רכישות סינרגטיות

רכישות סינרגטיות

מנוף צמיחה – לא רק לחברות גדולות

מאת: גיא מר-חיים, ראש תחום אסטרטגיה,

אביב ניהול, הנדסה ומערכות מידע בע"מ

 

סיפור הצלחה

חברה ישראלית בינונית, המייצרת מוצרי אלקטרוניקה פשוטים יחסית ומייצאת למגוון גדול של מדינות, הפסיקה לצמוח כשהגיעה להיקף הכנסות שנתי של כ- 20 מיליון $, למרות שהמשיכה להגדיל את משאבי השיווק הבינלאומי שלה. כפתרון לבעיית אי-הצמיחה, החברה רכשה חברה מתחרה בריטית, שהיקף המכירות השנתי שלה עמד על כ- 18 מיליון $.

מכיוון שהחברה הבריטית לא הציגה רווחים, עלות העסקה היתה 6.5 מיליון $ בלבד, אותם גייסה החברה הישראלית במימון בנקאי. החברה הישראלית סגרה את המפעל בבריטניה והעבירה את היצור למפעל בישראל. בצעד זה הביאה לחסכון עלויות של יותר מ- 80 אלף $ לחודש. בנוסף, היא סגרה את משרד השיווק שלה בלונדון שגרר הוצאות של כ- 50 אלף $ בחודש. סינרגיה זו הביאה לחסכון שנתי של כ- 1.5 מיליון $, כלומר, החברה צפויה להחזיר את השקעתה תוך פחות מ-4.5 שנים, רק כתוצאה מחסכון בהוצאות. כמובן שלחברה הבריטית היו מוצרים משלימים, ערוצי הפצה משלימים ולקוחות משלימים, דבר שהעלה גם את הכנסות החברה המאוחדת אל מעל 40 מיליון $ בשנה. קפיצת מדרגה זו הפכה את החברה הישראלית מחברה זניחה לחברה משמעותית בענף שלה וחידשה את תנופת הצמיחה.

 

רכישות סינרגטיות מבוססות על חסכון בהוצאות

רכישות סינרגטיות הן כאלו שכדאיותן הכלכלית נמדדת לפי החסכון בהוצאות ולאו דווקא לפי הגידול הפוטנציאלי בהכנסות. לפיכך, קל לראות את כדאיותן גם בתרחישי גידול פסימיים ובענפים בעלי תחרותיות קשה. רכישת חברות כרוכה תמיד במיזוג מערכים, היוצר, בדרך כלל, כפילויות שאותן ניתן להוריד וכך לחסוך בעלויות. מערכי המטה הם היעד הטבעי המיידי לזיהוי כפילויות ולחסכון, אולם הפוטנציאל קיים גם במערכי הפיתוח, היצור והשיווק. צמצום אתרים ויצירת יתרונות לגודל אצל ספקים ולקוחות מהווים אף הם פוטנציאל חסכון.

 

רכישות סינרגטיות של מתחרים – פוטנציאל גדול יותר לחסכון

למתחרים יש בדרך כלל מערכים דומים, ולכן, רכישת מתחרים כוללת כפילויות רבות שבהן גלום פוטנציאל רב לחסכון. חברה יצרנית הרוכשת מתחרה יכולה לרכז את היצור באתר אחד וחברה מסחרית יכולה לאחד את המערך הלוגיסטי. זו הסיבה שגם כאשר המוטיבציה היא לרכוש שוק ולקוחות, עדיין כדאי לרכוש מתחרה תעשייתי: הסינרגיה באיחוד המערך התעשייתי יכולה לחסוך הרבה כסף שיהיה המקור הכלכלי לביצוע העסקה !

מניה ציבורית ככלי למימון עסקאות רכישה

רכישות סינרגטיות, בהן ברור פוטנציאל החסכון, הן מטרה טובה לגיוס כספים. בנקים בתחום ההשקעות אוהבים לגייס כסף ממשקיעים בסיטואציות כאלו, משום שניתן להציג בקלות את כדאיות ההשקעה וכושר ההחזר. גם בנקים מסחריים, כאשר מוצגת להם תכנית עסקית ברורה עם פוטנציאל החסכון, ייאותו, לרוב, להעמיד אשראי למימון עסקה כזו. אך אין ספק שהכלי הנוח ביותר למימון עסקאות רכישה הוא מניות ציבוריות סחירות. זהו כלי מיידי, המאפשר לסגור עסקה במהירות, ומקל גם על הרוכש לתת פרמיה גדולה יותר לנרכש בעסקת מניות. פעמים רבות, כדאי גם לחברות קטנות להירשם למסחר בבורסה כדי לנצל את סחירות המניה ככלי למימון רכישות.

 

רכישות כמנוע צמיחה

לסיכום, רכישות סינרגטיות הן מנוע צמיחה מצוין לחברות, גם בינוניות וקטנות. החסכון בהוצאות מציג בקלות את הכדאיות הכלכלית של הרכישה, ולפיכך, מקל על גיוס המקורות למימונה. ככלל, ככל שהענף במצב בוגר יותר וקשה יותר, רכישות סינרגטיות הופכות להיות מנוע צמיחה חשוב יותר. הן משום שאלטרנטיבות הצמיחה פחות אטרקטיביות, והן משום שהחסכון בהוצאות, במקרה כזה, הוא גבוה יותר מהרווחיות המקובלת. כל תהליך תכנון אסטרטגי בחברה צריך לשקול רכישה כאלטרנטיבת צמיחה, ובמקרים רבים יתברר שאלטרנטיבה זו היא הקלה ביותר למימוש.

 

הטמעה מהירה של החברה הנרכשת ומיצוי מהיר של כל החסכונות הטמונים בסינרגיה התפעולית לאחר הרכישה, הם המפתח האמיתי להצלחה של רכישות סינרגטיות.

 

 

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" אוקטובר 2006. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

סינרגיה בניהול יחסים יצירת שיתופי פעולה איכותיים להבטחת הצלחת הארגון

מאת: דר' רמי בן-ישי * מאמר תדמית        הניהול העכשווי של ארגונים, מחייב חיבורים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *