ממה אנחנו אמורים לדאוג יותר – מהשווקים המתעוררים או מהמפותחים?

 מאת: ערן כהן*  rtf5853315055_1547416631

 

פורסם לראשונה כפוסט בבלוג money-talks.co.il בתאריך 1/2/2010

  

שווקי העולם נכנסו בינואר למימוש, למרות נתוני מאקרו נאים למדי ודוחות כספיים טובים למדי של המגזר העסקי. הרקע לירידות הוא החששות מפני הידוק מוניטרי בסין מצד אחד של הגלובוס, וחששות מפני קיצוצים פיסקליים במדינות המפותחות, מצידו השני. כרגיל, אנו מציעים לחפש את הבעיות במדינות המפותחות, ולא בכלכלות המתפתחות, שמצבן טוב בהרבה.

 

 האם ממזרח תיפתח הרעה?

סין הודיעה היום, שקצב ההלוואות החדשות בינואר עמד על כ-234 מיליארד דולר, כך שלפחות כרגע אין שום הידוק מוניטרי משמעותי בסין. היעד הממשלתי של ממשלת סין, יש לזכור, עומד על כטריליון דולר של הלוואות חדשות ב-2010, כאשר באופן מסורתי, עיקר ההלוואות ניתן במחצית הראשונה של השנה.

קצב ההלוואות אפילו גבוה מעט מהיעד, ולכן נזעקו הרשויות לצנן מעט את ההתלהבות ולקרוא לבנקים להגביר את הבקרה. הממשל הסיני מתערב תמיד בצורה בוטה בכלכלה, ובמקרים רבים, כמו עכשיו, התערבותו מצליחה להבהיל את המשקיעים. מצד שני, הוא אינו מרבה לטעות והתערבותו יעילה מאד בגלל שליטתו הרבה בכלכלת סין.

על כן, לסיכום החלק הסיני – ההידוק בסין לא יהיה מקור הבעיות בכלכלה הגלובלית השנה, אלא אם האינפלציה תרקיע לשחקים – אין כל סיבה שזה יקרה.

 

השווקים המתפתחים – האם צפוי הידוק מוניטרי?

באשר לשאר השווקים המתפתחים – הרי ששם הכלכלה פחות מחוממת מאשר בסין, ולכן בהודו וגם בברזיל ניתן לצפות לעוד פחות הידוק מוניטארי מאשר בסין.

עם זאת, בהחלט ייתכן כי בהמשך השנה, אם ייווכחו לדעת כי הכלכלה יציבה, יצמצמו הממשלות בשווקים המתפתחים חלק מתכניות התמריצים הפיסקאליים, כפי שנכון לעשות.

התערבות פיסקלית יוצרת עיוותים בכלכלה, מגדילה גירעון ונטל חוב ולכן המקום לקצץ, אם הדבר נדרש. לאחר שהכלכלה התייצבה פחות או יותר, והמשבר הפיננסי נמנע – אין מקום להשתמש בכל הכלים העומדים לרשות הממשל, כי לבסוף לא יישארו לו כלים.

 

המדינות המפותחות – ממה הן צריכות לדאוג?

במדינות המפותחות ישנן מדינות לא מועטות בהן הגירעון גדל בקצב מדאיג ועלול להיווצר משבר אמון באשר ליכולתן לגלגל את חובן. הגירעון בארה"ב מתוכנן השנה לכ-10% תוצר; ביפן יחס החוב לתוצר גבוה מ-200% ובגוש היורו ישנן מספר מדינות בהן נוצרה בהלה בקשר ליכולתן לגלגל חוב (יוון, פורטוגל, ספרד, אירלנד ועוד).

לכן בהחלט ניתן לצפות בהמשך השנה לצמצום פיסקלי מסויים במרבית המדינות המפותחות. הדבר אולי יפגע מעט בשווקים בטווח הקצר, אך זוהי מדיניות נכונה, בהינתן התייצבות כלכלית. רגיעה בחזית הפיסקלית תאפשר המשך מדיניות מוניטארית מקלה לטווח ארוך ותייצר התאוששות ברת קיימא ופחות מעוותת.

לסיכום, המסר שלנו נותר כשהיה – חפשו את הבעיות בשווקים בהם המדינה ממונפת, הבנקים ממונפים ומשקי הבית ממונפים ומעוטי חסכונות. זה המצב במדינות מפותחות רבות. במדינות מתפתחות רבות, מאידך, ניתן למצוא חוב ציבורי נמוך, חוב נמוך למשקי בית וחסכונות גדולים. כמובן שגם שם ישנן בעיות, אבל פחות מבניות וארוכות טווח.

נסיים בדבריו של ג'ים רוג'רס החביב: "בכל שנה אני שומע קריאות 'בועה, בועה' לגבי סין. לפעמים באמת ישנן עליות מחירים מופרזות, אבל עדיף שנתבונן במראה לפני שאנחנו מכריזים על בועה בסין. אם סין היא בועה – מהי ארה"ב?".

 

* ערן כהן, מנהל תחום חו"ל במגדל קרנות נאמנות.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" פברואר 2010. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

דומה אבל שונה – ערוצי שיווק בסין

 מאת: מוטי בלאו *     אל מול הזדמנויות השוק, יצואנים ישראלים רבים, עשו ניסיונות …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *