מאת: אבי טמקין, 'גלובס מחקרים'
הפסימיות מרימה ראש: מדד אמון הצרכנים ירד ביוני ל-89.8 נק'.
בארה"ב נרשמה ירידה חדה במדד אמון הצרכנים ■ צפי להאטה בהתרחבות הביקושים הפרטיים.
מדד אמון הצרכנים של "גלובס", בעריכת "גלובס מחקרים" ובשיתוף קסלמן וקסלמן PwC ישראל, ירד ביוני ב-4.1 נקודות ל-89.8 נקודות (100 = 1996). זאת בהמשך לירידות של 5.2 נקודות במאי, ושל 4.2 נקודות באפריל.
ברבעון השני של 2010 רשם המדד ירידה מצטברת של 13.5 נקודות. ירידה כה גדולה לא נצפתה כאן מאז שיאו של המשבר הפיננסי הגדול בשלהי 2008 וראשית 2009. עם זאת, יש להיזהר מהשוואות מוקדמות מדי למצב ששרר בסוף 2008.
ומה באשר לצריכה הפרטית? נתוני המדד לרבעון השני מצביעים על האטה אפשרית בהתרחבות של ביקושי משקי הבית; כלומר האטה בקצב הגידול ולא ירידה בצריכה. עוצמת ההאטה תלויה בהתפתחויות בחודשים הבאים.
ביוני ציינו 28.2% מהמשיבים לסקר המדד, בעריכת מכון סמית, כי הם אינם פוסלים רכישת מוצרים בני-קיימא בתוך חצי שנה, לעומת 28.7% מהמשיבים במאי. זו ירידה רביעית ברציפות לאחר חמישה חודשים של עלייה רצופה. שיעור הנכונות בקרב המשיבים לרכוש מכונית – חדשה או מ"יד שנייה" – עלה ל-13.4% ביוני, וחזר בכך לרמתו באפריל, לאחר שבמאי ירד ל-11.7%.
מחקר שנערך במחלקת המחקר של בנק ישראל העלה, כי מדד אמון הצרכנים של גלובס מחקרים יכול לחזות רבעון אחד עד שני רבעונים את ההתפתחויות בצריכה הפרטית, תוך הוספת מידע על הצפוי בעתיד הקרוב, מעבר למה שניתן ללמוד ממשתנים אחרים במשק.
קישורים רלבנטים באתר:
מנהיגים ברשת |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2010. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |