פיתוח מנהלים בגישה אסטרטגית

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 246, 12 בפברואר 2001

 

קיימות שתי גישות לפיתוח מנהלים. אחת ממוקדת בפיתוח והעשרת מנהל במיומנויות ניהול, והאחרת אסטרטגית, ולפיה צריך אמנם – ברמה הטקטית – לפתח מיומנויות ניהול, אך הגישה רואה את עיקר תפקידה בבניית קבוצת הניהול הקיימת והעתידית של הארגון. דרור ורדי, מנכ"ל משותף בחברת "אינטליג'נס" לייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים, מיישם את הגישה האסטרטגית, שאותה הוא רואה למעשה גם כתהליך פיתוח ארגוני, ולא תהליך פיתוח מנהלים בלבד.

בתהליך הפיתוח, שנמשך שנתיים-שלוש, משתתפים מנהלים מדרג הביניים בארגון, שנבחרו על ידי ההנהלה הבכירה, תוך שהיא מתבססת בבחירתה על החזון הארגוני, מודעת לזה שהיא בוחרת את המנהלים שיקבעו את החזון הארגוני בעתיד, ורואה בהם את עתודת הניהול הבכיר של החברה.

 

בגישה הממוקדת בפיתוח מיומנויות:

  • המנהל בוחר לעצמו נושאים שאותם הוא רוצה ללמוד
  • אין מחויבות ארגונית ליישום הנושאים שנלמדו. "ניהול זמן" למשל, מיושם בארגון על ידי המנהל על פי תפישתו והבנתו.

בגישה האסטרטגית:

  • יוצרים חיבור חזק מאד בין התכנים ההדרכתיים לקונטקסט הארגוני ולתהליכים ארגוניים.
  • המנהל הלומד מיישם זאת בארגון, עוד במהלך הפיתוח.
  • התהליך מבוצע בהובלת המנטור (חונך) שלו או ההנהלה הבכירה.
  • יש צפייה לתוצאות ארגוניות מוגדרות.
  • התהליך כולל בנוסף לסדנאות גם תהליכים ארגוניים כמו ישיבות קבועות של המשתתפים של ההנהלה הבכירה או המנכ"ל, כדי לערבם בראייה הארגונית, לתת להם מידע על הנעשה בארגון, לחשוף אותם לתהליכים מערכתיים כמו תוצאות שיושגו או דיווח על הוצאות הארגון וליצור אצלם ראייה מערכתית יותר גבוהה.
  • נוצר מדרג הביניים סמל סטטוס חדש – מנהלי העתיד של החברה.

ורדי מגדיר את תהליך הפיתוח על פי גישה זו גם באמצעות המושג "טקס מעבר" הלקוח מעולם האנתרופולוגיה שבא לסמל החלפת סטטוס של אדם, בדרך כלל לסטטוס יותר בשל. "תהליך הפיתוח הוא מעין טקס מעבר ארגוני, שבאמצעותו 'מודיע' הארגון כי המנהל מדרג הביניים, שאחריותו וסמכותו היו עד עתה מצומצמים יחסית, ומעתה הוא, ובוודאי בעתיד, חבר בצוות ההנהלה הבכירה של הארגון. זה גם משמש לכלל העובדים כסימן לאפשרויות ההתפתחות והקידום בארגון. בשנה הראשונה לתהליך הושם דגש על סדנאות לפיתוח מיומנויות שונות, ובשנה השנייה והשלישית מתקיימים מיזמים מעשיים בארגון בליווי היועצים הארגוניים ומנהלים חונכים.

 


מנהיגים ברשת
www.leadersnet.co.il
leaders@leadersnet.co.il
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת"  מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

  

 

 

 

יכול לעניין..

מנהלים רצפות ייצור – הגישה המערכתית בתהליכי הכשרת מנהלי דרג ביניים

לקבל את המיטב מבוגרי הכשרה לניהול – צרורעצות מעשיות  מאת: קובי רוזנברג*    ניהול ברצפת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *