מתוך Knowledge Technologies, מבית M.P-Yaad
גיליון 11 אוקטובר 2001
מפתחי הדרכה יכולים להיעזר במומחי התוכן במספר דרכים. כיצד מפיקים את המרב מהידע והזמן של מומחים אלה? חמישה טיפים שגיבשו לעצמם מפתחי הדרכה ותיקים.
כאשר אייל, מפתח הדרכה עצמאי, נזכר בפרוייקט הראשון שלו כמפתח הדרכה, פניו מאדימות במקצת ואי נוחות מסוימת אופפת אותו. "התבקשתי לתכנן CBT עבור חברה העוסקת בתעשיית המוליכים למחצה, וידעתי שאני זקוק לעזרתם של מהנדסי המערכת לה יועדה ה CBT. אייל, שבאותה תקופה רק התחיל את עבודתו בתחום, מספר שהפגישה הראשונה עמם השתבשה מתחילתה. "שאלתי אותם בנאיביות שאלות על המערכת", הוא נזכר. "מהר מאוד התברר למהנדסים שאני יודע מעט מאוד על החברה, ואף פחות מזה על המערכת שעליה אני אמור ללמד. שוחררתי לדרכי לאחר 15 דקות ושאלתי את עצמי מה בדיוק קרה שם, ואם אני אכן כל כך טיפש – איך זה שאני הוא זה שצריך לפתח את הקורס?"
במבט לאחור, אייל מבין היום שהוא גרם לניכור בינו לבין אותם גורמים בדיוק שיכלו לעזור לו – מומחי התוכן. בין אם אתה מפתח קורסים מסורתיים ובין אם ב e-Learning, שיתוף פעולה של מומחי התוכן הוא חיוני להצלחת הפרוייקט. אחרי הכל, הם אלה אשר כתבו את הצופן, תכננו את המכונות ובקיאים בטכניקות המכירה, אותן אנו מנסים להנחיל לאחרים. "הם מספקים את הידע. אנחנו מבקשים מהם 'לשפוך' אותו מראשם", אומר אייל. מפתחי הדרכה יכולים להיעזר במומחי התוכן במספר דרכים. הם יכולים לראיין את המומחים, ולהשתמש במידע כאשר הם כותבים את הקורס, לצלם אותם ולהשתמש בכך אחר כך כווידיאו קליפ, או במקרים מסוימים, ממש לפתח חלק מקורס יחד עימם. ובכן, כיצד מפיקים את המרב מהידע והזמן של מומחים אלה?
הנה חמישה חוקים שגיבשו לעצמם מפתחי הדרכה ותיקים:
- הכנתם שיעורי בית?
לפני פגישתכם עם מומחה התוכן, ודאו שאתם מבינים את מטרות הקורס שאתם מפתחים, כך שתהיו מסוגלים להסביר אותם בבהירות. כך, יבינו המומחים מה בעצם אתם רוצים לעשות וכיצד הם משתלבים בעשייה זו.
בנוסף, לפני שאתם מתחילים, חקרו ביסודיות את הנושא והכינו רשימת שאלות "אינטיליגנטיות". קראו כל מה שאתם יכולים על הנושא ודברו עם אנשים שמתמצאים בנושא, לפני שאתם מראיינים את המומחה. אם אינכם מוצאים מידע על הנושא, אל תהססו לפנות למומחים עצמם.
הטוב והרע בעבודה עם המומחים גלומים באותה תכונה – הם יודעים כל כך הרבה בתחום המומחיות שלהם! הם בדרך כלל מכירים כל כך טוב את התכנים, עד שהם נוטים לדלג על דברים אשר להם נראים כבר אינטואיטיביים", אומר אייל ומוסיף: "רצוי לא לשאול שאלות המפגינות חוסר ידע, אך גם לא להסס לבקש לקבל הסבר נוסף, או לעבד ולשכלל נקודות שאתם חשים שלומדים עשויים להתקשות להבין."
- כבדו את הזמן שלהם
מומחי תוכן הם אנשים עסוקים, לכן חשוב לומר להם מראש מתי תזדקקו להם ולכמה זמן. הם לא תמיד ניגשים לעבודה במרץ, משום שיש עוד עשר הפרוייקטים לפחות בהם הם מעורבים. ההמלצה היא לקבוע עמם מראש תאריכי יעד, אותם הם ישבצו בלוח הזמנים של עבודתם השגרתית. יש לקחת בחשבון שלרוב הם אינם מקבלים תשלום נוסף על עבודה זו, ולכן חשוב לתגמל אותם ולהדגיש להם עד כמה חיונית עזרתם המקצועית לפרוייקט. ושוב נדגיש, כמה
עוזרת הכנה קפדנית: ככל שהםמבינים יותר שאתם אכן מוכנים ומתמצאים בנושא, כך קל להם יותר למצוא זמן לעזור. עבורם, משמעות היותנו מוכנים היא, שאיננו עומדים לבזבז את זמנם.
טעו בהם תחושת שייכות ואחריות
כמפתחי הקורס עלינו להיות נלהבים לגבי החומר אותו אנו עומדים ללמד, בין אם יועבר באינטרנט, בכתה או באופן משולב. אם נצליח לשדר את ההתלהבות למומחה התוכן, יתכן שנצליח להדביק אף אותו בהתלהבות. התלהבות מהנושא בו הוא מתמחה משדרת גם שהנושא חשוב. אחת הדרכים לקדם את תחושת השייכות, היא להראות למומחי התוכן דוגמה מוגמרת של סוג קורס דומה לזה שהם מתכננים. כך, הם מקבלים את הרעיון של התוצר הסופי. כפי שמפתח ההדרכה מקבל מושג על החברה שלהם, מומחיותם, תפקידם, חשוב מאוד עבורם להבין את תהליך פיתוח ההדרכה.
- הכן את המומחה
כפי שהזכרנו, אחת הדרכים בהן משתמשים מפתחי הדרכה במומחי התוכן, היא צילום המומחים בעודם מסבירים את התוכן. דוגמה נפוצה היא סימולציה, בה על הסטודנט לבחור בין אפשרויות. אם הוא בוחר באפשרות שגויה, וידאו קליפ של מומחה התוכן – נניח של איש מכירות מוצלח בקורס שיווק, או מנהל משאבי אנוש בקורס אוריינטציה- עולה, להסביר מה הטעות ומדוע.
נכון שהסבר של מומחה מוסיף נופך סמכותי, אך יש לזכור שלא כל אחד מתנהג בטבעיות מול מצלמה, וחשוב להכין אותם לתפקיד: להתחיל בכך שהם יכולים להירגע. עליהם להביט קדימה, ולנסות להימנע מלקרוא או לדקלם את שורותיהם, אבל כן לחשוב על חיבתם לנושא. אפשר גם להראות להם קליפ של מומחה תוכן אחר, אשר מספר סיפור בהתלהבות, כדוגמה טובה.
בזמן צילום הוידאו, חשוב לדאוג לאווירה רגועה. ניתן ליצור זאת ע"י שיחת חולין. סיטואציה בה מישהו ישחק את דמות הסטודנט הנאיבי או העובד החדש, ששואל את השאלות, יכולה לתרום לזרימה של תשובת מומחה התוכן, וזה ייראה טבעי יותר. במקרים בהם המומחה עצבני / קופא או ניראה לא מחובר, כבו את המצלמה ודברו עמו זמן מה, כדי להשכיח ממנו את העובדה שהוא עומד להצטלם.
- בקשו את ברכתם
כאשר מפתחי הדרכה מסיימים את הפיתוח, בדרך כלל מתקשרים למומחה התוכן לבקש את חוות דעתו. אך לפני שמציגים את התוצר הסופי, מומלץ לעשות בדיקה פנימית אישית משלנו, על מנת לוודא שהמילים מאויתות נכון, שהניסוח בהיר ושהפונט והגרפיקה מתקבלים על המסך נכון. מניסיון, קשה להם להתרכז בתוכן אם בעיות מסוג זה קיימות.
מומלץ אף יותר, כבר במהלך הקורס, לחלקו לחלקים, ולבקש את אישור המומחה בתום כל חלק. יחד עם זאת, בתום כתיבת החלקים כולם, יש לבדוק את מכלול הקורס כולו.
קישורים רלבנטיים :
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |
טיפים מעולים, תודה רבה!