מאת: אביעד גוז*, מנכ"ל מומנטום הדרכה, מפתח שיטת החניכה NEWS ומנהל בית הספר לחונכים בשיטת NEWS
COACHING בגלגוליו השונים – אימון, מנטורינג או חניכה, הופך במהירות להיות מגמה לוהטת בשוק ההדרכות והפיתוח האישי.
קורסים לחניכה נפתחים בקצב מהיר. מנהלים שבעבר הרגישו אי נעימות להודות שהם מעסיקים יועצים, מתגאים היום שיש להם COACH אישי. ארגונים מעסיקים COACHES מקצועיים. אלפים רבים של אנשים פרטיים עובדים עם COACH. מאות COACHES מסתובבים בשוק ומציעים את עזרתם בתחומי הניהול, המכירות, הפיתוח העסקי ובחיים בכלל.
מה מקור מגמה זו? כיצד ואיפה התחילה? לאן פניה מועדות?
הרעיון של COACHING עתיק כימי האנושות.
בתקופות קדומות הייתה זו השיטה המרכזית להדרכה ולפיתוח.
הנפח חנך את השוליה שלו משך שנים. הצייר, בתקופת הרנסאנס, ליווה את החניך שלו משך שנים עד שזה הגיע לרמת גישה ומיומנות מספקות. נזיר הזן חנך את תלמידו בשיטות ייחודיות משך חיים שלמים עד שהחניך זכה להארה. בדתות השונות היו חונכי חתנים וחונכות לכלות שהכינו אותם לחיי נישואין ואישות.בגילדות המקצועיות של ימי הביניים היו חונכים שהכשירו את הדורות הבאים של אומנים מומחים ומייסטרים בתחומים שונים.
שיטות האימון והחניכה היו שונות ומגוונות. מחשיפה שיטתית לתחום הנלמד ולדרכו של המאסטר משך שנים, דרך הדרכה אישית וליווי צמוד בביצועים או שיטות שהקשו על החניך ב"מסלול מכשולים" מובנה ועד לשיטות שמאניות שעירבו בחניכה טקסים ותהליכים מיסטיים.
ה COACHING – המודרני התחיל כמגמה לפני כעשור בארצות הברית, לאחר מכן התפתח באנגליה ובמערב אירופה, ומכאן – הדרך הייתה קצרה לכל העולם המערבי.
הרקע לצורך הגובר ב -COACHING נובע, כנראה, מאפיונים סוציולוגיים של החיים במאה העשרים ואחת.
מצד אחד, קיים עושר עצום של אפשרויות בחירה לכל אדם, ומצד שני, חוסר בהכוונה וסיוע בבחירה. דבר זה גורם לסתירות, בלבולים, בחירות מוטעות ולמחיר כבד שאנשים משלמים במהלך חייהם.
גורם נוסף הוא תוחלת החיים המתארכת ומספר גדל של אנשים הפונים לקריירה שנייה ושלישית או לזוגיות שנייה או שלישית.
קריסה של מערכות חברתיות מסורתיות וקריסה של מקצועות מסורתיים גורם לבלבול הולך וגדל. גם אלה מהווים מצע לצורך הולך וגדל בהכוונה ובסיוע.
העידן של הגשמה עצמית ותפיסת ה"אדם השלם" מתפתח כמגמה מואצת במקומות עבודה. יותר ויותר אנשים רוצים להגשים את עצמם בעבודה ולא להיות "בורג" קטן במכונה גדולה, גישה שהייתה אופיינית לתקופה התעשייתית.
כל אלה יצרו את הצורך במתודות חדשות וגישות חדשות בתחומי ההתפתחות האישית.
ההתפתחות התחוללה בשני כיוונים שונים:
הכיוון הראשון מכונה בעולם המערבי "LIFE COACHING ".
כיוון זה עוסק בעבודה עם אנשים פרטיים ומסייע להם בהגשמת תוכניותיהם וחלומותיהם.
בשנים האחרונות, יותר ויותר מטפלים ותרפיסטים עברו לתחום זה.
הייחוד של LIFE COACHING והשוני שלו מטיפול פסיכולוגי הוא בעובדה שהוא עוסק בבניית העתיד ולא בחיטוט בעבר.
קיימות כמה מגמות בתחום זה:
אימון: המאמן עובד עם החניך על זיהוי רצונות ושאיפות. לאחר הזיהוי מלווה המאמן את החניך בפיתוח תוכניות להגשמת רצונותיו. הוא מספק לו כלים, מיומנויות ותובנות כיצד לגשר על הפער בין המצוי לרצוי.
הוא אינו מטפל בו אלא מסייע לו, כאוזן קשבת וכמומחה להגדרת יעדים ופיתוח כלים להגשמתם.
חניכה: החונך מגלה עם החניך "תקיעויות" שונות של החניך, החל מהקושי להגדיר חזון אישי דרך אובדן מוטיבציה ו"אש פנימית" וכלה בתפישות אישיות מגבילות ו"אזורי נוחות". החונך מסייע לחניך לפרוץ את ה"תקיעויות" הללו ולהתקדם בתחומים אלה לחיים מלאים יותר ומספקים יותר.
בשיטות חניכה הוליסטיות מושם גם דגש על הגשמת הייעוד האישי ומציאת ה"קול האישי" האותנטי של כל אדם.
הכיוון השני הוא COACHING עסקי או ארגוני.
בכיוון זה מלווה המנטור או החונך את החניך בפיתוח עסקי או בפיתוח מיומנויות וכלים הנדרשים לארגון.
גם כאן קיימות כמה מגמות:
מנטורינג: זוהי שיטה ההולכת ומתפתחת בארגונים שונים. המנטור הוא, בדרך כלל, עובד בעל ניסיון רב, "אפור שיער", שמכיר את הארגון, את הנפשות הפועלות בו ואת התחומים המקצועיים. המנטור פוגש את החניך בתקופת הקליטה שלו בארגון או בתפקיד חדש ומלווה אותו עד לקליטתו המלאה
ON THE JOB TRAINING: בשיטה זו, חונך מקצועי בארגון מלווה קבוצות עובדים בפיתוח מערך כלים או מיומנויות הנדרשים לארגון. לדוגמא, חונך של כל אנשי המכירות של הארגון מפתח אצלם מיומנויות מכירה על ידי ליווי בשטח. החונך נלווה לחניך בביצוע פעילותו ועל ידי תצפית במהלך העבודה, מתן משוב ומתן כלים מפתח אצל החניך רמה גבוהה יותר של מיומנות.
"המנהל כחונך": יותר ויותר ארגונים כמו JOHNSON AND JOHNSON, IBM ואחרים, מאמינים שחלק מתפקידו של כל מנהל הוא לחנוך באופן קבוע את העובדים שלו לרמת ביצועים ויכולת גבוהות יותר. ארגונים כמעין אלה אף מגדירים זאת בזמן שבועי שבו מחויב המנהל לעסוק בפעילות חונכות מובנית.
כמו בכל מגמה אחרת, קיימות גישות מקצועיות ל- COACHING, ובמקביל, "טרמפיסטים" ש"תופסים את הגל" על המגמה. כרגע, נמצא התחום בגדילה מואצת בארץ ואין פרטים מדויקים על מספר העוסקים בו.
כדאי, אם כן, לפני כניסה לתהליך חניכה, לבחור את ה – COACH המיועד בקפדנות, בערך כמו שבוחרים ארכיטקט לבניית בית החלומות שלכם. שכן בצורה דומה לארכיטקט, COACH מוצלח יסייע לכם לבנות את העתיד המתאים לכם.
להלן מספר "טיפים" לבחירת COACH:
קודם כל, האם הCOACH המיועד עבר מסלול הכשרה מסודר ומלא בתחום?
האם הוא עבר סטאז' בליווי COACH בכיר?
האם יש לו ניסיון אישי בתחום שבו הוא חונך?
כמה חניכים קודמים היו לו? האם אפשר לקבל מהם המלצות? מה היו התוצאות שלהם?
רק לאחר וידוא נושאים אלה אפשר לצלול, בראש שקט, לתוך העולם המופלא של COACHING, עולם שבו יכול כל אדם לגלות את ייעודו ולהגשים את שאיפותיו האישיות, תוך ליווי של אדם מקצועי שיסייע לו בכך.
* אביעד גוז- מנכ"ל מומנטום הדרכה – חברת ההדרכה הפרטית הגדולה בישראל.
מפתח שיטת החניכה – NEWS. מנהל בית הספר לחונכים בשיטת NEWS.
לאחרונה יצא לאור ספרו השישי בתחום האפקטיביות האישית: "חיים של JOY".
קישורים רלבנטים באתר:
מנהיגים ברשת |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" נובמבר 2006. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |