הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 275, 28 באוגוסט 2001
שביעות רצונם של עובדים אינה נתפסת עוד כמותרות, וידוע ממחקרים כי עובדים שבעי רצון יוצרים לקוחות שבעי רצון ותפוקות רבות יותר. מתוצאות סקר עמדות עובדים ניתן להפיק תועלת רבה לארגון, אומר יורם גורדון, מנכ"ל "חתם קבוצת יועצים", העורכת ומלווה (בין כלל פעילויותיה) סקרי עמדות עובדים.
סקר עמדות עובדים בארגון בודק:
- שביעות רצון מתגמולים,
- מתנאי העסקה,
- מתפקיד,
- מסביבה פיזית,
- מהנהלה,
- מהמנהל הישיר וכדומה.
התעלמות ממציאות ארגונית עכשווית, כמו תנאי משבר או אי ודאות תעסוקתית, עלולה לעוות את הנתונים, ולייחס תחושות ועמדות שמקורן במציאות העכשווית, לתחומים ארגוניים אחרים. וכן, תנאי אי ודאות מתמשכים מייצרים סוגי התנהגויות אופייניות לעובדים הנתונים בחרדה ודאגה באשר למקורות פרנסתם. סקר שנותן דעתו לגורמים אלו, יכול לאתר מוקדים בעייתיים, ולאפשר לארגון להתמודד איתם.
לפני ביצוע סקר, אומר גורדון, יש לשווקו בתוך הארגון, כדי להשיג היענות וכנות מרביים. (מחקרים מראים כי רק 10 אחוז מהעובדים נענים ומשתתפים בסקר).
- חשוב לבנות תפיסה לגבי הצגת הסקר בפני העובדים.
- עליו להיות מוצג באופן ענייני ולא מאיים, ככלי לקידום פעילות הארגון.
- יש להציגו באופן ברור, בונה אמון, מוכוון מטרה.
- צריך לבנות צפייה וסקרנות לקראת הסקר.
- להטמיע הכרה בחשיבות הצלחת איסוף המידע.
- להתמודד עם חרדות עובדים מממצאי הסקר.
- להבטיח אנונימיות למשתתף.
יש לגבש עקרונות מנחים בהצגת ממצאי הסקר:
- להציג תוצאות הסקר באופן בונה.
- לקבל החלטה אסטרטגית אילו נתונים מתוך שלל המידע להציג. זאת, מתוך תפיסה מערכתית בדבר השפעת המידע על היבטים ארגוניים שונים.
- יש לקבוע את אופני הצגת הממצאים,
- אופני התמודדות עם הערות צפויות,
- אופני מסירת מידע בעייתי.
התעלמות מפרסום ממצאי סקר ארגוני, מדגיש גורדון, תפגע קשות באמון העובדים, ותפחית היענות עתידית. סקר, פעם אחת לשנה, יכול להראות מגמות בארגון.
קישורים רלבנטים באתר:
מנהיגים ברשת |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |