ראשי » ניהול ה-business » אסטרטגיה עסקית » מאפייני ארגון וניהול עסק קטן

מאפייני ארגון וניהול עסק קטן

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 230, 10 באוקטובר 2000

מאפייני הארגון והניהול של עסק קטן שונים במידה רבה מאלה של ארגון עסקי גדול, וניהולו של עסק קטן על פי כללי הניהול של הגדול, יציבו את הקטן בנחיתות מוחלטת מול הגדול, אומר גבי להמן, יועץ ארגוני ויועץ עסקים (קטנים ובינוניים), מחבר הספר "עסק קטן וחכם" (בהוצאת צ'ריקובר).

מיהו עסק קטן? ניתן להגדיר זאת על פי מספר מדדים:

  1. המחזור הכספי – האם עסק שמגלגל עשרות מליוני שקלים בשנה, אך עובדים בו כמה יהלומנים ומזכירה הוא עסק גדול? והאם מתפרה שיש בה 30 עובדות, ש'מגלגלת' רק 5 מיליון ש"ח בשנה, זה עסק גדול?
  2. גודל הארגון – בארץ, לפי משרד התמ"ס, עסק גדול מונה 50 עובדים לפחות ומחזורו 10 מליון ש"ח ויותר. (אגב, בארה"ב עסק קטן הוא עד 300 עובדים).
  3. מספר המנהלים – עסק קטן הוא עסק שיש בו מנהל אחד (או שניים לכל היותר). זו ההגדרה המשקפת ביותר על פי להמן.

כיצד בכל זאת יגביר העסק הקטן את סיכוייו לשרוד ולהצליח? ומאפייני עסקים קטנים: 

  1. קבלת החלטות – בעסק קטן כל ההחלטות מתקבלות על ידי אדם אחד. המנהל הוא מנהל השיווק, מנהל המכירות, מנהל משאבי האנוש וכו'. (אגב, אם שני מנהלים בעסק, הם חייבים לתפקד בתיאום מלא.)
  2. מחסור כספי – מנהל בעסק קטן בדרך כלל מתמודד מול מחסור כספי. המנהל נמצא במצב כמעט תמידי של מחסור בכספים, בין היתר כי הוא תמיד בתהליכי פיתוח.
  3. גיוס כספים – הבנק דורש מהעסק הקטן לעמוד בתנאים מחמירים הרבה יותר מאשר לעסק גדול, הבנק לא ימהר להפיל את העסק הגדול, כי הוא עלול להזיק גם לעצמו.
  4. ניצול הזמן – הזמן הוא המשאב הכי חשוב בעסק קטן, אבל לעתים קרובות גם הכי מבוזבז, כי הוא לא מנוצל נכון. למנהל עסק קטן אין זמן, גם בגלל ריבוי התפקידים שהוא ממלא. הוא נתון במלכוד: מכיוון שאין לו זמן, הוא פחות מתמקד בתכנון ובדברים הנכונים שיש לעשותם, ובמקרים רבים עוסק ב'כיבוי שריפות'. למנהל עסק קטן גם אין די נגישות לידע, כמו למנהל עסק גדול, כי אין לו זמן לשבת כל היום מול האינטרנט ולהפיק נתונים.
  5. גמישות – עסק גדול מאופיין בכבדות ובאינרציה במידה גבוהה, לעומת סגולתו של העסק הקטן לנצל את יכולתו להיות "גמיש וזריז". להמן מדמה את העסק הגדול למכלית ענקית וכבדה המנווטת בים. אמנם הסערות לא יפילו אותה, אך, למשל, כדי להיכנס לנמל היא צריכה להתכונן ולכוון עצמה במרחק רב יחסית מן הנמל.
  6. תקשורת והיררכיה – התקשורת, בארגון הקטן, ישירה ומהירה יותר, וכן גם המשוב. היתרון שניתן להפיק מזה לארגון הקטן הוא יכולת תגובה זריזה למתרחש בשוק שבו פועל העסק. בעסק גדול היררכיה ודרכי תקשורת ארוכות מלמעלה למטה (ולהיפך), גורם לכך כי המידע העובר דרכן עשוי להשתבש או להשתנות בגלל תקשורת לקויה ו"פוליטיקה" פנימית.
  7. תקציב – עסק קטן אינו צריך לקבוע תקציב מדויק על סעיפיו המפורטים, אלא רק מספרים גולמיים, מגמות כלליות מבחינת תקציבית, ולקבוע מהלכים ספציפיים ופעולות שונות בתקציב 'תוך כדי תנועה', תוך שמירה על גמישות.
  8. נזילות – המבחן העליון לעסק קטן הוא יכולת הנזילות הכספית שלו. הגורם העיקרי המחייה את העסק הקטן הוא הנזילות, כי בלעדיה הוא לא יתקיים, גם אם יהיה רווחי בסופו של דבר.

אלה רק כמה היבטים, מתוך רבים, על ארגון וניהול העסק הקטן, שלניהולו נדרשים, מדגיש להמן, "הרבה דמיון יוצר, כי העסק הגדול יכול לקנות בכסף את הדמיון הזה, והקטן פחות".

קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת:

Small Businesses Share Their Thoughts

מתוך: /http://entrepreneurs.about.com/smallbusiness

Small Business Financing Plans for 2000

מתוך: /http://entrepreneurs.about.com/smallbusiness

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

יכול לעניין..

שותף עסקי

בחירת שותף עסקי

  פרק מהספר "הרעיונות הגדולים בקבלת החלטות לניהול עסק רווחי" מאת: עו"ד אליהו עמר   ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *