ערעור זכות העובדים להתאגדות

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 225, 22 באוגוסט 2000

לחץ לקבלת מידע נוסף

באחרונה, יש הסלמה במאבק בין עובדים להנהלות על זכות ההתאגדות של העובדים אומר ד"ר יצחק ספורטא, מהחוג לניהול בביה"ס למנהל עסקים באוניברסיטת תל-אביב. נושא ההתאגדות עלה לכותרות סביב התנגדותה של חברת האוטובוסים "הורן את ליבוביץ" להתארגנות עובדיה. הנושא נידון בבית המשפט, ובית הדין הארצי לעבודה הורה לחברה לבטל את פיטורי העובדים שביקשו להתארגן.בתגובה הודיעה ההנהלה על סגירת החברה בישראל והעברת פעילותה לרומניה, כולל צי האוטובוסים שלה.

"לא ברור אם הנהלת החברה אכן תעביר את פעילותה לרומניה, ואולי רק תרשום את החברה ברומניה ותמשיך לעבוד בארץ, אבל אי מילוי החלטת בית הדין והודעה על סגירת החברה בישראל הוא החרפה במאבק על זכות ההתאגדות, ויש בו משום 'מתן רעיונות' לחברות נוספות במשק", ציין ד"ר ספורטא. לדבריו, התופעה מחריפה נוכח העובדה, כי מסתבר שחברות רבות מחתימות מועמדים לעבודה, בחוזה האישי שלהם, על הצהרה כי לא יתארגנו ולא יתאגדו במסגרת ההסתדרות והאיגוד המקצועי, וכי פעילות בכיוון זה תגרור פיטורין. תןפעה זו היא התעצמות המגמה, שהתחילה לפני כמה שנים, לביטול הסכמים קיבוציים והעסקה בהסכמים אישיים בלבד.

"מניעת זכותם עובדים להתאגד היתה תופעה רווחת בארה"ב בשנות ה- 20 וה- ,30 אך לבסוף נאסרה על פי חוק, כאקט לא דמוקרטי. במערב אירופה איסור ההתאגדות נתפס כמעשה שלא מתקבל על הדעת, אך בארץ זה 'חופשי' ומותר ואין חוקי אכיפה".

 

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יכול לעניין..

עבודה בחג פורים

   מאת:  עו"ד הילה פורת*         תקציר האם בחג פורים זכאי עובד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *