מדד השחיתות העולמי 2007 – שיפור קל בתפיסת מצב השחיתות בישראל

שיפור קל בתפיסת מצב השחיתות בישראל

 

מאת: ארגון שבי"ל

(שקיפות בי"ל) ישראל

 

 

עמותת שבי"ל (שקיפות בי"ל) ישראל, הסניף הישראלי של הארגון העולמי Transparency International (TI), פירסמה את מדד תפיסת השחיתות העולמי לשנת 2007.

ישראל עלתה ודורגה במקום ה-30, מבין 180 המדינות שנעשו לגביהן סקרים, לעומת המקום ה-34 בשנת 2006, וקיבלה ציון של 6.1 (מתוך 10), לעומת 5.9 בשנת 2006. מדינות העולם המערבי מובילות והן קיבלו כבעבר את הציונים הגבוהים ביותר: דנמרק, פינלנד, וניו זילנד קיבלו את הציון הגבוהה ביותר 9.4 (מקום 1), סינגפור ושוודיה – 9.3 (במקום 4), אנגליה 8.4 (מקום 12) ואילו ארה"ב רק – 7.2 (מקום 20).

הודו וסין, עמם לישראלים רבים יש קשרי מסחר ענפים, קיבלו את הציון הנמוך של 3.5 ומקום 72 ברשימה. רוסיה נמצאת בתחתית במקום ה- 143 ובציון 2.3, הנמוך אף יותר מאירן שקיבלה ציון 2.5 (מקום 131).

פרופ' יוסף גרוס, יו"ר שבי"ל ישראל, מבהיר כי מדד השחיתות העולמי המתפרסם בו זמנית בכל העולם, זוכה להד רחב בעולם ומדינות ומוסדות רבים קובעים לפיו גם את מידת ההתייחסות למדינות ולעסקים עמם. לדבריו, חשוב להדגיש, כי המדד מבוסס על תפיסת הציבור לגבי מידת השחיתות ולא על עובדות מוכחות. המשאל מורכב מ-14 משאלים נפרדים המבוצעים על ידי 12 מכוני מחקר מהטובים בעולם, בפיקוח פרופסור מומחה מגרמניה. לגבי ישראל נקבע המדד השנה על פי הצלבה של ששה משאלים בקרב מומחים ואנשי עסקים, הן בתוך המדינה והן מחוצה לה, שבוצעו על-ידי חמישה מכונים שונים. זהו למעשה "מדד המדדים" המהווה את המבחן הטוב ביותר שניתן להשגה.

המשאל מתמקד בשחיתות בסקטור הציבורי ובקרב פוליטיקאים, כאשר שחיתות מוגדרת "כניצול לרעה של התפקיד הציבורי לצורך רווח אישי". פרופ' גרוס מדגיש, כי למעלה ממחצית 180 המדינות שנבדקו קיבלו תוצאה 3 (3 מתוך 10), והמשמעות היא כי מקורות כספיים שמדינות אלה זקוקות לצורך חינוך, בריאות ותשתיות, זורמות לכיסי הפוליטיקאים ופוגעות באוכלוסיה הנזקקת להם. אין ספק כי פרסום המדד חייב לעורר סערות במדינות אלה, ויתכן ויהיה בו כדי להשפיע על הגורמים הקובעים באותן מדינות.

 גליה שגיא, מנכ"ל שבי"ל מוסיפה כי: " אומנם עלינו בדירוג ובציון, אך אין זו עליה משמעותית וניכר כי עבודה רבה עוד לפנינו" וממשיכה כי כחלק מהמאבק בשחיתות בישראל, יש חשיבות לכך כי המדינה תפעל לאשרור אמנת האו"מ למאבק בשחיתות והטמעת המאבק בחברה בישראל, ומצפה כי בעקבות כך תקבל ישראל בעתיד ציון גבוה יותר.

  עמותת שבי"ל (שקיפות בי"ל) ישראל  –עמותה המקדמת שקיפות ואתיקה כחלק מהמאבק לצמצום השחיתות בחברה הישראלית. העמותה נוסדה בשנת 1999 ע"י פרופ' דוב יזרעאלי ז"ל וממומנת (95%) על ידי קרן דוב ודפנה יזרעאלי. בין פעילויות העמותה: קורסים ומתן מידע בנושא תכניות אתיקה אפקטיביות, קידום שקיפות תקציבית, קידום אתיקה של שקיפות לעובדי ציבור, פעילות למען אשרור אמנת האו"ם למאבק בשחיתות, העלאת המודעות לחשיבות השקיפות בשלטון המקומי ועוד. כסניף הישראלי של הארגון הבינלאומי Transparency International, מפרסמת שבי"ל מדי שנה את מדד השחיתות העולמי (CPI), ברומטר השחיתות העולמי (GCB), דוח השחיתות הבינלאומי (GCR) ומדד משלמי השוחד בעסקאות בינלאומיות (BPI).

לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר עם גליה שגיא, מנכ"ל

ceo@ti-israel.org

www.ti-israel.org

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת"  יוני 2008. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

ניהול ערכים תשוקתיים – רגשיים, אתיים, כלכליים ומשחק הערכים לילדים ולמשפחה

מאת: שמעון דולן, סלבדור גרסיה ואבישי לנדאו     *  איך יוצרים ומשמרים את הלהט …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *