תפקידים בצוות

מאת: יורם גלי -Createams

 

"מי האידיוט שהביא אותו לצוות?" – יצא בכעס גבי, אחד התכנתים מישיבת פרויקט 'קארינה' ושפך את מר גורלו בפני רותי המזכירה.

רותי, מזכירה מנוסה בתפקידה, חייכה כבעלת ניסיון והרהרה בליבה: "נראה איך אפשר לעזור לו…"

כבר לפני שבועיים, כינס גדעון מנהל אגף הפיתוח, ותיק ומנוסה, את כל אנשי האגף בשעות אחה"צ המאוחרות ובהתרגשות מהולה בדרמטיות הכריז על "משטר חירום".

לפי "משטר" זה, לא עושים חשבון לשעות ואנשים נדרשים להודיע בבית שכל אגף הפיתוח ממוקד בפרויקט הדגל של החברה.

במתק שפתיים מרגיע, התעניינה: "מה קרה?"

"תראי", החל גבי לענות לה, "לכולם ברור שהזמן משחק לרעתנו ושכל רגע קובע. לכן נדרש מכולנו להתארגן כך שננצל את הזמן ביעילות ונפסיק עם ההתברברויות".

גבי לקח אוויר והמשיך: "ירון מוכר אמנם כמקצוען אמיתי אבל עד שהוא זז!…"

תוך שהוא מבליח מבטים ימינה ושמאלה לאורך המסדרון, כדי לוודא שהוא יכול להמשיך בלהט התיאור, התכופף לעבר רותי כממתיק סוד והסביר:

" אני מבין עניין מהר והיה ברור שאחרי שניתן האות על-ידי מנהל האגף, מה שהכי חשוב זה להיות זריז, גמיש ומהיר.

אז ירון, במקום ליישר קו כמו כולם ולחזור מהר לעבודה, התחיל בשאלות שלו. אני טענתי שאם הכיוון ברור, כל אחד צריך להתארגן ולפעול במיטבו להשגת המטרות.

ירון לעומת זאת…" – ניכר היה שגבי מתרגש מאוד – "…מתחיל לשאול שאלות כמו: לאן בדיוק רוצים להגיע?, מתי תהיה הפרזנטציה הבאה ללקוח ובאיזה פורמט? מי יהיה מעורב בכל אבן דרך? ועוד שאלות שאינן חשובות כרגע לביצוע המשימה."

רותי הפטירה כאומרת דבר של מה בכך: "נו טוב, זה רק עניין של הבדלים בתפיסת התפקיד שלכם!"

גבי שאל: "למה את מתכוונת? לא היה צריך לגייס אותו כחבר בצוות של פרויקט כזה מרכזי!"

"יש דבר כזה שנקרא תפקיד. באנגלית קוראים לזה: ".Role הסבירה לו רותי, "כנראה שלכל אחד מכם בצוות יש תפקיד אחר. כל אחד שעובד בצוות יודע שעדיף שיהיה בצוות ייצוג של מגוון תפקידים. משהו כמו "עושר של טיפוסים". דבר זה מאפשר את קיומן של צורות הסתכלות והתמודדות שונות ובכך את העשרת הצוות וכל החברים בו."

גבי, שנרגע מעט בינתיים, לא ירד לגמרי לסוף דעתה: "את מתכוונת שלכל אחד מאיתנו יש הגדרה שונה של התפקיד – גם אם כולנו תכנתים?"

"זו לא כוונתי. אני התכוונתי לתפקידים החברתיים, במובן של פסיכולוגיה חברתית, למשל: יש כאלה שהם מהירים וזריזים ויש כאלה שהם שוקלים ובוחנים יותר, יש כאלה שהם מאוד יצירתיים ופרועים בדרך חשיבתם ועבודתם ומאידך, יש כאלה שהם מאורגנים, מסודרים ומבינים שלנהל פרויקט זה לארגן מכלול של משאבים ואמצעים למסלול יעיל שיוכל בתיזמון נכון וקצר, להניב תוצאות

"תגידי," – התנער פתאום גבי – "מאיפה את כל-כך מבינה בזה?"

רותי הסמיקה קלות במבוכה ומילמלה: "מתכנית ההכשרה האחרונה שהשתתפתי בה. דווקא היה מאוד מעניין: יכולנו לראות זאת בסימולציות הצוותיות שעשינו. אתה יודע?" – התעשתה מעט – "האמת היא שעכשיו אני תופסת שיש סוגים שונים של תפקידים בצוות".

חמישה סוגים של תפקידים בצוות

  1. תפקידים ארגוניים
  2. תפקידי ניהול צוות
  3. תפקידי מטלה
  4. תפקידים חברתיים
  5. מודל תפקידים כולל

מאמר זה מציג חמישה סוגים ומתמקד מעט בשניים מהם.

 

  1. תפקידים ארגוניים

אלו אותם תפקידים שיש לכל מי שעובד בארגון – בין אם הוא חבר בצוות אחד או יותר ובין אם הוא עובד במסגרת אינדיוידואלית. תפקידים אלו רשומים על כרטיס הביקור, על תלוש המשכורת, על השלט ליד מקום העבודה ועל כרטיס העבודה שאדם נושא כתג. תפקידים אלו רבים ועונים על השאלה: מהו תפקידך הרשמי בעבודה, בארגונך?

תשובות אפשריות: מלגזן, מנהל אגף התפעול, נציג פניות לקוחות, תכנת, טכנאי שירות, ראש פרויקט, מזכירה, מנהל תכנית, רכז מערכת, מנהלת תחום תוכן, מנכ"ל, עובד ייצור, מהנדסת חומרה.

 

  1. תפקידי ניהול צוות

דרך מומלצת לניהול צוותים, היא לפרק את התפקיד הניהולי של ראש הצוות למספר תפקידים מוכרים שמהווים פונקציות תפעוליות של ניהול הצוות.

מנהל הצוות – ראש הצוות מנהל את המשימות והדיונים בצוות, אחראי על השגת המטרות, תוך שהוא מהווה סמכות לקבלת החלטות (על רצף: קונצנזוס – פוסק בעצמו).

רשם/מזכיר (Scribe) – רושם את פרטיכל ישיבת הצוות ודואג להיבטים אדמיניסטרטיביים (זימון חברי הצוות, הפצת סיכומי הדיון, תיאום חדר ישיבות וכד').

אחראי זמנים (Time keeper) – עוקב אחרי התקדמות פעילות הצוות על ציר הזמן ומוודא (מציין, מזכיר, מעודד…) שיש התאמה בין נושאי הצוות לבין מסגרת הזמן.

אלו שלושת תפקידי הניהול "המובילים".

תפקידים נוספים בקטגוריה זו:

הצופה – רושם התנהגויות חברי צוות ודרך פעילות הצוות ומשתף את הצוות בסוף המפגש.

המנחה – (Facilitator) חבר צוות שאינו ראש הצוות, שמנחה את הדיון כך שלכל חבר צוות יש מקום להתבטא ונשמרת אווירה תואמת.

יועץ – (Team consultant) מומחה לעבודה בצוותים שמלווה את הפעילות להעצמה, לפיתוח ולקידום הצוות והתוצרים שנדרש להשיג.

 

  1. תפקידי מטלה

תפקידים שאדם לוקח על עצמו במסגרת פעילות הצוות. אלו תפקידים שיכולים להיות לטווח זמן קצר או יותר מכך, תפקידים שבאים לידי ביטוי במשימות אד-הוק ממפגש למפגש. דוגמאות: רפרנט הצוות מול אגף אחר, נציג הלקוחות בצוות, אחראי לבחינת ישימות החלטות, מעקב אחר פרסומים (בעתונות/באקדמיה) בנושאי הצוות וכד'.

 

  1. תפקידים חברתיים

אלו התפקידים שחברי צוות מוצאים עצמם ממלאים באופן בלתי פורמלי. הפונקציה בדרך-כלל היא פונקציה חברתית והיא מושפעת ממטלת הצוות וממרקם היחסים בין החברים בו. תפקידים כאלה עשויים חברי צוות למצוא שהם ממלאים גם במסגרות אחרות בחיים. מאידך, עשוי חבר צוות למצוא עצמו ממלא תפקיד שלא מילא מימיו במסגרות אחרות ("אל תסתכל עלי כמי שממלא תפקיד של 'אמיץ'… בבית אני פנתר רציני: הולך על ארבע ובשקט, בשקט…")

התפקידים האלה "צצים" ועולים בצוותים ובקבוצות: המנהיג, הבדרן, הספקן, הפרובוקטור, המרגיע, השואל, המפשר, המאורגן, היצירתי, השקול, הקפריזי, המלחיץ, המעודד, ה….

 

מספר אתגרים בהבנת תופעה זו:

הכרה ופיתוח מיומנות של זיהוי תפקידים אצל עצמך ואצל שאר חברי הצוות.

הבנה שיש תפקידים שונים בצוות ושכולם תורמים לקידום הצוות.

התפקיד כססמוגרף – תפקיד בולט של חבר צוות ספציפי, יכול לתת תמונה (לפעמים סמויה במידת מה) לגבי התהליך שעובר על הצוות.

ניצול ושילוב (התאמת) התפקידים לפונקציות נדרשות: 'המאורגן' יקבל משימות שדורשות מיומנות של עבודה מסודרת, 'היצירתי' יוזמן להציג רעיונות חדשניים להמשך הפעילות וכד'.

 

  1. מודל תפקידים כולל

גישה שמניחה קיומם של מספר כולל של תפקידים (כמו: קטגוריות) נדרשים לצוות אפקטיבי.

קיימים מספר מודלים מספר מודלים לדוגמא:

  • מודל התפקידים של אדיג'ס (PAEI).
  • מודל s'4C של גלן פארקר (Team players).
  • מודל של TMS שמבוסס על העדפות בעבודה.
  • מודל MBTI של מאייר-בריגס.
  • מודל התפקידים של .Belbin
  • ועוד רבים אחרים

 

מודל כזה מניח מספר הנחות:

בכל צוות רצוי וכדאי שיהיה ייצוג לכל התפקידים במודל.

אדם אחד בצוות יכול להכיל/לשאת יותר מתפקיד אחד.

כדאי לבנות צוות שלוקח בחשבון הכרה ושיבוץ גם לפי "כיסוי" התפקידיםבמודל.

כדאי לברך על השונות ולהכין את הצוות ששונות זו תתרום בסופו של דבר.

כל חבר צוות שמכיר את תפקידו/סגנונו ואת של שאר חברי הצוות, ידע טוב יותר איך לתקשר איתו ואיך לעבוד טוב יותר ביחד.

הכרות כלל התפקידים הקיימים בצוות מול מודל כולל – מאפשר להניח מה עשוי להיות חסר לצוות.

 

בעתיד, נוכל לקחת כל אחד מחמשת סוגי התפקידים ולהעמיק בהם.

ולקראת סיום, מספר שאלות לחקירה עצמית ולתירגול:

איזה תפקיד אתה ממלא בצוות שלך (ובצוותים אחרים)?

עם איזה תפקידים אחרים בצוות אתה מוצא "שפה משותפת" ועם אילו זה חסר לך?

לו נדרשת לכך – איזה תפקיד היית רוצה להיות יותר מיומן ומאומן בו?

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

 

 

יכול לעניין..

כיצד הופכים אוסף של מנהלים טובים לקבוצה מנצחת?

 מאת: הדר קנטור * במהלך הקריירה נתקלתי לא פעם בחברות ששדרת הניהול שלהן מורכבת ממנהלים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *