תקשורת הישגית

 הרחבה לכתבת משאבים גיליון 193, 4 בינואר, 2000

לא תמיד מה שאנחנו אומרים, או מתכוונים להגיד אכן מתקבל כפי שרצינו אצל השומע אותנו – אומר חיים נאור, יועץ ארגוני, מומחה לתקשורת בין אישית, הפעיל, בין היתר, במכון "עמיתים". אי הבנה, סכסוכים ומערכות יחסים עכורות, נובעים לעתים קרובות מתקשורת לקויה.

תקשורת לקויה והשלכותיה שכיחים גם ביחסים בין-אישיים במקום העבודה, בין עמיתים לעבודה, בין כפיף למנהל וכו'. סדנה שמנחה נאור, שכותרתה "תקשורת הישגית – אבחון ושימוש בסגנונות תקשורת", מיועדת לשפר את המיומנויות התקשורתיות, ולאפשר למשתתף בה להבין טוב יותר את האחר. הסדנה מתאימה למנהלים, לצוותי עבודה, או לקבוצת עובדים גדולה. בתחילת הסדנה, מזוהה סגנון התקשורת העצמי של כל משתתף באמצעות שאלון, הבודק את תפיסת האדם את עצמו בערכים קוטביים של פרמטרים מסוימים. למשל: מה אתה יותר – "מצטרף", או "לוקח פיקוד" וכן "מקבל בהבנה", או "מאתגר" וכו'. אין קשר בין רמת האינטליגנציה לסגנון התקשורת.

לפי תיאוריה שפותחה בארה"ב בשנות הששים, וזוכה לתחייה ולמחקר באחרונה, קיימים ארבעה סגנונות תקשורת מרכזיים:

משימתי: קצר, חד, אדם שדיבורו ממוקד ב"שורה התחתונה", בתוצאות.

מנתח: כדי להבין הוא נזקק לנתונים, לפרטי פרטים וכך גם מדבר לאחרים. נתפס כאדם קר, או קצת 'נודניק'.

תומך: מונע בעיקר על-ידי תחושות, מדבר ומקשיב לתחושות. מדבר בטון רך, לא פורמלי, חושש לפגוע באחר.

מקדם: מונע בעיקר על-ידי רעיונות, מלא שמחת חיים, קולני, חברמן, רוצה 'לעשות טוב' לכולם.

בסדנה מיושמת שיטה, המאפשרת למשתתף לזהות את סגנון התקשורת של האדם שאליו הוא מדבר, "מי שלומד להכיר את ארבע השפות, יודע לדבר בכל אחת מהן, עם כל שומע בשפתו שלו".

הסדנה, הנקראת כאמור "תקשורת הישגית", אכן משפרת הישגים, אומר נאור. נתונים סטטיסטיים, הוא מציין, מראים כי אנשים שיודעים לאבחן ולזהות סגנונות תקשורת, ולדבר בהתאם, שיפרו את תוצאותיהם בעבודה ב- 50 – 45 אחוזים. למשל, עלייה ברמת המכירה של אנשי מכירות, או בעמידה ביעדים אצל מנהלים. הסדנה נמשכת שש עד שמונה שעות, וניתן להוסיף עוד מפגש קצר, או שניים לליטוש ורענון.

 

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" אוקטובר 2001. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

29670688_s

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *