מדד אמון הצרכנים מרץ 2009 – תמצית מנהלים באדיבות גלובס מחקרים

S_TH_rtf3225934684_49808423

תמצית מנהלים באדיבות 'גלובס מחקרים'

 

ממתינים ומודאגים

  • מדד אמון הצרכנים ירד במארס ב-2.1 נקודות ל-60.7 נקודות; המדד המורחב ירד בנקודה
  • הציבור הישראלי ממתין לממשלת נתניהו; ינסה להעריך את האפקטיביות של הצעדים הכלכליים
  • עתיד הצריכה הפרטית: במהלך המחצית הראשונה של השנה צפויה האטה נוספת בגידול בצריכה
  • המדד עצמו לא נפל לרמות של מיתון 2001-2003, אך הערכת הציבור את מצב המשק בשפל של חמש שנים

הצרכנים בישראל נכנסו לעמדת המתנה, בדומה לצרכנים בארה"ב ובאירופה, תוך ניסיון להעריך עד כמה יועילו הצעדים הכלכליים הדרמטיים של הממשלות השונות, ובראשן ממשל אובמה. נתוני מדד אמון הצרכנים לחודש מארס מהווים המשך ישיר למגמות שנצפו בפברואר – בחודשיים האחרונים ניכרות תנודות קלות בהערכה לגבי העתיד לצד ירידה חדה בהערכת הציבור את תפקודו השוטף של המשק.

מדד אמון הצרכנים של גלובס רשם במארס ירידה של 2.1 נקודות ל-60.7 נקודות (1996 = 100), כאשר בפברואר ירד בחצי נקודה. מדד האמון המורחב, הכולל גם את ציפיות הציבור לגבי שוק העבודה, רשם אף הוא החודש ירידה מתונה של נקודה אחת.

הירידה הקלה במדד נובעת מהרעה בהערכת הציבור את המצב הכלכלי השוטף. במקביל, שני רכיבי מדד נוספים – המצב הכלכלי והמצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים – שמרו על יציבות יחסית. הציבור ממשיך להתבצר בעמדת המתנה לקראת צעדי המדיניות של הממשלה החדשה שתוקם ולהתפתחויות בחו"ל, כדי להעריך עד כמה ניתן לדבר על שיפור במצב הכלכלי. הדברים אמורים גם בנוגע לרכיב התעסוקה בעוד שישה חודשים, ששמר אף הוא על יציבות, אך עדיין מבטא פסימיות גדולה בהשוואה לרמתו עד לספטמבר אשתקד.

נתוני המגמה, המבוססים על ממוצעים נעים תלת חודשיים, ממשיכים לצייר תמונה עגומה של עלייה בפסימיות, במיוחד לגבי המצב הכלכלי השוטף, כאשר ברכיבים המתייחסים לעתיד הקרוב (חצי שנה) ישנן תנועות קלות. ברמת הציפיות לגבי המצב הכלכלי המשקי בעוד שישה חודשים נרשמה ירידה קלה. במקביל נרשם שיפור קל בציפיות הנוגעות למצב הכלכלי האישי, אם כי הרמה עדיין נמוכה ומשדרת פסימיות.

ישראל אינו המשק היחיד בו נרשמו החודש תנודות קלות בלבד במדד האמון. גם באירופה נרשמו ירידות קלות מאוד, וגם שם הציבור נכנס לעמדת המתנה במטרה לבחון את צעדי המדיניות הממשלתית ואת גורל היוזמות של הממשל בוושינגטון. בישראל, כמו בחו"ל, המדד ירד אמנם במידה מתונה, אך נותר ברמות שפל שלא נצפו שנים ארוכות. חשוב לציין גם, כי המדד הישראלי, כמו גם ציפיות הציבור, לא נמצא ברמות שנרשמו במהלך המיתון של 2001-2003, למרות שההערכה לגבי המצב הכלכלי השוטף הולכת וקרבה לרמה של אותו המיתון.

הצרכנים בישראל החלו כבר לפני למעלה משנה "להתכונן" לירידה בקצב הצמיחה ולקראת הרעה בתנאים הכלכליים. השאלה המהותית היא, כמובן, כיצד ישפיעו הנתונים שהוזכרו על הצריכה הפרטית במשק בהמשך השנה. בהתחשב בנתוני המגמה בנוגע להערכת הציבור לגבי המצב הכלכלי האישי, והנתונים על קניות לא שוטפות אשר יובאו להלן, ניתן לחזור על התחזית שכבר הובאה בחודשים האחרונים: במחצית הראשונה של 2009 תהיה האטה נוספת בקצב גידול הצריכה הפרטית, המשך ישיר לירידה בשיעור שנתי של 2.9% בצריכה הפרטית לנפש במחצית השנייה של 2008.

כאמור, הערכה זו מבוססת על נתוני מגמת המדד, המשקפים ממוצעים נעים תלת חודשיים. בסוף מארס 2009 עמד נתון המגמה של המדד על 62.3 נקודות, לעומת 65.5 בסוף פברואר. נתון המגמה נמוך ב-25.4 נקודות לעומת הנתון שנרשם ביולי 2007, כאשר משבר ה"סאב-פריים" החל לרעום. ירידה זו נותנת ביטוי לעלייה במפלס חששות הציבור, בצל הערכות גוברות להיווצרות מיתון בכלכלת ארה"ב ומשבר עולמי אשר ישפיע גם על המשק הישראלי. 

 

שוק התעסוקה: הרעה קלה

מדד האמון ה"מורחב", אשר כולל מלבד שלוש השאלות הבסיסיות גם שאלה הנוגעת להערכת הציבור לגבי הצפוי בתחום התעסוקה, רשם ירידה של נקודה אחת במארס, לאחר ירידה של 0.8 נקודות בפברואר, ו-5.4 נקודות בינואר. מאז פרוץ המשבר הפיננסי העולמי ירד המדד המורחב ב-30.7 נקודות.

סקר גלובס כולל מאז יולי 2003 שאלות לגבי תוכניות קנייה של דירות, מכוניות ומוצרים בני קיימא. בדיקת שיעורי הסירוב לרכישות אלה – אחוז המשיבים שאין בכוונתם לבצע רכישות מעין אלה – בחתך של קבוצות שונות באוכלוסייה, ועל בסיס ממוצעים נעים תלת חודשיים, מצביע החודש על יציבות בשיעור הנכונות לרכוש מוצרים בני קיימא, לאחר ירידות בולטות בדצמבר 2008 ובינואר 2009. בכוונות רכישת מכונית נרשמה במארס ירידה מחודשת, לאחר שלושה חודשי  עלייה. לעומת זאת, בנכונות לרכוש דירה נרשמה החודש עלייה קטנה, לאחר ירידות בדצמבר 2008, בינואר 2009 ובפברואר 2009.

מדד גלובס לאמון הצרכנים מבוסס על סקר שמבוצע מזה 11 שנים עבור גלובס על ידי מכון סמית. הסקר נערך בקרב מדגם של 500 איש/ה כמדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל בסוף כל חודש. טעות הדגימה המרבית היא 4.5 אחוזים. המדד מבוסס על שלוש שאלות, אחת לגבי המצב הנוכחי של המשק, שנייה לגבי מצב המשק בעוד שישה חודשים, ושלישית לגבי המצב האישי/משפחתי בעוד שישה חודשים. מחקר שנערך במחלקת המחקר של בנק ישראל העלה, כי מדד אמון הצרכנים של גלובס מחקרים יכול לחזות רבעון אחד עד שני רבעונים את ההתפתחויות בצריכה הפרטית, תוך הוספת מידע על הצפוי בעתיד הקרוב, מעבר למה שניתן ללמוד ממשתנים אחרים במשק.

 

קישורים רלבנטים באתר:

יכול לעניין..

אתוסיה: מחקר שוק במקצועות התוכנה, אוגוסט 2013: המהנדסים בראש סולם השכר, הרבה לפני כולם

ידיעה לעיתונות מנתונים עדכניים שאספה חטיבת המחקר של אתוסיה, מרוויחים המהנדסים בממוצע עד 40% יותר …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *