מדד אמון הצרכנים נובמבר 2011 – באדיבות גלובס מחקרים

rtf5805112540_202897865

מאת: אבי טמקין, 'גלובס מחקרים'

 

הישראלים מתכננים להגביר רכישות מוצרים, מכוניות ודירות

 

כך עולה ממדד אמון הצרכנים של "גלובס" לחודש נובמבר ■ המדד אמנם ירד ב-9%, אך באופן מפתיע הישראלים לא חוששים להגביר את הצריכה. 

 

"אפקט אירופה" והירידות הגדולות בשוק ההון הציתו מחדש את הפסימיות של הישראלים. מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, ירד בנובמבר ב-8 נקודות ל-81.2 נקודות (1996 = 100 נקודות). וזאת לאחר שעלה ב-9 נקודות בחודשים אוקטובר-ספטמבר.

אך הסיפור יותר מורכב ממה שיכול הנתון השוטף להגיד. הנקודה היא שהציבור טרם תרגם הפסימיות הגדולה שלו בכל הקשור לעתיד המשק ולעתיד שוק העבודה לעתיד של הכיס הפרטי שלו. למעשה, הצרכנים אפילו מתכננים להגביר את הרכישות של מוצרים בני-קיימא, מכוניות ואפילו דירות.

במילים אחרות לפחות לעת עתה לא סכנת מיתון גלובלי, ולא הירידות החדות במחירי ני"ע בבורסה, גורמים לציבור לחשוש יותר למצבו הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים. אולי יש בכך ביטוי לציפייה או אמונה שדו"ח ועדת טרכטנברג יגיע לכדי יישום.

 

 

 

 

אם יתר רכיבי המדד, ותוכניות הצריכה של הציבור, היו עקביים עם הפסימיות הגוברת הזו הרי שהתמונה לגבי תחזית הצריכה הפרטית בתחילת 2012 הייתה יכולה להיות קודרת מאוד. אלא שהמאזן נטו של ציפיות הצרכנים לגבי מצבם הכלכלי האישי בעוד חצי שנה ממשיך להיות חיובי.

 

אנחנו גם מוכנים לקנות יותר; שיעור הנכונות לרכישת מוצרים בני קיימא עלה בנובמבר לרמה של 31.4% מכלל המשיבים, לעומת 27.5% מהם באוקטובר, ולעומת שפל של 25% בספטמבר. מדובר בתנועה משמעותית כלפי מעלה לאחר ירידה מהירה בשיאה של המחאה החברתית.

 

מחקר שנערך במחלקת המחקר של בנק ישראל העלה, כי מדד אמון הצרכנים של גלובס מחקרים יכול לחזות רבעון אחד עד שני רבעונים את ההתפתחויות בצריכה הפרטית, תוך הוספת מידע על הצפוי בעתיד הקרוב, מעבר למה שניתן ללמוד ממשתנים אחרים במשק.

 

 

קישורים רלבנטים באתר:

יכול לעניין..

אתוסיה: מחקר שוק במקצועות התוכנה, אוגוסט 2013: המהנדסים בראש סולם השכר, הרבה לפני כולם

ידיעה לעיתונות מנתונים עדכניים שאספה חטיבת המחקר של אתוסיה, מרוויחים המהנדסים בממוצע עד 40% יותר …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *