מדד אמון הצרכנים ינואר 2009 – תמצית מנהלים באדיבות גלובס מחקרים

S_TH_rtf3225934684_49808423

תמצית מנהלים באדיבות 'גלובס מחקרים'

 

תחל שנה וקללותיה?

 

  • מדד אמון הצרכנים של ישראל מתחיל את 2009 בצניחה של 7.2 נקודות לרמת שפל של חמש שנים.
  • תחזיות המדד בשנה האחרונה באות לידי ביטוי בנתוני המיתון החזוי ל-2009.
  • בחירות 2009 תורמות לאי הוודאות בהיעדר מידע לגבי המדיניות הכלכלית של הממשלה הבאה.
  • הציבור סוגר את הארנק: צניחה בכוונות קניית מוצרים בני קיימא לרמה של יולי 2005.
  • מבט עולמי: גם הצרכן האמריקני החל את 2009 ברגל שמאל ושלח את מדד האמון לשפל של כל הזמנים.

 

 

 

הציבור הישראלי מתחיל את שנת 2009 בתחושת פסימיות בולטת, עם צניחה במדד אמון הצרכנים. תרמה לכך, ככל הנראה, תחזית בנק ישראל להתכווצות "העוגה הלאומית" ב-0.2% ב-2009, זאת לצד גורמים כלכליים נוספים, מבית ומחוץ. בינואר 2009 נרשמה לפיכך ירידה חדה של 7.2 נקודות במדד האמון לרמה של 63.3 נקודות, לעומת 70.5 נקודות בדצמבר אשתקד (1996-100). גם מדד האמון המורחב, הכולל אף את הציפיות של הציבור לגבי שוק העבודה, ירד ל-54.4 נקודות.

 

הירידה במדד נובעת בעיקר מהרעה בהערכת הציבור את המצב הכלכלי השוטף, אך גם מהרעה בציפיות לעתיד בנוגע למצב הכלכלי הכללי והאישי בעוד שישה חודשים. ירידות אלה מלוות את הפרסומים בדבר כניסתו של המשק הישראלי למיתון חמור, ותחזיות פסימיות לגבי הצמיחה ב-2009. רכיב המצב התעסוקתי בעוד חצי שנה, לעומתם, נותר החודש יציב, אך הוא עדיין מבטא פסימיות גדולה בהשוואה לנתונים עד ספטמבר 2008.

 

נתוני המגמה, המבוססים על ממוצעים נעים תלת חודשיים, ממשיכים לצייר תמונה עגומה של עלייה בולטת ומתמשכת בפסימיות הציבורית, במיוחד לגבי המצב הכלכלי השוטף, אך גם  לגבי המצב הכלכלי בעוד שישה חודשים, אשר הראה בין אוקטובר לבין דצמבר סימני התאוששות מסוימת. הירידות ברכיבי המדד החלו לאחר פרוץ משבר ה"סאב פריים" ביולי 2007. יודגש, כי גם לגבי המצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים ישנה הרעה מתמשכת, אם כי בקצב איטי יותר מאשר בשני הרכיבים הקודמים.

 

 

 

הציבור ממשיך להיות מושפע מההתפתחויות בחו"ל ומהתפתחויות מקומיות. סימני האטה ממשיים החלו להופיע בישראל ברבעון האחרון של השנה, במקביל להרעה ניכרת בהתפתחויות בשוקי ההון בישראל ובחו"ל. עם זאת, דווקא בישראל הירידה במדד האמון הייתה מתונה יותר בהשוואה למקומות אחרים בעולם, בהם המדד ירד לרמות שפל שלא נצפו שנים ארוכות. כדאי לזכור, כי המדד בישראל, והערכות הציבור, עדיין לא ירדו לרמות שנרשמו עת המיתון של השנים 2001 עד 2003.

 

נקודה אשר ראוי להדגיש פעם נוספת היא, שהירידה במדד הישראלי החלה עוד לפני שנמצאו סימני האטה משמעותיים, כבר לקראת הרבעון השלישי של 2008. הצרכנים בישראל החלו כבר לפני יותר משנה "להתכונן" לקראת ירידה בקצב הצמיחה והרעה בתנאים הכלכליים.

 

 

השאלה המהותית היא, כמובן, כיצד ישפיעו הנתונים שהוזכרו על הצריכה הפרטית במשק בהמשך השנה. בהתחשב בנתוני המגמה בנוגע להערכת הציבור לגבי המצב הכלכלי האישי, והנתונים על קניות לא שוטפות אשר יובאו להלן, ניתן לחזור על התחזית מהחודשים האחרונים: במחצית הראשונה של 2009 תהיה האטה נוספת בקצב גידול הצריכה הפרטית, וייתכן אף שתירשם ירידה בצריכה, דבר אשר יכול להשפיע על סיכויי המשק הישראלי להתחמק ממיתון עמוק יחסית.

 

האמירה מבוססת על נתוני מגמת המדד: בסוף ינואר 2009 עמד הנתון על 66.2 נקודות, לעומת 68.5 בסוף דצמבר 2008, והוא נמוך ב-22.5 נקודות בהשוואה ליולי 2007, כאשר משבר ה"סאב פריים" החל להתגלגל. ירידה זו היא ביטוי לעלייה במפלס חששות הציבור, בצל הערכות גוברות להיווצרות מיתון בכלכלת ארה"ב ומשבר עולמי אשר ישפיע גם על המשק הישראלי.

 

בארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם, ירד בינואר מדד אמון הצרכנים, כפי שמודד אותו ה-Conference Board, ב-0.9 נקודות ל-37.7 נקודות (1985-100) – רמת שפל חדשה – מה שמראה שהצרכנים האמריקניים החלו את 2009 ברגל שמאל. גם במקומות אחרים, ירדו המדדים לרמות שפל היסטוריות.

 

ירידה במדד המורחב

 

מדד האמון ה"מורחב", אשר כולל מלבד שלוש השאלות הבסיסיות גם שאלה הנוגעת להערכת הציבור לגבי הצפוי בתחום התעסוקה, שב וירד בינואר ב-5.4 נקודות, לאחר שעלה בדצמבר ב-5.5 נקודות. מאז פרוץ המשבר הפיננסי העולמי ירד המדד המורחב ב-28.9 נקודות.

 

סקר גלובס כולל מאז יולי 2003 שאלות לגבי תוכניות קנייה של דירות, מכוניות ומוצרים בני קיימא. בדיקת שיעורי הסירוב לרכישות מוצרים בני קיימא – אחוז המשיבים שאין בכוונתם לבצע רכישות מעין אלה – בחתך של קבוצות שונות באוכלוסייה, ועל בסיס ממוצעים נעים תלת חודשיים, מגלה עלייה רצופה בנתוני הסירוב מאז נובמבר 2008, חזרה לרמת הסירוב של יולי 2005. בכוונות רכישת מכוניות נרשמו עליות קלות בחודשיים האחרונים לאחר מגמת ירידה בולטת מאז אפריל 2008, ואילו בנכונות לרכוש דירה נרשמה החודש ירידה קלה, לאחר ירידה משמעותית יותר בחודש שעבר.

 

מדד גלובס לאמון הצרכנים מבוסס על סקר שמבוצע מזה 11 שנים עבור גלובס על ידי מכון סמית. הסקר נערך בקרב מדגם של 500 איש/ה כמדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל בסוף כל חודש. טעות הדגימה המרבית היא 4.5 אחוזים. המדד מבוסס על שלוש שאלות, אחת לגבי המצב הנוכחי של המשק, שנייה לגבי מצב המשק בעוד שישה חודשים, ושלישית לגבי המצב האישי/משפחתי בעוד שישה חודשים. מחקר שנערך במחלקת המחקר של בנק ישראל העלה, כי מדד אמון הצרכנים של גלובס מחקרים יכול לחזות רבעון אחד עד שני רבעונים את ההתפתחויות בצריכה הפרטית, תוך הוספת מידע על הצפוי בעתיד הקרוב, מעבר למה שניתן ללמוד ממשתנים אחרים במשק.

 

קישורים רלבנטים באתר:

יכול לעניין..

אתוסיה: מחקר שוק במקצועות התוכנה, אוגוסט 2013: המהנדסים בראש סולם השכר, הרבה לפני כולם

ידיעה לעיתונות מנתונים עדכניים שאספה חטיבת המחקר של אתוסיה, מרוויחים המהנדסים בממוצע עד 40% יותר …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *