ראשי » ניהול הדרכה » פיתוח מנהלים » Coaching – ליווי עובדים להשגת יעדים

Coaching – ליווי עובדים להשגת יעדים

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 232, 30 באוקטובר 2000

שרה ארבל, יועצת ארגונית ושיווקית לשעבר, היא כיום קוצ' (coach), תפקיד ומקצוע שהיא מעדיפה להגדיר לא כ"מאמן לחיים" או "מאמן אישי" (כפי שנוהגים להגדיר) אלא הקוצ' הוא "השותף שלך שצועד איתך לאורך המסלול וממקד אותך לקראת השגת יעדיך שלך ושל הארגון שבו אתה עובד".

ארבל, מנהלת “coach – in" להשגת יעדים ליחידים ולארגונים, היא בוגרת האוניברסיטה לקו'צינג בארה"ב, ונציגה בלעדית של הארגון הבינלאומי לקוצ'ינג. הקוצ' הוא תפקיד נפוץ בארגונים במערב, לרבות בארה"ב, גם ביפן, אך לא בארץ.

הקוצ'ינג ממוקד באנשים, אומרת ארבל, הוא "מוכוון בני אדם", כלומר, "האנשים בוחרים בעצמם את מסלול השינוי, והיועץ לא מנחית עליהם את השינוי, אלא שומע בקולם, ומתאים תהליך שינוי לכל פרט".

אנשים בארגון חוששים משינוים, אך כדי ליצור שיתוף פעולה בתהליכי שינוי, האנשים עצמם צריכים לבחור את הדרכים לשינוי. אם היועץ הוא שמחליט ומנחית, ההחלטות נותרות לעתים קרובות כתכניות מגירה.

"מטרתו של הקוצ' בארגון היא לעזור לאדם בארגון לממש את עצמו, להגיע להשגת יעדיו הפרטיים והאישיים באמצעות הארגון, בהתאם לחזון הארגוני, וכך הארגון ככלל משיג את יעדיו באמצעות הפרט, ומצליח".

ארגון בנוי מצוותים, שאמורים יחדיו להשיג יעד או יעדים מסוימים. אך צוות מורכב לא רק מאנשי מקצוע, אלא גם מבני אדם עם צרכים, מאוויים, חלומות וחיים אישיים. "אופיו, צרכיו וחייו של כל פרט בצוות, משפיעים על הדינמיקה של הצוות, על 'מצב הרוח' בצוות, על סגנון העבודה וקצב ההתקדמות, ובסופו של דבר על התוצאות".

הקוצ'ינג, הממוקד בגורם האנושי, שואף לחשוף את ציפיות הפרט מעצמו ומהארגון, ולפעמים גם חושף כי הציפיות אינן תואמות – הן מבחינת יכולתו וסיכוייו של הפרט לממש בעצם את ציפיותיו במסגרת הארגון, והן מבחינת ההתאמה בין ציפיות הפרט לציפיות הארגון, "ויתכן כי בשלב מסוים גם הפרט וגם הארגון לא ייצאו נשכרים, אלא ניזוקים, מהמשך הקשר ביניהם".

המטרה היא, בין היתר, ליצור תמונת מצב ברורה, לפחות למען העובד עצמו, ולא 'לשים את הדברים בצד'. אם דברים לא נחשפים בצורה יזומה, הם עלולים לעלות במצבים של עייפות וחוסר ברירה, בנוסח כמו 'מה אני בעצם עושה פה?'. "הקוצ' אמור לנווט את הספינה באופן מאוזן, ולא בין סערות ולא ככיבוי שרפות", אומרת ארבל.

"המטרה היא בעצם לגשר בין מצב קיים למצב רצוי, לבנות גשר בין הפרט לארגון. כאשר יש תיאום בין שני גורמים אלה, אין ספק שהארגון נתרם בצורה הטובה ביותר".

הקוצ' המתמקם בארגון, בודק בתחילת התהליך, יחד עם המנכ"ל, מה חזון הארגון, תוך מטרה להגדירו בבירור ולוודא כי הוא בהיר ומפורש קודם כל בדרגים הבכירים בארגון, עד לראשי הצוותים. ככל שהארגון יותר גדול, הקוצ' מאמן את ראשי הצוותים להיות קוצ'ים לצוותים שלהם. "ידיעת החזון והערכים שלפיהם פועל הארגון, תורמת לתפוקה ול'אני מאמין' של כל אדם בארגון".

הקוצ' אמור ללוות את הארגון לפחות מספר חודשים, תלוי בגודל הארגון, ביעדים ובמטרות.

 

קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת:

 

מוכנות לליווי ע"י coach– שאלון לבדיקה עצמית

מתוך: http://www.coachreferral.com/

 

 


מנהיגים ברשת
www.leadersnet.co.il
leaders@leadersnet.co.il
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת"  אוגוסט 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

  

 

 

 

יכול לעניין..

מנהלים רצפות ייצור – הגישה המערכתית בתהליכי הכשרת מנהלי דרג ביניים

לקבל את המיטב מבוגרי הכשרה לניהול – צרורעצות מעשיות  מאת: קובי רוזנברג*    ניהול ברצפת ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *