מאת: גיל שלמה, 'גלובס מחקרים'
מדד אמון הצרכנים רשם ירידה קלה בדצמבר ל-92.9 נקודות
הצריכה הפרטית צפויה להתרחב גם במחצית הראשונה של 2010. מדד אמון הצרכנים, הנערך על-ידי גלובס מחקרים בשיתוף קסלמן וקסלמן PwC ישראל, ירד בדצמבר ב-1.1 נקודות ל-92.9 נקודות (1996 = 100) לאחר שירד ב-4.3 נקודות בנובמבר ועלה ב-4.7 נקודות באוקטובר. נתון המגמה של המדד (ממוצע נע תלת-חודשי) רשם ירידה מזערית של 0.2 נקודות והגיע ל-95.1 נקודות.
רצף הירידות נקטע: מדד אמון הצרכנים עלה ל-95.9 נק' בינואר.
לעומת ביטחון הצרכנים בהווה, תחושתם לגבי העתיד ערטילאית, הצריכה הפרטית תגדל גם במהלך במחצית הראשונה של 2010.
מדד אמון הצרכנים של ישראל בעריכת גלובס מחקרים, בשיתוף קסלמן וקסלמן PwC ישראל, עלה בינואר 2010 ב-3 נקודות ל-95.9 נקודות (1996 = 100). זאת לאחר ירידה של 1.1 נקודות במדד דצמבר 2009 ושל 4.3 נקודות בנובמבר.
בינואר התפרסמו נתונים שהצביעו על התרחבות הפעילות הכלכלית בישראל. נתונים חיוביים אלה מתקפים את התחושה שהכלכלה הישראלית שבה לצמוח. ואכן, המאזן נטו (אופטימיים מינוס פסימיים) של המשיבים על השאלה בדבר מצב המשק בהווה עלה בינואר ב-5.7 נקודות אחוז.
לעומת ביטחון הצרכנים בהווה, תחושתם לגבי העתיד ערטילאית. הסיבה לכך היא שהציבור יודע שהמיתון בישראל הסתיים, אך הוא רוצה לראות אם גם בצרכנים בחו"ל תדבק האופטימיות. למעשה, עלייה מהירה נוספת במדד הישראלי תלויה, במידה רבה, בהתפתחויות במשק הגלובלי.
בעינה נותרת ההערכה שהצריכה הפרטית בישראל תגדל גם במהלך במחצית הראשונה של 2010. סקר המדד, בעריכת מכון סמית, מגלה ש-32.2% מכלל המשיבים בינואר לא פסלו רכישת מוצר בן-קיימא (מקרר, מכונת-כביסה וכיוב') בששת החודשים הקרובים. שיעור כה גבוה נרשם לאחרונה רק בתקופת הגאות שהסתיימה ב-2007.
מחקר שנערך במחלקת המחקר של בנק ישראל העלה, כי מדד אמון הצרכנים של גלובס מחקרים יכול לחזות רבעון אחד עד שני רבעונים את ההתפתחויות בצריכה הפרטית, תוך הוספת מידע על הצפוי בעתיד הקרוב, מעבר למה שניתן ללמוד ממשתנים אחרים במשק.
קישורים רלבנטים באתר:
מנהיגים ברשת |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" פברואר 2010. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |