ראשי » ניהול ומנהיגות » מיומנויות ניהול » כללים לקליטת עובד חדש

כללים לקליטת עובד חדש

 

 מאת: יניב עינב *

יניב עינב – סדנאות, אימון עסקי ותהליכי שיפור ביצועים

 rtf2857618033_179021955

 

כניסה לתפקיד חדש בארגון הן לאנשים שלהם זה המעבר הראשון והן לאנשים שחוו מעברים בין תפקידים ובין ארגונים, הינו תהליך משמעותי לעובד ולארגון. תהליך חווית הכניסה לתפקיד חדש הינו מרגש ומלווה בחששות, חוסר וודאות ועמימות.
מי שמקבל את התפקיד החדש יעבור בשלב הכניסה לתפקיד שינויים רגשיים הנעים בין ציפייה ותקווה לבין דאגה וחשש וישאל את עצמו שאלות רבות ויומיומיות לגבי הציפיות והדרישות ממנו בתפקיד. במקביל, הארגון גם הוא עובר שינוי ועסוק בשאלות כמו: האם העבודה תימשך כרגיל? מהו "שכר לימוד" אותו אאלץ לשלם על כניסת בעל התפקיד החדש? אילו שינויים צפויים לעובדים הקיימים והאם יופר האיזון והחיבור הצוותי אשר קיים כיום וכדומה.


שלב הכניסה לתפקיד והחפיפה
לא תמיד מתאפשרת חפיפה מסודרת  בין בעל התפקיד היוצא והנכנס, ורבים הם המקרים בהם היא איננה קיימת כלל. בכל מקרה, שלב הכניסה לתפקיד מתקיים תמיד. זהו שלב שבו רצוי להקדיש את מירב הזמן ללמידה אינטנסיבית של מכלול רחב של נושאים הקשורים לתפקיד.  בין הנושאים המרכזיים שיש ללמוד בשלב זה ניתן לציין את הנושאים הבאים:
מהי הגדרת התפקיד?
מהו המבנה הארגוני/נהלים/ תהליכי עבודה מרכזיים?
מהן המטרות של הצוות/תחום/מחלקה/ארגון שלי?
מהם היעדים והמדדים להצלחה?

עם מי אני עובד? כלפי מי אני מחויב?
מהם המשאבים העומדים לרשותי?
סטאטוס פרויקטים או משימות מרכזיות שיש לטפל בעתיד.
מהם הערכים והנורמות של היחידה שלי?

 

נקודות מרכזיות בהכנה לביצוע חניכה לתפקיד חדש

על מנת לבצע כניסה רכה ואפקטיבית לעובד חדש הנכנס לחברה יש לתכנן מראש את תהליך החניכה, זמן החניכה, נושאי החניכה ומי מעביר כל נושא ונושא:

  • הגדר את משך זמן החניכה בכניסה לתפקיד. משך הזמן חייב לכלול תאריך התחלה, סיום, זמן חניכה בכל יום וכדומה.
  • הגדר את האחראים לחניכה בכניסה לתפקיד, חלק להם נושאים להעברה עליהם הם אחראיים ובדוק איתם האם הם יודעים כיצד להעביר את הנושא עליו הם אחראיים.
  • בנה מסמך תוכנית חפיפה הכולל את לוחות הזמנים, נושאי החניכה והחונכים והצג אותו לעובד החדש.

 

נקודות מרכזיות בבניית תוכנית חניכה

תוכנית חניכה אפקטיבית בכניסה לתפקיד, חייבת לכלול את הפרמטרים הבאים ועל פי הסדר שהם כתובים. מטרת התעדוף הינו לבסס בנייה תהליכית בשלב החניכה, כאשר בשלב ראשון מעניקים את היסודות ואז בונים את המשך הדרך.

  • מטרות החברה ויעדיה המרכזיים.
  • אנשי החברה ותפקידיהם.
  • מוצרי החברה.
  • דרך עבודת החברה.
  • מיהם לקוחות החברה.
  • מהן הציפיות מהעובד החדש.
  • טכנולוגיה רלוונטית לעבודה שוטפת (מערכות מחשב, מערכות משרד, ציוד רלוונטי ברכב וכדומה).
  • צפייה בעבודה השוטפת במשרד ובשטח, כאשר העובד החדש רושם הערות ולאחר מכן מתבצע סיכום התצפיות על ידי מנהל ישיר.
  • הצטרפות המנהל לעובד החדש, כאשר העובד החדש מבצע את העבודה והמנהל חונך אותו ומעביר לו משוב, הכולל נקודות לשימור ושיפור.
  • ביצוע מבחן / מבדק / שיחה לבדיקה האם העובד מוכן לעבוד באופן עצמאי.
  • כניסה לעבודה. 

דוגמא לטבלת חניכה בכניסה לתפקיד

נושא חניכה פרוט תוכן מעביר הנושא לו"ז אביזרים נדרשים
         
         
         
         

 

* יניב עינב, מאמן עסקי ומנחה קבוצות בתחומי פיתוח המנהלים, השירות והמכירות.

 

לפניות ליניב עינב:

yaniveinav@gmail.com

 

יניב עינב – סדנאות, אימון עסקי ותהליכי שיפור ביצועים

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ינואר 2013. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

29670688_s

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *