למצוא לה משמעות מעצימה, ולעיתים להחליפה בהתנהגות מתאימה יותר המשיגה את אותה כוונה חיובית רק בדרך שונה.

יעיל מאד לשינוי הרגלים בלתי רצויים ובפתרון קונפליקטים וגישור.

Meta Model מודל לשוני המסייע לחשוף תבניות ודפוסים בשפה המילולית.

המודל נבנה בעקבות תוצאות מחקרו המהפכני של נועם חומסקי בשנות השבעים אודות תבניות שפה במוח העוברי. ניתן להשתמש במודל זה  ככלי אבחוני, ככלי ליצירת תקשורת טובה יותר וכן ככלי לחשיפת אינפורמציה מדויקת ומלאה יותר.

The Milton Model מודל לשוני המסייע ביצירת שפה המשפיעה על תת המודע.

מודל זה פותח מתוך מעקב מדוקדק אחר עבודתו של מילטון אריקסון, ההיפנותרפיסט הנודע. הוא מעניק מיומנות ביצירת דפוסים ותבניות בשפה, בעלי השפעה ישירה על תת המודע. שימוש בתבניות הללו מעניק יכולת השפעה על הזולת ויכולת הטמעה מהירה של דרכי פעולה חדשות ויעילות יותר בכל תחום בחיים.

. Representational Systems הייצוג הפנימי של החוויה באמצעות חמשת החושים. לכל אדם נטייה להשתמש בחוש מסוים, יותר מבאחרים, כאמצעי לקבלת אינפורמציה על העולם. החוש הזה מקבל ייצוג מועדף ברישום החוויות בזיכרון.

בעוד שכל חוויה נרשמת מבפנים בכל החושים, הרי שתאור החוויה יבוא לידי ביטוי לשוני (בדיאלוג פנימי או חיצוני), בהתאם למערכת הייצוג המועדפת.

באמצעות פיתוח מיומנות אבחון ייצוג פנימי זה ואופניו, ניתן להגדיל משמעותית את כמות האינפורמציה הניתנת לקליטה בכל רגע נתון, לאבחן אחרים וליצור עימם תקשורת טובה יותר.

Well-formed Outcome מטרה המוגדרת כראוי, ברת השגה, מפורטת, מותאמת להקשר, המביאה לשביעות רצון ולא מתערבת בתוצאות האחרות של האדם. מושגת באמצעות שימוש בתשאול ממוקד ובאמצעות הליכה פיזית על קו ישר המכונה "קו-הזמן", אחורה אל העבר, קדימה אל ההווה והעתיד.

כמו כן, על מנת לעצב מטרה מוצקה, נדרשת הקניית מיומנות ה- Visualization, ראיה בדמיון.

Rapport ביסוס אמון, הרמוניה ושיתוף פעולה במערכת יחסים.

כאשר יש בין אנשים מערכת יחסים מבינה ואוהדת, הם נוטים להתייחס אחד לשני ביתר סובלנות וסבלנות. כך קל יותר לגשר בין פערים, לקבל החלטות ולהגיע לשיתוף פעולה.

Calibration כיול – "לקרוא" אדם ולקשר את ההתנהגויות הספציפיות שלו עם תהליכים פנימיים או מצבים נפשיים ספציפיים. שימושי במכירות ובכל סוגי התקשורת, ובמיוחד בעמידה מול קהל או בזמן פרזנטציות אחרות, שם קיים צורך לקרוא במהירות את מצבו הפנימי של הקהל על מנת לכייל את הפרזנטציה ולהתאימה לצרכי הרגע, להישאר מעניין מרתק ובקשר רציף עם האנשים.
Anchoring עיגון- יצירת קשר מכוון בין סימן מסוים לבין מצב רגשי, על מנת שניתן יהיה לשחזר את המצב הרגשי באופן קל ופשוט. העיגון מתחולל כאשר גירוי מסוים (ראייתי, שמיעתי, תחושתי, ריח או טעם) מתקשר לתגובה רגשית, מחשבתית או התנהגותית. העיגון הינו תופעה טבעית המתחוללת באופן אקראי, כל הזמן, בחיי האדם. ה – NLP משתמש באופן מכוון בעיגון, על מנת ליצור משאב חיובי, בעיקר במקום בו קיים קושי, ולאפשר לאדם להתחבר בקלות למצב רגשי מתאים ומעצים. כל זה נועד לאפשר גישה אל דרכי תגובה חדשות.
The S.O.A.R Model

 

מודל מובנה לפתרון בעיות.

אלברט איינשטיין אמר "איני יכול לפתור אף בעיה באותו אופן או מאותו מצב בו היא נוצרה. כדי לפתור בעיה אני חייב להשתמש באופן חשיבה שונה מזה המשמש אותי כשאני בבעיה עצמה". מודל זה מסייע בחשיפת ברירות ובחירות נוספות הקיימות לגבי כל עניין ותחום, אך 'אינן נראות' מנקודת המבט של העומד בבעיה עצמה. המודל משתמש ביצירת מיקומים פיזיים במרחב על מנת לבחון כל בעיה או תקיעות, מכל נקודת מבט.

Walking Belief Change תהליך אימון וטרנספורמציה רב עוצמה לפירוק אמונה מגבילה ולהחלפתה באמונה מעצימה, המאפשרת הנעה לפעולה ולהשגת מטרות.

התהליך עוקב אחרי מודל שינוי האמונות המתחולל אצל כל אדם באופן טבעי, ומאיץ אותו בנוגע לאמונה ספציפית נבחרת.

 

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" נובמבר 2006. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

22756725_s

מה יעזור מחשב משוכלל אם אינו מחובר לחשמל?

    מאת: בני מרגליות *   שישי בצהרים, עוד מעט שבת. קניתי עיתונים והרהרתי ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *