תוכנה תומכת החלטות

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 186, 16 בנובמבר, 1999

 

חלק ניכר מן ההחלטות העסקיות של מנהל בארגון מבוססות על אינטואיציה. אמנם, ברשות המנהל מקבץ של מקורות מידע, כמו אנשים בארגון, מומחים, מסמכים ומידע ממוחשב, אך לעתים קרובות, לקראת קבלת החלטה, קשה לרכז בצורה איכותית את המידע הרלוונטי. לא תמיד המידע מתאים, לעתים הוא ערוך ומעובד בצורה לא נכונה, או שיש בו סתירות, לפעמים אף קיימת הצפת מידע, וברוב המקרים המידע איננו מלא. "המחקר האקדמי מראה, שבהעדר תמיכת מידע איכותית, מתקבלות החלטות על סמך תחושות בטן", אומר רונן מירב, מנכ"ל "טאצ' תובנת מידע" מקבוצת "עידור מערכות". "אלו לא בהכרח החלטות רעות", הוא מציין, "כיוון שאינטואיציה היא מושג נרדף לניסיון חיים, שיש לו תפקיד חשוב בעולמו של המנהל, אך אינטואיציה אינה מספקת".

טאצ' מפתחת מערכות ממוחשבות, המעבדות את הידע שנצבר בארגון ובאמצעותן ניתן לקבל החלטות המושתתות על "אינטליגנציה מבוססת מידע". "המידע הרב, הנצבר בארגון הוא משאב יקר, ובעולם העסקי-תחרותי שם המשחק הוא ניצול משאבים. אנחנו עוזרים לארגון לנצל משאב יקר ונותנים לו יתרון תחרותי". כדי להפוך את המידע לזמין, איכותי, נגיש בזמן אמת, מעובד ומותאם לתהליכי קבלת החלטות, מפותחות מספר מערכות תוכנה תומכות החלטה. מערכת אחת היא "מחסני נתונים": מאגר מידע גדול, שניזון מכל מקורות המידע בארגון, ומאפשר למשתמש הקצה שאינו איש תוכנה לשלוף באופן עצמאי מידע רלבנטי לתהליכי העבודה שלו. מערכת נוספת היא "תחנות עבודה למנהלים". אלו כלים המיועדים למנהלים הבכירים, המאפשרים להם הסתכלות על העולם העסקי של הארגון בראייה ניהולית רב מימדית. כלומר, מידע בפילוחים שונים ומגוונים על העולם העסקי של הארגון. מערכת שלישית היא "כלי כריית מידע". תוכנות-לומדות ואינטליגנציה מלאכותית מזהות התנהגויות, קשרים וחוקיות מתוך בסיסי הנתונים של הארגון, שאי אפשר היה לזהותם ללא כלים אלה.

"הגישה והשיטה שלנו לא מבטלת את הצורך באינטואיציה ובנסיון אישי של מנהל או של בעל תפקיד אחר בארגון, אלא מאפשר להדגיש את משאב המידע, שהוא בעצם הנסיון הארגוני המצטבר", אומר מירב.

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

יכול לעניין..

מדידת השימוש בידע כמעודדת שינוי תרבותי

מתוך: ירחון ניהול הידע know2, גיליון מס' 28 ינואר 2002 לחץ לקבלת מידע נוסף   …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *