ראשי » ניהול ומנהיגות » אתיקה וערכים » מדד השקיפות התאגידית- TI 2014

מדד השקיפות התאגידית- TI 2014

 

 

החברות הגדולות בעולם, בהן גם טבע הישראלית, לא חושפות כמעט מידע פיננסי על פעילותן מחוץ למדינה שבה נמצא המטה שלהן – כך קובע דו"ח השקיפות בדיווח של חברות של ארגון שקיפות בינלאומית, המיוצג בארץ על ידי ארגון שקיפות בינלאומית ישראל.

הארגון, שהחזון שלו הוא יצירת עולם נקי משחיתות, בדק 124 חברות מרשימת החברות הציבוריות הגדולות בעולם של המגזין "פורבס". החברות, ששווי השוק הכולל שלהן הוא יותר מ-14 טריליון דולר, דורגו לפי מידת הדיווחים שלהן על צעדים שהן נוקטות למניעת שחיתות, המידע שהן חושפות על חברות בנות ואחזקות, ומידע פיננסי שהן חושפות במדינות זרות.

 97% מהחברות הצהירו כי הן מחויבות לציות לכל החוקים במדינות שבהן הן פועלות, כולל חוקים נגד שחיתות. 45% בלבד אמרו כי הן אוסרות תשלומים מיוחדים לפקידים כדי לזרז הליכים במדינות מסוימות, שיפור לעומת 20% בלבד ב–2012. "דיווחים של חברות לציבור לגבי תוכניות נגד שחיתות מאפשרים מעקב של בעלי המניות והציבור כולו, ובכך גורמים לחברות לקחת אחריות על המתרחש בהן", נכתב בדו"ח, שהמליץ לחברות להגביר את המאבק בשחיתות, לרגולטורים להגביר את הפיקוח ולבעלי המניות לדרוש שקיפות רבה יותר.

רוב החברות עדיין לא חושפות את כל המידע לגבי אחזקותיהן. באירופה יש שקיפות גבוהה יותר במובן הזה, כמו למשל בחברת הנפט האיטלקית אני (Eni), שדורגה במקום הראשון עם ציון 100 – המעיד על שקיפות מלאה לגבי אחזקותיה. בארה"ב, לעומת זאת, השקיפות נמוכה יותר. אפל, גוגל, סיטיגרופ ומקדונלד'ס היו בתחתית הדירוג עם 13% שקיפות בלבד. הסיבה, מציין הדו"ח, היא שבניגוד לשקיפות המלאה שנדרשת באירופה, בארה"ב דורשים הרגולטורים דיווח רק על אחזקות גדולות.

התחום שבו נרשמה השקיפות הנמוכה ביותר הוא של הפעילות במדינות זרות. רבות מהחברות הגדולות שומרות על עמימות לגבי המידע הפיננסי שלהן במדינות שבהן הן פועלות. 90 מבין 124 החברות שנבדקו אינן חושפות מידע לגבי המסים שהן משלמות במדינות זרות, ו–54 אינן מפרסמות מידע לגבי הכנסותיהן במדינות זרות. 50 מבין החברות בדירוג קיבלו בקטגוריה זו ציון אפס – אחת מהן היא טבע הישראלית. טבע, החברה הישראלית היחידה שנכללה בדו"ח, קיבלה ציון כללי של 3.5 נקודות מתוך 10, מעט מתחת לממוצע של 3.8 נקודות של 124 החברות בדירוג. בקטגוריית הצעדים למאבק בשחיתות קיבלה טבע ציון גבוה מהממוצע של 85%, ודורגה לצד חברות כמו וולמארט, נסטלה, פפסיקו ומקדונלד'ס.

לעומת זאת, בקטגוריית השקיפות הארגונית, שבדקה את השקיפות בנוגע לחברות בנות ואחזקות, קיבלה טבע 19% בלבד. בקטגוריה השלישית, שבה נבדקה מידת השקיפות בדיווחים על הכנסות, הוצאות ומסים במדינות זרות, היתה טבע אחת מתוך 50 החברות שקיבלו ציון אפס. זו היתה הקטגוריה שבה נרשמו הציונים הנמוכים ביותר.

השלוחה הישראלית של ארגון  שקיפות בינלאומית מסיימת בימים אלו את כתיבתו של דו"ח בעל פרמטרים דומים שנערך בקרב כ-20 חברות  ישראליות ובחן את השקיפות הארגונית שלהן שקיפות פעילותן כנגד שחיתות והדיווח הפיננסי בפעילותם בחו"ל. מנכ"לית שקיפות בינלאומית ישראל עו"ד גליה שגיא אמרה: "הציבור חייב לדרוש מהחברות הרב-לאומיות לפעול בשקיפות ארגונית ולדווח באופן גלוי ומלא על פעילותן הפיננסית המלאה  וגם על  מתן מידע מקיף על אחזקותיהן בישראל. בלתי נתפס שחברות בעלות עוצמה אדירה  כמעט ולא חושפות את היקפי ההכנסות שלהן לפני ניכוי המס של המדינה ואת היקפי ההשקעה שלהן חזרה במדינות הפעילות שלהן. הדו"ח מלמד שישנם דפוסים חוזרים המאפיינים את פעילותן המאפשר להן רווחים נוספים על חשבון משלמי המיסים ברחבי העולם. עדיין זכורים לנו היטב הגילויים על הטבות המס המופלגות שקיבלו חברות רב לאומיות שעלו לציבור במילארדי שקלים".

החברות הבריטיות – ובראשן וודאפון, שדורגה במקום השני הכללי – הראו את רמת השקיפות הגבוהה ביותר, בעוד שהסיניות הראו הכי פחות שקיפות – במקום האחרון בדירוג מוקם בנק אוף צ'יינה. 44 מבין החברות בדו"ח הן אמריקאיות, ומביניהן אמזון, ברקשייר התאוויי וגוגל הראו הכי מעט שקיפות. רק שתי חברות אמריקאיות מפרסמות את נתוני המס שלהן במדינות זרות – וולמארט בצ'ילה וחברת הנפט קונוקו־פיליפס בקנדה.

"אנחנו צריכים יותר שקיפות מתאגידים רב־לאומיים, שכוחם בכלכלה העולמית מתחרה בזה של המדינות הגדולות ביותר", אמר יו"ר שקיפות בינלאומית, חוזה אוגס. "עם כוח כלכלי רב יותר מגיעה אחריות גדולה יותר. התנהלות תאגידית שלילית מייצרת את השחיתות שגורמת לעוני ולחוסר יציבות. כשהן לא עונות על דרישות האנשים לשקיפות ואחריות, חברות מסתכנות בנזק למותג שלהן ובאובדן לקוחות".

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" פברואר 2013. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

values

ניהול ערכים תשוקתיים – רגשיים, אתיים, כלכליים ומשחק הערכים לילדים ולמשפחה

מאת: שמעון דולן, סלבדור גרסיה ואבישי לנדאו     *  איך יוצרים ומשמרים את הלהט ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *