הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 294, 12 בפברואר 2002
מגמות שוק והתנהגות הסביבה הן תהליכים אשר אין לארגון שליטה ממשית עליהם, אך קיימות הזדמנויות עסקיות רבות, שצריך לדעת כיצד לנצל אותן, אומר טל ברגר, מנכ"ל "אל טל – ייעוץ, הדרכה ופיתוח ארגוני".
אל טל מיישמת מודל של מומחה הניהול האמריקאי סטיבן קובי המצביע על קיומם של שני מעגלים בארגון: "מעגל ההשפעה" שבתוך "מעגל הדאגה".
מעגל הדאגה פירושו, התמקדות בהתנהגות ראקטיבית, תגובתית, בשאלות ונושאים כמו – מה יהיה? איך נשרוד אם כל כך קשה לגייס הון? המשבר מחריף, עובדים טובים יחששו להצטרף אלינו, צריך לפטר עוד עובדים, לא נעמוד ברבעון הבא וכדומה.
מעגל ההשפעה פירושו, יכולת השפעה על המצב ועל יכולת התנהגות הארגון. מעגל זה גדל ככל שמתמקדים בחשיבה ובשאלות כמו – מה צריך לעשות? כיצד מגדילים מכירות? כיצד נכנסים לשווקים חדשים ולאילו? כיצד מתייעלים ומפחיתים עלויות? כיצד משפרים את הממשק עם הלקוח? וכן בחיפוש רעיונות לשדרוג מוצר קיים או לפיתוח מוצר חדש, וביצוע שינויים שלא נעשו בתקופת ה'שפע'.
האנרגיות של כל מעגל משפיעות על האנרגיות של המעגל האחר. ככל שמעגל ההשפעה גדל, כן קטן מעגל הדאגה, ולהיפך.
בארגון שהולך ומתרחב בו מעגל הדאגה, מתרחשת תופעה של היעלמות המנהיגות ושתיקת הזוטרים. בארגון שבו אין 'היעלמות', הזוטרים פועלים, יש בו אקטיביות ומיקוד ביצועים. במקום 'להיעלם', מנהיגות בימים קשים צריכה למקד את הפעילויות בארגון. למשל, לבחור מספר פעילויות לטווח קצר ופעילות אחת לטווח ארוך, ובהן להתמקד: לסמן יעדים, למקד את העשייה, ולא ליום שאחרי המשבר אלא למחר בבוקר.
ביחידה צבאית מגובשת, שבין אנשיה שוררים קרבה ואמון, יהיו פחות מקרים של הלם קרב. כך גם בארגון. מנהיגות יכולה לגרום ללכידות מחודשת בתקופת משבר, ככל שהמטרות תהיינה ברורות יותר לאנשים, ככל שקיימים בארגון חשיבה משותפת ושיתוף פעולה. כך תרד רמת הדכדוך, תקטן הדאגה ויגדל מעגל ההשפעה.
להלן קישורים נוספים שנמצאו על ידי מערכת מנהיגים ברשת
תקציר הספר:
The 7 Habits of Highly Effective People by Steven Covey
http://userpage.fu-berlin.de/~tanguay/7habits.htm
Steven Covey, First Things, Habits, and Principles
http://wizard.ucr.edu/~bkaplan/index.html
קישורים רלבנטים באתר:
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ינואר 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |