עקרונות למנהל מצליח

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 305, 14 במאי 2002

 

שלושה מסרים ועקרונות למנהל שרוצה להצליח בתפקידו: ללמוד מניסיונם של אחרים, לגייס אנשים מעולים, יחסי אנוש מעולים. מפרט אלי רייפמן, מנכ"ל חברת "אמבלייז" הישראלית – בינלאומית המצליחה (ב- 1999 צמחה ב- 9000 אחוז), העוסקת בפיתוח תשתיות טלפוניה ותקשורת סלולרית.

  1. ללמוד מניסיונם של אחרים. "היכולת להרים טלפון למישהו, מנכ"ל או סמנכ"ל, שכבר עשה את מה שאתה עומד לעשות שבעים פעם, היא לא בעיה טכנית, אלא יכולת או בעיה נפשית. אנחנו תמיד אומרים, כן, צריך ללמוד מניסיונם של אחרים, וזה נשמע טריוויאלי, אבל אנחנו לא עושים את זה. אולי כי אנחנו ישראלים. תלמד מניסיונם של אחרים, באופן עקבי. גם אם תרדוף אחרי מישהו חודש שלם, תחסוך לעצמך שנתיים של כאבים.
  1. מנהל טוב מגייס אנשים מעולים וטובים ממנו. הסוד הגלוי, הידוע לכל אך לא מיושם, הוא לגייס אנשים שרוצים בכל מאודם לקחת את מקומך. אתה צריך לגייס אנשים שחושבים שהם יכולים לעשות את העבודה שלך הרבה יותר טוב ממך, ומסתכלים בחמדנות על כסאך". "אני אישית, במשך שנתיים גייסתי אנשים שווידאתי מראש שהם פחות חכמים ממני בשאיפות שלהם, כדי שלא יאיימו עלי. לקח לי שנתיים להבין שזאת טעות. שנתיים שבהן, בסופו של דבר, עשיתי הכל לבד. מנהל כזה לוקח הכל על עצמו: מישהו כותב מסמך, והוא משנה ומתקן, כדי שזה יהיה מושלם. זאת טעות פטאלית. כמנהל, אתה לא צריך להיות המומחה הכי גדול בתחום. תביא את האנשים הכי טובים, תן הוראות בצורה קצרה ופשטנית ביותר, ותן להם לעשות את העבודה. כך תהיה מנהל מוצלח בצורה בלתי רגילה, כי תמיד מודדים לבסוף מנהל על בסיס הצלחת קבוצתו.

"מנהל טוב צריך לדעת קצת על הכל. לדעת מספיק כדי לשאול את השאלות הנכונות. האנשים שלך, המוכשרים, 'קורעים' את עצמם, נותנים תוצרים מצוינים, אבל מי שמביא את זה להנהלה, זה אתה.

והקרדיט יינתן לך, כמנהל. זאת, אגב, אחת השיטות להישאר הכי הרבה זמן בתפקיד. פשוט, בגלל שהתוצאות שלך מדהימות".

  1. "חשוב יותר מהשניים הראשונים", לזכור תמיד כי אתה מנהל בני אדם, לא מכונות. זה נורא קשה לפעמים, אבל תהיה בן אדם. אין הכוונה להגיד שלום במסדרון, ולהיות, כאילו, נחמד ומנומס. צריך לדעת כי כמות המצבים שמנהלים נתקלים בהם מול אנשים, היא עצומה. כל הביזנס של ניהול זה ניהול פרסונות, אגואים, אג'נדות אישיות גלויות או חבויות, לחצים, ציפיות, גברים ונשים, ולזה מתוסף הדימוי העצמי שלך. שניה אחת לפני שאתה הולך להשתלח במישהו, מול קהל, תעצור, תהיה בן אדם. המילה לא מקצועי והוא אפס חוזרת שוב ושוב. אל תעשו הערכות מנהלים אחד לשני, לא צריך להתגבש רק כשיש מקרה חירום, אלא במצב שלום. נסו את זה. תהיה בן אדם זה לזה. הדברים האלה הרסניים. יכול להיות צוות מעולה ומלא אנרגיה ואש בעיניים, ואז נכנס אלמנט של ויכוח על איך נראה הלוגו, ואפשר לריב על זה עד זוב דם, וכל האווירה נעכרת, אי נעימות.

אין ויכוח אחד עלי אדמות ששווה פירוק של אחווה של צוות עובדים. אין שום ביקורת שאפשר להעביר על עובד, ששווה את ההשפלה שלו מול אנשים. ואנחנו, המנהלים, עושים את זה חופשי".

 

ב- 1999 היתה "אמבלייז" חברה מספר אחת בעולם בביצועי מניותיה ("זה הופיע ב"ביזנס וויק", אך לא באף עיתון ישראלי"), ושוויה הגיע אז ל- 7 מיליארד דולר. לחברה שבעה משרדים ו- 25 נציגויות ברחבי העולם, והיא מונה כ- 500 עובדים. "לא נולדתי לתוך כסף", מציין רייפמן, שעלה לישראל כילד, מברה"מ, וגדל בנצרת עלית.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *