ראשי » ניהול המשאב האנושי » גיוס מיון והערכת עובדים » מסלו – יישום התיאוריה לגרפולוגיה

מסלו – יישום התיאוריה לגרפולוגיה

מאת: מיכל נפתלי

מכון נפתלי לגרפולוגיה

 rtf2153119742_1858825578

 

 

    פירמידת הצרכים של מסלו

התיאוריה של מסלו על היררכית  הצרכים

בתיאוריה שלו מדגים מסלו את הייחודיות של האדם, את חשיבותם של ערכים ומשמעותם לגביו, ואת הפוטנציאל  של כל אחד מאיתנו להגשמה עצמית.

 

הפילוסופיה שמאחורי התיאוריה

  • האדם חי בעולם תוך מודעות לקיומו האישי ולמותו הצפוי.
  • כל אדם מעצב את גורלו. כלומר, הוא אינו תוצאה של תורשה או נסיבות סביבתיות בלבד, כפי שקודמים למסלו חשבו.
  • האדם יוצק תוכן ומשמעות לתוך עצם קיומו.
  • לאדם בחירה מחלטת לגבי התפתחותו – מה לעשות עם עצמו, כיצד להתנהג, עד כמה למצות את תכונותיו – אם בכלל. החיים הינם מה שהאדם בוחר שיהיו. אין משמעות הדבר, שהאדם תמיד פועל לטובתו, כאשר ניתנת לו האפשרות לבחור. לו כך היו פני הדברים, לא היינו נתקלים בעצב, מחלות ופשע.
  • האדם איננו סטטי. הוא נתון בתנועה מתמדת של התהוות.
  • בידי האדם לגלות את האפשרויות הטמונות בו בכל גיל, ולמצות אותן כפי יכולתו. בכך החשיבות הרבה של מסלו לגרפולוגיה: רק בכתב היד ניתן לראות כיצד משתנים סדרי העדיפויות אצל אותו אדם בתקופות חיים שונות.
    כאשר אדם מגיע למיצוי יכולתו, הוא מסוגל לנהל חיים אמיתיים ומלאים – וזוהי מטרתו העיקרית. כלומר, מטרתו של האדם אינה רק לספק את צרכיו הבסיסיים, כי אם להגיע להגשמה עצמית במובן הרגשי, האינטלקטואלי והקיומי.
  • האדם הוא יצור שלם וייחודי, וככזה עלינו לנתחו. כלומר, לא עוד ניתוח אספקט זה או אחר באישיותו או בגופו של האדם.
  • האדם נולד יצירתי, אך יצירתיות זו אובדת לו לעיתים עם התבגרותו. ילד מביט על עולמו בצורה יצירתית וייחודית, אך במהרה הוא מוכנס לדפוסי התנהגות, אשר לא מאפשרים לו למצות את יצירתיותו – והוא מאבד את גישתו הטרייה, הרעננה והייחודית לעולם הסובב אותו. יצירתיות, לפי מסלו, יכולה להתבטא באמנות כמו גם אצל סנדלר, איש מכירות. או הורה. 

 

עקרונות יסוד

  • האדם נמצא בתהליך של מיצוי צרכים..
  • ברגע שצורך אחד מסופק, יכול האדם להמשיך ולספק את הצורך הבא, הנעלה יותר. כלומר, צרכים אנושיים מסודרים בסדר עולה – ואדם אינו יכול להתפנות למיצוי צרכים נעלים אם לא סופקו צרכיו הבסיסיים. לדוגמה: אם אדם רעב ללחם, הוא אינו מעוניין בקבלת הערכה על דעותיו המיוחדות – מעניין אותו מהיכן תבוא הארוחה הבאה. אדם אחר, העסוק במציאת בן זוג, ספק אם יוכל להתפנות כולו להגשמה עצמית בתחום המקצועי, שכן התחום החסר ינקר במוחו ויעסיק אותו.
    כאמור, לפי מסלו, הצרכים של האדם מסודרים בהיררכיה. הצורך הנעלה ביותר הוא הצורך בהגשמה עצמית, שהיא התגלמות הבריאות הנפשית והאושר. (מסלו מודה, כי בהיסטוריה היו אנשים שהקריבו את צרכיהם הבסיסיים כדי להגשים אידיאל כלשהו, אך לטענתו הם היו במיעוט). 

מספר בעיות בדרך להגשמה עצמית לפי מסלו

  • בעולם, שבו התרבות השתנתה כל כך והעימות שולט, הערכים המסורתיים אינם משמשים עוד כהכוונה למציאת משמעות בקיום האנושי ולחיים מאושרים.
  • בחברה המודרנית הפך האדם למספר בכל מקום עקב הבירוקרטיה וכתוצאה מכך אבדה לו זהותו האישית. זו הסיבה, שאנשים רבים מנוכרים וזרים זה לזה.
  • לאחרים חסר האומץ 'להיות' – להתנתק מדפוסים ישנים ולעמוד על רגליהם באופן עצמאי, משמע לעמוד על דעותיהם ועמדותיהם. הם לא מעיזים לחפש דרכים חדשות, שיאפשרו הגשמה עצמית, ומעדיפים לסמוך על סמכות חיצונית, שתכוון אותם לחשיבה והתנהגות נכונה.
    היכולת לבחור יכולה להיות ברכה או קללה, אך היא מהווה אתגר.

 

הצרכים

צרכים פיסיים בסיסיים

כאן מדובר בצרכים של חמצן, אוכל, שינה, מין, הגנה בפני טמפרטורות קיצוניות. צרכים אלה קשורים ישירות לתחזוקה הגופנית של האדם. כאשר צרכים אלה אינם מסופקים, הם שולטים באדם, כך שצרכים אחרים הופכים למשניים. לעיתים קורה שמוסכמות חברתיות-מוסריות מאבדות מחשיבותן, כאשר אדם נתון במצב של חסך מתמשך של צרכיו הבסיסיים. 

צרכי ביטחון

האדם זקוק ליציבות, לסדר ולתנאים סביבתיים צפויים. אצל ילדים או תינוקות מורגש צורך זה ביתר שאת:  כאשר הם מועברים לפתע לסביבה זרה להם, הם פורצים בבכי. ילד זקוק לשגרת חיים ולסדר יום קבוע, מהם הוא יונק תחושת ביטחון ויציבות. ילדים הגדלים בבית, שבו החוקים ברורים וקבועים, יותר בטוחים בעצמם, שכן הם חיים במסגרת מוגדרת ויכולים לצפות שגם בעתיד אותם חוקים יכוונו אותם. לעומת זאת, ילד הגדל ללא עקרונות וכללי התנהגות יחוש חוסר ביטחון. גישה האומרת, שילד מסוגל לווסת בעצמו את צרכיו, כלומר יכול לישון ולאכול מתי שמתחשק לו – בטעות יסודה. גישה זו אינה עונה על צורך בסיסי ביותר של הילד – ביטחון, יציבות וחוקיות בעולמו.

המבוגר מחפש ביטחון בעבודה על-ידי עקביות מבחינת המסגרת בה הוא עובד. הוא דואג לביטחון כלכלי בעתיד באמצעות חסכונות למיניהם.  הוא משלם לקופת חולים וכד'. מעשים אלה מונעים כולם על-ידי הצורך הבסיסי בביטחון.

במידה מסוימת, ניתן לראות את החיים במסגרת קיבוצית או דתית כמענה על הצורך הבסיסי בביטחון. שכן, מסגרת מסוג זה מספקת לאדם חוקי התנהגות מגובשים וברורים,  מארגנת את עולמו ופעליו, והוא יכול לחוש עצמו בטוח,  שכן הוא מוגן על-ידי שיטה והשקפת עולם.

 

צורך בשייכות ואהבה

כאשר אדם מסופק מבחינה פיסית בכל הקשור בצרכי גופו וביטחונו הבסיסי, הוא יכול להתפנות לסיפוק צורך נעלה יותר בהיררכיה – הצורך בשייכות ואהבה. הוא שואף לקשר עם זולתו, למקום במשפחתו או לקבוצות שייכות. אדם כזה ישתלב בארגונים שונים כמו צופים, משחקי ברידג' וכד',  או לקבוצות לבילוי משותף.

אדם חש עצמו בודד, מנוכר, חסר התייחסות ואינו בעל משפחה, בן זוג, ילדים, או אינו שייך לקבוצה חברתית כלשהיא – לדוגמה משפחות הנמצאות בשליחות רחוק מן המולדת, נוטות להתחבר עם בני מולדתן על אף שאינם עונים על קריטריונים אינטלקטואליים-תרבותיים שהם בדרך כלל חשובים להם.

צעירים רבים נופלים קרבן לכתות דתיות למיניהן עקב הצורך העז להשתייך לגוף עמו הם יכולים להזדהות.

מסלו טוען כי הצורך להיות נאהב והצורך לאהוב הם צרכים הרבה יותר רחבים ועמוקים ממה שסברו קודמיו.

מין ואהבה אינם זהים. יחסי אהבה בין בני זוג משמעותם: אמון הדדי, נתינה, לקיחה והערכה הדדית. על מנת שאדם יגדל להיות יצור בריא, המעריך את עצמו, הוא חייב להרגיש נאהב ומקובל.

 

צורך בהערכה

 כאשר אדם חש עצמו נאהב ומקובל, הוא יכול להרשות לעצמו למצות את הצורך בהערכה. קיימים כאן שני סוגים של הערכה:

א. הערכה עצמית –  כאן אדם שואף להצטיין בתחום מסוים. הוא חייב לחוש בעל ערך; הוא חייב להאמין בעצמו; להרגיש מצליח; מוכשר; חופשי ועצמאי. עליו להגיש בטוח שהוא מסוגל להתמודד עם משימות שהוא לוקח על עצמו ומול אתגרים שהוא נתקל בהם.

ב. הערכה מאחרים – כאן אדם מצפה להערכה מאחרים על פעילויותיו, מעמדו והישגיו. הוא זקוק להכרה, פרסום והערצה.

ברור שאדם עלול לסגת לרמה יותר נמוכה של מיצוי צרכים ברגע שהוא נתון בסכנה. לדוגמה: אישה המשקיעה את כל האנרגיה שלה בקריירה שלה כעורכת דין, נעזבת על-ידי בעלה. היא עלולה לנתב מרץ וזמן למיצוי צרכיה באהבה והתייחסות, ועד שאלה לא יסופקו -להתקשות לחזור ולהתקדם בתחום המקצועי.

כאשר אדם חש עצמו מסופק בתחום ההערכה, הוא מלא ביטחון עצמי, כוח, הערכה עצמית ותחושה של חיוניות. לעומת זאת, כשאדם אינו מסופק בתחום זה הוא עלול לחוש חסר ערך, חסר אונות, נחות וחלוש.

 

הצורך בהגשמה עצמית

אדם שהצליח לספק את הצרכים הבסיסיים והאחרים, מסוגל להתפנות ולהגשים את עצמו. הכוונה כאן היא, למיצוי כל מה שאותו האדם מסוגל להיות. אדם זה ינסה לנצל את מלוא יכולתו וכישרונותיו. הוא ישאף לסיפוק עצמי, אך לעיתים קרובות יחשוש מן הצד היפה שבו –  מן ההצלחה. לעיתים אדם דואג שלא יעמוד בכל אותן התחייבויות ובנטל האחריות הכרוכים במיצוי עצמי.

המניע להגשמה עצמית לובש צורות שונות, בהתאם לאישיותו  הייחודית של האדם. אדם יכול למצות את הפוטנציאל שלו בתפקיד הורה, מורה, מוסיקאי או איש מכירות. זו היא הרמה בה ניכרים ההבדלים המשמעותיים ביותר בין  בני אדם. אין רע בכך שאדם קם יום בהיר אחד ומשנה כיוון מקצועי (מרופא לאיש מכירות) כל עוד הוא חש שבמקצוע החדש הוא מתקרב לאמת שלו וממצה ביתר הצלחה את הפוטנציאל שבו.

 

הרחבת התיאוריה של מסלו

מסלו לא דיבר על כך שצורך יכול להיות נשלט או שולט. אנו מצאנו שניתן לעשות הבחנה כזו בניתוח כתב היד .

 

  1. צרכים פיסיים – סימנים גראפיים

 

פרמטר שולט בצורך נשלט על-ידי הצורך
רמה לעתים רמה נמוכה
ממדי האות כתב גדול, בינוני ומלא גדול באורך מוגזם עד נפוח (חסר הערכה עצמית ריאלית)
מבנה הקו קו בצקי בצקי לשלילה (נמרח, מסטיק, דביק)
לחץ לחץ בינוני עד חזק (לא חלש) לחץ בינוני עד חזק או לא עקבי
בסיס שורה שורות גליות (לא כ"כ עקבי, נתון להשפעות) שורות גליות
ציר אותיות ציר אותיות גמיש ציר אותיות תנודי, לא יציב
עיצוב יותר עגול מזוויתי עגול ותקני.
כיבוש שטח כובש שטח (זקוק לשטח רב) כובש שטח באורח מוגזם
אזורים אזור תחתון מודגש אזור תחתון מודגש בצורה מוגזמת
ארגון ארגון לקוי (פלישות) ארגון לקוי: פלישות בין מלים ו/או אותיות
תנועה ערה חסרת שקט
רוחב יותר רחב מצר רחב עד כדי הגזמה
שוליים חסרים חסרים
עקביות חוסר עקביות לחיוב חוסר עקביות לשלילה
מקצב יסוד רפוי – חזק רפוי – חלש / רופס

 

 

  1. צורך בביטחון – סימנים גראפיים

 

פרמטר שולט בצורך נשלט על-ידי הצורך
כיבוש שטח נוטה לצפוף צפוף מדי
ממדי האות קטן קטן מדי
בסיס שורה ישר לחיוב ישר באורך מוגזם
ציר אותיות ישר או גמיש ישר מדי
תנועה מעט תנועה או תנועה מאופקת תנועה חסומה
ארגון מאורגן לחיוב מאד מאורגן
שוליים צרים וגם בינוניים צרים וחסרים או מאד רחבים
מקצב יסוד חזק – רפוי או מתוח חלש – נוקשה
עיצוב נוטה לזוויתי זוויתי
רוחב יותר צר מרחב תמונת כתב קצת קפואה
עקביות כתב מסודר ועקבי לחיוב מסודר ועקבי עד כדי הגזמה וכפייתיות

 

                                                                  

  1. צורך בשייכות ואהבה – סימנים גראפיים

 

פרמטר שולט בצורך נשלט על-ידי הצורך
עיצוב כתב עגול וילדותי. אותיות פתוחות כתב אינפנטילי ועגול מדי (עד כדי שבלולים). אותיות פתוחות מדי
ציר אותיות ציר אותיות גמיש או ימינה ציר אותיות תנודי
ממדי האות יותר גדול מקטן גודל משתנה
אזורים אזור אמצעי מודגש אזור אמצעי מודגש ע"י ניפוח וחיבורים מוגזמים
רוחב רחב רחב מדי
תנועה דינאמית-פרוגרסיבית אי שקט בולט
מקצב יסוד מקצב יסוד חזק – רפוי מקצב יסוד חלש – רופס
בסיס שורה גלי גלי מדי
ארגון לקוי לקוי ביותר
מבנה קו צבעוני/עסיסי צבעוני/עסיסי
שוליים סופיים חסרים סופיים חסרים
עקביות לא עקבי לחיוב לא עקבי לשלילה
לחץ בינוני עד חזק בינוני עד חזק
כיבוש שטח מלא מלא
תנועה ערה ערה
חיבורים רבים, במיוחד באזור אמצעי רבים, במיוחד באזור אמצעי

  

  1. צורך בהערכה – סימנים גראפיים

 

פרמטר שולט בצורך נשלט על-ידי הצורך
רמה בינונית עד גבוהה בינונית עד גבוהה
חתימה פער בין חתימה לטקסט. חתימה מודגשת וגדולה = אמביציה. הטקסט קטן ופשוט יותר חתימה נפוחה וגדולה הרבה יותר מהטקסט
עיצוב מפושט ועצמאי בעיצוב שונה מהדגם הנלמד
אזורים שלושת האזורים קיימים אזור עליון מודגש באורח מוגזם
תנועה דינאמית, אך בשליטה מעטה או בלתי מבוקרת וחסרת שקט. חוסר פרוגרסיביות
ארגון רישות בד"כ טוב רישות לקוי
מקצב יסוד חזק (רפוי או מתוח) חלש (נוקשה או רופס)
ממדי האות קטן עד בינוני קטן עד בינוני
לחץ לא חלש לא חלש
עקביות עקבי/לא עקבי  לחיוב לא עקבי

 

* כאשר האדם מונע על ידי הצורך בהערכה עצמית, נמצא בכתב ידו סימנים המעידים על ביטחון עצמי ריאלי. אם אין סימנים של ביטחון עצמי ריאלי, הוא זקוק להערכה מצד אחרים.

 

 

  1. הצורך בהגשמה עצמית

 

עיצוב עיצוב מקורי – העשרה או פישוט עיצוב מקורי אך נוטה לניפוח והגזמות
רמה רמת כתב גבוהה רמת כתב גבוהה
    אזורים אזור עליון מודגש אזור עליון מודגש בצורה מוגזמת (חוסר פרופורציה בין האזורים)
     גודל קטן. יכול להיות גם בינוני אותיות גדולות וקטנות
  חתימה חתימה מטפסת מאד כלפי מעלה חתימה ענקית ללא פרופורציה לטקסט
כיוון שורות שורות עולות שורות גליות
    לחץ לחץ חזק לחץ לא עקבי
   ארגון חלוקה טובה בין מלים ואותיות, רישות טוב (הערכה עצמית ריאלית) רישות לקוי
תמונת כתב תמונת כתב דינאמית וערנית עם הרבה תנועה תנועה רבה אך לא מנותבת, ללא כיוון מוגדר
חיבורים ייתכנו חיבורים אוויריים עיליים
מקצב יסוד חזק – מתוח מקצב יסוד חלש – נוקשה או רופס

 

 

 

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יוני 2008. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

ethosia-logo

כשעולם ה-Big Data פוגש את עולם הגיוס

  ידיעה לעיתונות 18.06.2014 כלים טכנולוגיים הסורקים את הרשת ומנתחים כמויות ענק של מידע הופכים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *