פיתוח יחסי עבודה בצוותים וירטואליים

הרחבה לכתבת משאבים, 11 במרץ 2000

צוות וירטואלי, שהנכללים בו רחוקים גיאוגרפית זה מזה, הוא "זן" נפוץ יותר בתחום ההיי טק, אך מתפשט והולך גם לתחומי עבודה אחרים. חברי הצוות יכולים להשתייך לארגון אחד מבוזר באותה מדינה, או לארגון רב-לאומי, ולעתים רחוקות לכמה ארגונים שונים.

חברי הצוות לא יושבים זה ליד זה, וגם לא רואים (ממש, לא בוידאו) זה את זה, אך הם מהווים צוות, אומר יורם גלי, יועץ בכיר לניהול ומנכ"ל חברת CREATEAMS לפיתוח מנהיגות צוותית, "כי יש להם משימה משותפת, יש ביניהם תלות הדדית, והם מקיימים יחסי גומלין למימוש המשימה". טכנולוגיית התקשורת המשמשת את הצוות כוללת דואר אלקטרוני און ליין, שיחות ועידה בטלפון, לעתים בתוספת תמונות וידאו.

כדי להבין ו"לחיות" צוות וירטואלי, אומר יורם גלי, צריך "להחליף את הראש" לאנשי הצוות, אך גם היועץ צריך "ראש" אחר. מרקם העבודה בצוות, באופן כללי, נע בשני צירים מרכזיים: ציר מימוש המשימה המשותפת, וציר היחסים (התלות ההדדית ויחסי הגומלין בדרך להשגת המשימה). היועץ מסייע לצוות בדרך כלל בשני צירים אלה, "ועולה השאלה מהו הביטוי של ציר היחסים בצוות וירטואלי". אמנם אין יחסים בין-אישיים פנים אל פנים, אך דווקא בשל העדר המגע, הציר הזה לעתים עמום יותר, פחות חד משמעי ולכן יותר מורכב, וחברי הצוות צריכים ללמוד לקרוא 'בין השורות' את המסרים העוברים ביניהם.

בכדי להקל על היווצרות תחושת "יחדיו" בצוות, אפשר, בין היתר, לקבוע קודים התנהגותיים היוצרים תרבות של אמון, שותפות ועוד.  העדר המגע מצריך מתן יתר תשומת לב להעמקת ההיכרות, וליצירת שפה משותפת. כל חבר צוות יספר על עצמו יותר פרטים, מבחינת עבודתו, גישתו לפרוייקט וכו'.

קיים צורך לפיתוח נהלים מתאימים לעבודת הצוות, בשל מרחב הפעולה השונה – העדר גבולות גיאוגרפיים, ולעתים גם הבדלי זמנים (בצוות שאינו במדינה אחת). כל חבר צוות יכול להשתתף בדיון מכל מקום בעולם, ממקום העבודה או מחדר העבודה בביתו. הם צריכים לתפקד יחדיו בשעה מסוימת – שעת לפני הצהריים אצל האחד, ולפנות ערב אצל האחר. הנהלים צריכים להתייחס למצבים אלה.

הכנת הצוות, בתחילת דרכו, כוללת בין היתר הדרכה ראשונית, שיכולה להיעשות באמצעות הדואר האלקטרוני, או על-ידי הנחיית ראש הצוות, שמדריך את המשתתפים. אם ניתן לקיים מפגש פנים אל פנים, ניתן לערוך בו גם סימולציה לתרגול טכנולוגיית התקשורת, ולפיתוח יכולת התקשורת הבין אישית. על חברי הצוות מוטלת משימה, שהם אמורים לממשה, תוך שהם פועלים יחדיו, כל אחד מחדר נפרד, על-ידי שימוש בכלי התקשורת השונים. הסימולציה משקפת, גם אם על קצה המזלג, את העבודה הוירטואלית, אך מאפשרת למשתתפים לחוות את הקשיים של צוות וירטואלי, ולאחר סיום הסימולציה, מתכנסים, מעבדים, ומפיקים לקחים.

הייעוץ לצוות וירטואלי, והאתגר הייעוצי, שונים וייחודיים. היועץ עצמו אמור להכיר היטב את אופני השימוש בכלי התקשורת. "כמו כן, יהיו דברים שהוא רגיל לעשות בייעוץ לצוות רגיל, ואין ביכולתו לעשותם כיועץ לצוות וירטואלי. למשל אין מפגשים שבהם הוא יכול להגיב להבעות, לאווירה בחדר, ל'מוסיקה'. זו מציאות צוותית אחרת, שעליו, ועל חברי הצוות כמובן, לדבר בה אחרת ממה שהיו רגילים, ואף ליצור אותה".

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

 

 

יכול לעניין..

כיצד הופכים אוסף של מנהלים טובים לקבוצה מנצחת?

 מאת: הדר קנטור * במהלך הקריירה נתקלתי לא פעם בחברות ששדרת הניהול שלהן מורכבת ממנהלים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *