ראשי » ניהול ומנהיגות » גישור וניהול קונפליקטים » התמודדות עם קונפליקטים

התמודדות עם קונפליקטים

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 278, 25 בספטמבר 2001

קונפליקט במקום עבודה או בכלל ביחסים בין בני אדם, נתפס כמצב מתסכל ומאיים והפתרונות המקובלים על המעורבים בו הם להילחם ולנצח, 'לברוח', לוותר, או להתפשר.

קונפליקט בין אנשים העובדים יחד ובינם יש תלות הדדית, יוצר אי נוחות רבה, מסבירה תמר לרום, יועצת ארגונית ומנהלת מכון "לרום ייעוץ ארגוני". זאת, כיוון שמתערער מצב שגרתי שבו מסופקים צורכיהם השונים של המעורבים. הקונפליקט מאיים על הצורך בשייכות, בתחושת כוח ושליטה, בכבוד, בהישגיות, בעצמאות, ביכולת הבחירה, ואף בשמחה ובהנאה.

לפיכך, המעורב בקונפליקט חושש כי ייצא מופסד. נדמה לו כי הוא צריך או להילחם ולהשיג את 'כל תאוותו בידו', או לוותר, או להתפשר כדי לקבל רק מחצית תאוותו. כך, למעשה, לא נפתר הקונפליקט. אחד הצדדים (ובפשרה שניהם) ייצא בתחושה שהוא 'פרייר', כי הפסיד ונפגע.

לרום עורכת ומנחה סדנה למנהלים ל"תקשורת יעילה בניהול קונפליקטים". באמצעות שאלונים שהם ממלאים בתחילת הסדנה, היא מזהה את סגנון ניהול הקונפליקטים המקובל אצלם, ובדרך כלל מתברר כי המילה "קונפליקט" מעוררת אצלם תחושות ואסוציאציות שליליות, "ומעטים מהם סגנונם הוא ליבון".

הליבון פירושו אימוץ סגנון של דיבור, בירור, הבהרה הדדית, לשאול ולהשיב. "לא לרוץ מיד להתפשרות או ויתור בגלל חשש מקלקול יחסים, אך מצד שני לא לנסות להכריח את האחר שילך בדרכך, כדי שאתה תהיה ה'מרוויח'.

בסדנה, מנסים תחילה לשבור את הקיבעון כי קונפליקט הוא 'דבר נורא', ולראותו כמצב בלתי נמנע, שיש לו חשיבות בחיי העבודה, ובכלל ביחסים בין בני אדם. בזכותו אפשר להתפתח, ליצור דברים חדשים, לא לנוח על זרי הדפנה, אלא לשפר ולהתקדם. "זאת כמובן, אם יודעים לתעל את האנרגיה לכיוון הנכון, החיובי, כלומר לראות בקונפליקט דבר טבעי שיכול לבנות את שני הצדדים כך ששניהם ייצאו נשכרים.

התקשורת צריכה להיות מצד אחד אסרטיבית, כלומר לבטא מחשבות, דעות ורגשות, גם כעסים. לדעת שמותר לך גם לטעות ולומר דבר שטות. מצד שני, לפתח כיוון של שיתוף פעולה, ולא לחכות כי הצד השני, בגלל שאתה אסרטיבי, ילך בדרכך. שיתוף פעולה מתבטא בהקשבה פעילה ואמיתית לצד השני. לנסות להבין מה מסתתר מאחורי עמדותיו, מה האינטרסים והצרכים המניעים אותו, ויחד, אחרי ליבון והקשבה, לנסות למצוא פתרונות.

בדרך זו, אומרת לרום, ברוב המקרים מתברר כי הקונפליקט הוא מדומה. "כל אחד רואה את העולם בעיניו שלו. אתה נוטה לראות את התנהגותו ותגובותיו של האחר על פי ראייתך ודרכי החשיבה שלך, ובסופו של דבר מתברר לך שהוא לא התכוון למה שחשבת. וכשמלבנים ומתקשרים, מתעלים אנרגיה לכיוונים חיוביים, ומוצאים יחד פתרונות שהם בדרך כלל יצירתיים ויעילים".

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת"  מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

omri-gefen

'העוצמה שברכות' – שימוש בכלים דיאלוגיים בארגונים הירארכיים

  מאת: עמרי גפן *     “Anyone who conducts an argument by appealing to ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *