על ניהול נכון – טום פיטרס (כתבה שישית בסידרה)

מתוך פורום שיווק – עיתון מקצועי לשיווק, גיליון 528, 26 בדצמבר 2000

 

"למנהל פיקח אסור להיקלע למלכודת, שבה הוא אומר לעובד נלהב: 'עזוב, חבל שתתאמץ. ניסינו את זה בעבר וזה לא הצליח'", אומר טום פיטרס, גורו הניהול האמריקאי. "כמנהל, אתה צריך לזכור שראשית, מי שניסה היה מישהו אחר. שנית, לעובד החדש יש גישה חדשה ורעננה יותר. ושלישית, זה היה מזמן ודברים השתנו מאז. אם אתה תופסים את עצמך אומר את המשפט הזה לעובד שמציע לך הצעה, סימן שאתה נמצא בתפקיד יותר מדי זמן והתאבנת לגמרי.

"אתה צריך לבחור עבודה חדשה? בחר תפקידים לפי מה שתלמד מהם, לא רק לפי כמה כסף תקבל בסוף החודש. חשוב על זה כעל השקעה בהון האנושי שלך, וקבל החלטות כפי שאתה מקבל החלטות לגבי השקעה בהון הפיננסי שלך. עבודה חדשה מוצלחת היא כזו, שתניב אחוז גבוה יותר של ניסיון וכישורים על ההשקעה שלך. אם זו לא עבודה כזו – ותר עליה. זכור שבעבר, כאשר היה מחסור של קרקעות, אנשים נלחמו על פיסות אדמה. אותה מלחמה תתרחש בעתיד בשוק העבודה, על כשרונות של מנהלים ושל עובדים.

"מנהלים צריכים לאהוב טכנולוגיה. לא להבין בה, אבל לאהוב אותה. יותר מדי פעמים, כשאתה מגרד את הקליפה החיצונית ממנהלים, אתה מגלה אצלם גישה שאומרת: 'לעזאזל, למה העניין הזה עם האינטרנט היה צריך להתרחש דווקא במשמרת שלי?'

"אל תבצע אף פעם משימה, כפי שהוגדרה לך מלמעלה. אם אתה עושה בדיוק מה שאומרים לך, סימן שיש לך עבודה שכל אידיוט יכול לעשות. במקום זאת, נסח את המשימה שקיבלת בצורה טובה יותר ומלהיבה יותר, והכנס בה משהו ממך. זכור, שלא היית רוצים שיהיה כתוב על המצבה שלך: 'הוא היה יכול לעשות כמה דברים מגניבים בחיים שלו, אבל הבוס שלו לא נתן לו'. וחוץ מזה, דאג שגם העובדים שלך יתנהגו בדיוק באותה הדרך.

"אם יש מישהו שעובד אצלך וכל הזמן מסכים איתך – פטר אותו. אנחנו נמצאים עכשיו בזמנים, שחברות לא יכולות להרשות לעצמן שני אנשים שמסכימים על אותו דבר. צריך אנשים שיהיו להם שתי דעות, לא אותה דעה פעמיים.

"המודל המסורתי אומר, שכדי שחברה תצליח היא צריכה לצמצם סיכונים, אנשיה צריכים לכבד את שרשרת הניהול, עובדים חייבים לתמוך בבוס שלהם והתקציב מנוהל ללא חריגות. אבל כמה מהאישים הגדולים שנכנסו להיסטוריה פעלו בדרך הזו לדעתכם? הדגולים באמת, לא נהגו כך. חשוב מאוד: כמנהל אתה צריך לזכור, שהסכנה הגדולה ביותר לרובנו היא לא שהמטרות שהצבנו לעצמנו הן גבוהות מדי ואנחנו מחמיצים אותן, אלא שהן נמוכות מדי וכבר הגענו אליהן."

"צריך להיות הבדל בין מנהל ומנהיג. פעם, חשבו שמנהל צריך להיות גם מנהיג. אבל היום יודעים שמדובר בשני סוגי כישורים שונים, שאת שניהם הארגון צריך. מצד אחד, הארגון צריך מישהו שינהל את האנשים ביומיום, ומצד שני צריך מישהו שיהיה לו את החזון. בדרך כלל, מדובר בשני סוגי כישורים, שאינם נמצאים אצל אותו אדם. פעם שאלו מישהו מה עושה אותו מנהיג והוא ענה בלי היסוס: I'm a dispenser of enthusiasm.

מנהיגים טובים הם אלה, שנותנים לעובדים שלהם אנרגיה כדי לנעוץ שיניים בהזדמנויות שעומדות לפניהם.

"ותמיד תזכור: אם הדברים נראים לך בשליטה, אז זה פשוט סימן שאתה לא נע מהר מספיק".

מאת: ערן יסעור, לונדון – הכתבה מבוססת על ראיון מיוחד עם גורו הניהול האמריקאי, טום פיטרס ועל סמינר שנערך בסוף חודש נובמבר בלונדון על ידי The Economist Conferences.

מצגת פאואר פוינט של ההרצאות בסמינר ניתן למצוא באתר /http://www.tompeters.com

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *