ראשי » ניהול ה-business » חדשות ניהול ה-Business » מדד אמון הצרכנים מאי 2009 – תמצית מנהלים באדיבות גלובס מחקרים

מדד אמון הצרכנים מאי 2009 – תמצית מנהלים באדיבות גלובס מחקרים

S_TH_rtf3225934684_49808423

תמצית מנהלים באדיבות 'גלובס מחקרים'

 

מאי 2009: מחיר תקציב המדינה

 

  • לאחר זינוק אפריל: מדד אמון הצרכנים ירד במאי ב-6.4 נקודות ל-69.7 נקודות
  • הציבור יפתח את הארנק? אפשרות סבירה להתייצבות רמת הצריכה הפרטית
  • למרות הכותרות השליליות; הישראלים אופטימיים יותר לגבי שוק העבודה
  • הדשא האמריקני ירוק יותר? אמון הצרכנים בארה"ב זינק לשיא של שמונה חודשים

לאחר פרץ אופטימיות באפריל, שב מדד אמון הצרכנים בישראל לרדת. אולי מדובר בתיקון טבעי לזינוק באפריל, אך סביר להניח שמדובר גם בתגובת הציבור לסאגת אישור תקציב המדינה והנתונים שליליים אודות הצמיחה הכלכלית בישראל.

מדד אמון הצרכנים של גלובס ירד במאי ב-6.4 נקודות ל-69.7 נקודות (1996 = 100). באפריל זינק המדד ב-15.4 נקודות ובמארס איבד 2.1 נקודות. המדד המורחב, הכולל גם את ציפיות הציבור להתפתחויות בשוק העבודה, רשם ירידה קטנה יותר של 3.8 נקודות ל-64.9 נקודות.

הירידה במדד נובעת מהערכה פסימית יותר של הציבור לגבי המצב הכלכלי השוטף כמו גם לגבי המצב הכלכלי בעוד שישה חודשים, ובמיוחד לגבי המצב הכלכלי האישי בעוד חצי שנה, אשר ירד ירידה יחסית גדולה במאי.

הציבור, כך נראה, התרשם מהתנהגות קובעי המדיניות בישראל ביחס לתקציב כמו גם מנתונים כלכליים מקומיים ועולמיים שמצביעים על התכווצות מהירה בפעילות המשקים. עם זאת, נמשך השיפור בהערכות לגבי רכיב מצב התעסוקה בעוד שישה חודשים, שהמשיך לרשום עלייה משמעותית.

למרות התיקון במאי, רוב נתוני המגמה, המבוססים על ממוצעים נעים תלת חודשיים, עלו גם החודש. למעשה, השיפור שנרשם באפריל ובמאי מחזיר, במידה מסוימת, את אמון הצרכנים לרמות שנרשמו קודם לנפילות החדות של הרבעון האחרון של 2008. עם זאת, חשוב לזכור, שהתמונה עדיין קודרת בהשוואה למצב ערב משבר ה"סאב-פריים", בקיץ 2007.

בחודש שעבר המשק הישראלי לא היה היחיד בו נרשם שיפור ניכר באמון הצרכנים, זה קרה גם בארה"ב, בבריטניה ובמדינות נוספות. בהקשר זה ציינו, כי אחד הממצאים העולים מהשוואת המדד הישראלי למדדים מקבילים בעולם, הוא דמיון מסוים בתגובות הציבור במדינות השונות. הנתון עשוי לרמז על כך שהציבור בישראל קשוב להתפתחויות בחו"ל יותר מכפי שמקובל לחשוב.

ובכל זאת, במאי התמונה בישראל הייתה שונה מזו האמריקנית. בעוד המדד הישראלי תיקן, כאמור, כלפי מטה, רשם מדד האמון האמריקני, בעריכת ה-Conference Board, עלייה של 14.1 נקודות ל-54.9 נקודות (1985 = 100), רמתו הגבוהה ביותר זה שמונה חודשים. גם אומדן סנטימנט הצרכנים בעריכת אוניברסיטת מישיגן רשם במאי עלייה.

אם מקבלים את הסברה שהישראלים הושפעו לרעה מהתנהלות ירושלים בכל הקשור לתקציב הדו-שנתי, מבינים את השליליות היחסית בישראל לעומת ארה"ב. מכל מקום, חשוב לציין, כי המדד הישראלי, כמו לא מעט מהמדדים המקבילים בעולם, חזרו לרמות בהן שהו בסתיו 2008, אך אלו עדיין רמות נמוכות באופן משמעותי בהשוואה לנתוני סוף המחצית הראשונה של 2007.

כתמיד, השאלה המהותית היא כיצד ישפיעו הנתונים שהוזכרו על הצריכה הפרטית במשק בהמשך השנה. בהתחשב בנתוני המגמה בנוגע להערכת הציבור את מצבו הכלכלי האישי, ובנתונים לגבי כוונות הציבור לבצע קניות לא שוטפות אשר יובאו להלן, ניתן להעלות את האפשרות של התייצבות בצריכה הפרטית במהלך המחצית השנייה של 2009, אם כי ברמה נמוכה.

התייצבות זו תבוא לאחר שברבעון הראשון של השנה ירדה הצריכה הפרטית לנפש בקצב שנתי של 6%. קביעה זו עשויה, כמובן, להשתנות אם תימשך בחודשים הקרובים מגמת השיפור.

קביעה זו גם מבוססת, כאמור, על נתוני מגמת המדד, אשר משקפים ממוצעים נעים תלת חודשיים. בסוף מאי 2009 עמד נתון המגמה של המדד על 68.8 נקודות, לעומת 66.5 בסוף אפריל. נתון המגמה של אפריל עדיין נמוך בכמעט 20 נקודות בהשוואה ליולי 2007, כאשר משבר ה"סאב-פריים" החל לגבות את מחירו. ירידה זו היוותה ביטוי ברור לעלייה במפלס חשש הצרכנים מקשיי הכלכלה האמריקנית שגררה את העולם כולו למיתון, וכמובן מהשלכות המשבר הגלובלי על המשק המקומי.

שוק העבודה: השיפור נמשך

מדד האמון ה"מורחב", אשר כולל מלבד שלוש השאלות הבסיסיות, גם שאלה הנוגעת להערכת הציבור לגבי הצפוי בתחום התעסוקה, ירד במאי ב-3.8 נקודות לאחר שעלה ב-16.1 נקודות באפריל, ואיבד נקודה במארס. מאז פרוץ המשבר הפיננסי העולמי רשם נתון המגמה של המדד המורחב ירידה של כ-22 נקודות.

סקר גלובס כולל מאז יולי 2003 שאלות לגבי תוכניות קנייה של דירות, מכוניות ומוצרים בני קיימא. בדיקת שיעורי הנכונות לרכישות אלו – אחוז המשיבים שלא שללו במפורש כוונת רכישה – בחתך של קבוצות שונות באוכלוסייה, ועל בסיס ממוצעים נעים תלת חודשיים, מצביעה על עלייה קטנה בשיעור הנכונות לרכוש מוצרים בני קיימא במאי לאחר ירידה באפריל.

בנכונות הציבור לרכישת מכונית – חדשה או מ"יד שנייה" נרשמה במאי עלייה נוספת, בהמשך לעלייה באפריל. בשוק הדיור נרשמה עלייה משמעותית בנכונות הציבור לקנות דירה במאי, לאחר ירידה באפריל. למעשה, שיעור הנכונות לרכוש דירה שב  לרמתו בנובמבר 2008.

מדד גלובס לאמון הצרכנים מבוסס על סקר שמבוצע מזה 11 שנים עבור גלובס על ידי מכון סמית. הסקר נערך בקרב מדגם של 500 איש/ה כמדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל בסוף כל חודש. טעות הדגימה המרבית היא 4.5 אחוזים. המדד מבוסס על שלוש שאלות, אחת לגבי המצב הנוכחי של המשק, שנייה לגבי מצב המשק בעוד שישה חודשים, ושלישית לגבי המצב האישי/משפחתי בעוד שישה חודשים. מחקר שנערך במחלקת המחקר של בנק ישראל העלה, כי מדד אמון הצרכנים של גלובס מחקרים יכול לחזות רבעון אחד עד שני רבעונים את ההתפתחויות בצריכה הפרטית, תוך הוספת מידע על הצפוי בעתיד הקרוב, מעבר למה שניתן ללמוד ממשתנים אחרים במשק.

 

קישורים רלבנטים באתר:

יכול לעניין..

ethosia-logo

אתוסיה: מחקר שוק במקצועות התוכנה, אוגוסט 2013: המהנדסים בראש סולם השכר, הרבה לפני כולם

ידיעה לעיתונות מנתונים עדכניים שאספה חטיבת המחקר של אתוסיה, מרוויחים המהנדסים בממוצע עד 40% יותר ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *