ראשי » ניהול המשאב האנושי » גיוס מיון והערכת עובדים » שיטה מערכתית להערכת עובדים

שיטה מערכתית להערכת עובדים

הרחבה לכתבת משאבים, 4 במרץ 2000

השיטות המקובלות להערכת עובדים מתמקדות בעובד הבודד ובביצועיו, כדי לתת לו משוב כמנוף לשיפור, וכדי לבטא את עצמו בסוגיות הנוגעות לתפקודו.

מבחינת הארגון אמורה פעילות זו להביא להגברת המוטיבציה, לשיפור התפוקה, לפתיחת ערוצי תקשורת ולהגברת ההזדהות עם יעדי הארגון. אך בפועל, במקרים רבים, הגישה הממוקדת בעובד הבודד אינה מהווה כלי אפקטיבי להשגת המטרות הללו, אומר ירון בדנני, מנהל משאבי אנוש של חברת FLYING CARGO.

באחרונה יושמה בחברה, בחטיבה לבלדרות בינלאומית "פדקס – ישראל", שיטה מערכתית להערכת עובדים, המבקשת להתגבר על מגבלות וחסרונות הגישה הישנה. כמפתח להגברת התועלת הארגונית.

הגישה הישנה, מוסיף בדנני, מתעלמת למעשה מהשפעת גורמי סביבה על הערכת עובדים, מהטיות המנהל המעריך, ואינה מאפשרת למנהל, בשיחת המשוב, לראות את הערכותיו ביחס לתמונה הארגונית הרחבה יותר.

השאלון בגישה המערכתית (שגובש בסיוע חברת ייעוץ ארגוני), כולל עשר קטגוריות המתייחסות לתפקוד העובד, ובכל קטגוריה שלוש-ארבע שאלות, שעליהן משיב המנהל. חברת הייעוץ עורכת, באמצעות תוכנה מיוחדת, עקומת התפלגות נורמלית של הציונים בכל קטגוריה ובכל שאלה ושאלה. החישוב הסטטיסטי כולל קביעת מידה של סטיות תקן מעל לממוצע, לשני כיוונים – לציון שהוא חריג לטובה, ולציון חריג לרעה.

המנהלים משתתפים בסדנה קצרה שעורכת חברת הייעוץ, ללימוד הממצאים והדוחות, כהכנה לשיחת המשוב של כל מנהל עם כפיפיו. בגישה המערכתית נמסרים לכל מנהל, בנוסף לדו"ח האישי על כל כפיף שלו, גם ממוצעי הציונים בכל שאלה ושאלה, של כל היחידות הארגוניות שמעליו. למשל, ראש צוות מקבל את הציונים הממוצעים במחלקה כולה, בכל המחלקות (כלומר באגף כולו) וכן הממוצעים בארגון כולו.

כך ניתנת למנהל תמונה ארגונית רחבה, המאפשרת לו (ולדרגים המפקחים עליו) לראות את הערכותיו לכפיפיו ביחס לממוצעי ההערכות במסגרות הארגוניות הרחבות יותר, ולהשוות ולהעריך את המיקום היחסי של היחידה. ממוצע ציונים נמוך במיוחד ביחידה ארגונית כלשהי, יכול להיחקר ולהיבדק, כדי להפיק לקח ותועלת ליחידה ולארגון, בכמה כיוונים. יתכן כי מנהל היחידה הזו נוטה להחמיר, או שהיחידה פועלת בתנאים סביבתיים קשים יותר.

"שיחת משוב, שהיא ביקורתית במהותה", אומר בדנני, "עלולה לעורר כעסים ותסכול, ומנהלים, לרבות צעירים ופחות מנוסים, חוששים לעתים לקיימה. סט הדו"חות שמקבל המנהל בגישה המערכתית, ובכל דו"ח סימון צבעוני של ציונים חריגים לטובה או לרעה, מקל עליו בשיחת המשוב עם כל כפיף, כי הוא מאפשר למנהל להשוות את ביצועי הפרט מול התמונה הארגונית הכוללת".

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יכול לעניין..

ethosia-logo

כשעולם ה-Big Data פוגש את עולם הגיוס

  ידיעה לעיתונות 18.06.2014 כלים טכנולוגיים הסורקים את הרשת ומנתחים כמויות ענק של מידע הופכים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *