ראשי » ניהול ה-business » חדשות ניהול ה-Business » מדד אמון הצרכנים אפריל 2011 – באדיבות גלובס מחקרים

מדד אמון הצרכנים אפריל 2011 – באדיבות גלובס מחקרים

rtf5805112540_202897865

מאת: אבי טמקין, 'גלובס מחקרים'

 

אופטימיות במשק: מדד אמון הצרכנים עלה באפריל ל-87.6 נק' 

נראה כי עליית המדד באפריל, בהמשך לעלייתו במארס ולאחר ירידה חדה בפברואר, קשורה לעדויות הנוספות לגבי הצמיחה במשק, בליווי העליות בשוק ההון.

מדד אמון הצרכנים של "גלובס", בשיתוף PwC Israel, עלה באפריל ב-4.2 נקודות ל-87.6 נקודות (100 – 1996) לאחר עלייה של 1.9 נקודות במארס, וירידה של 7.7 נקודות בפברואר.

נראה כי עליית המדד באפריל קשורה לעדויות הנוספות לגבי הצמיחה במשק, בליווי העליות בשוק ההון. עם זאת, כפי יובהר להלן, יש דאגה מפני מצב המשק בעתיד, אותה ניתן לייחס לתיסוף השקל, והשלכות העלאת הריבית בחצי נקודת אחוז בסוף מארס.

מדד אמון הצרכנים מתבסס על שלושה רכיבים שמיוצגים באמצעות שלוש שאלות שמופיעות בסקר השוטף של המדד אותו עורך מכון סמית עבור גלובס מחקרים מזה 15 שנה.

  • שאלה ראשונה "מה לדעתך מצב המשק?"
  • שאלה שנייה "מה לדעתך יהיה מצב המשק בעוד חצי שנה?"
  • שאלה שלישית – "מה לדעתך יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה?"

לשם ניתוח הנתונים אנו מחשבים לגבי כל שאלה את "המאזן נטו של הערכה חיובית". כלומר, משיבים שענו שהמצב טוב/יהיה טוב בעוד חצי שנה, פחות משיבים שענו שהמצב רע / יהיה רע יותר בעוד חצי שנה. 

המשק בהווה: שיפור ניכר

הנתון השוטף של המאזן נטו של התשובות לגבי מצב המשק בהווה עלה באפריל ב-10.2 נקודות אחוז (נ"א), עלייה חדה למדי, והגיע למינוס 14.8 נ"א. במילים אחרות, שיעור המשיבים האופטימיים קטן ב-14.8 נ"א לעומת שיעור המשיבים הפסימיים. וזאת לאחר עלייה של 1.6 נ"א במארס, וירידה של 3.5 נ"א בפברואר.

 

 

 

 

 

עתיד המשק: התנודתיות נמשכת

הנתון השוטף של המאזן נטו של התשובות לגבי מצב המשק בעוד חצי ירד במארס ב-3 נ"א, והגיע למינוס 19.4 נ"א. רכיב זה ממשיך לרשום תנודות, לעתים חריפות, ביטוי לחוסר הוודאות ששורר בקרב הצרכנים בתקופה של סערות פוליטיות וכלכליות. הירידה באפריל באה לאחר עלייה חדה של 7.8 נ"א במארס, וירידה של 16.7 נ"א בפברואר.

עתיד אישי: שיפור מחודש

המאזן נטו של ציפיות הצרכנים לגבי המצב הכלכלי האישי שלהם בעוד חצי שנה ממשיך להיות חיובי, כלומר יש יותר אופטימיים מפסימיים. באפריל התחדשה העלייה במאזן, לאחר חודשיים של ירידות, ולמרות ההרעה בציפיות לגבי מצב המשק בעוד חצי שנה. הנתון השוטף של רכיב זה עלה בחודש שעבר ב-5.2 נ"א לרמה של 11.3 נ"א, לאחר ירידות של 3.5 נ"א במארס ושל 3.1 נ"א בפברואר.

ראוי לציין כי מאז ספטמבר 2009 ועד לסוף שנת 2010, נתון המגמה שמר על יציבות – ונע בטווח של 12-16 נ"א – עם מעט חריגות. נתוני החודשים האחרונים – 11 נ"א בינואר, 9.4 נ"א בפברואר, 9.5 נ"א במארס ו-9.0 נ"א באפריל – מהווים לפיכך סטייה ברורה כלפי מטה מאותו טווח.

 

 

 

מחקר שנערך במחלקת המחקר של בנק ישראל העלה, כי מדד אמון הצרכנים של גלובס מחקרים יכול לחזות רבעון אחד עד שני רבעונים את ההתפתחויות בצריכה הפרטית, תוך הוספת מידע על הצפוי בעתיד הקרוב, מעבר למה שניתן ללמוד ממשתנים אחרים במשק.

 

 

קישורים רלבנטים באתר:

יכול לעניין..

ethosia-logo

אתוסיה: מחקר שוק במקצועות התוכנה, אוגוסט 2013: המהנדסים בראש סולם השכר, הרבה לפני כולם

ידיעה לעיתונות מנתונים עדכניים שאספה חטיבת המחקר של אתוסיה, מרוויחים המהנדסים בממוצע עד 40% יותר ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *