יעוץ ארגוני תוך שימוש במשחק תפקידים

הרחבה לכתבת משאבים, 20 בפברואר 2000

 

ד"ר שלמה אריאל, מנהל "המרכז לטיפול אינטגרטיבי" ברמת גן, פיתח בזמנו מודל לייעוץ ארגוני, הרואה את הארגון כמערכת עיבוד נתונים, שההפרעות בתפקודו הן "באגים" ב"תוכנות" שבמחשבתם של אנשי הארגון. ד"ר אריאל, מומחה לפסיכולוגיה קלינית ולטיפול במשפחה ובנישואין, עורך טיפול משפחתי תוך שימוש במשחק דמיוני של המשתתפים, והוא מציע ליישם שיטה זו גם בטיפול ארגוני, כדי לסלק או להחליש באגים בתקשורת הבין-אישית בארגון.

המשחק, מסביר ד"ר אריאל, הוא פעילות מנטלית בעיקרה, המכילה שלוש טענות. האחת, "טענת המימוש", כלומר, הדברים המשוחקים, הנובעים מדמיונו של אדם, נחשבים לממשיים, (למשל, אם אדם טוען שהוא אריה, אז הוא 'באמת מתכוון' לזה שהוא אריה), "טענת הזיהוי" – האריה מזוהה עם ישות כלשהי בסביבה החיצונית המיידית, האדם המשחק עצמו, או חפץ כלשהו, ו"טענת הביטול" – שתי הטענות הראשונות הן בצחוק, לא ברצינות.

בטיפול משפחתי בשיטה זו, המשתתפים, ובדרך כלל הילדים, ממציאים באופן חופשי מדמיונם או בליווי המנחה, אירועים ומצבים שונים, כמו מלך ומשרתים, חיות יער או חיות בית וכדומה. המנחה מוביל ומכוון את מהלך המשחק לשימוש וניצול התכונות הטיפוליות הקיימות במשחק, המופקות משלושה מרכיבים הגלומים במשחק: האחד, המשמעות הלוגית של המשחק (שלוש הטענות לעיל), המבדילה בינו לבין סוגי התנהגות אחרים, כמו התנהגות רגילה, פנטזיה, חלום, שקר ועוד. ניתוח התפקידים הפסיכולוגיים של המשחק, לרבות ראיית המשחק כאמצעי ליצירת איזון במערכת הרגשית, למשל, הפחתת כעס או פחד. כמו כן, המשחק אמור לשמש כאמצעי תקשורת, להעברת מסרים בין אנשים בצורה עקיפה, כי לעתים הם מתקשים לעשות זאת בצורה ישירה.

ד"ר אריאל מציע ליישם את שיטת המשחק בייעוץ וטיפול ארגוני, כגון פתרון קונפליקטים פנימיים, שיפור התקשורת בקבוצת עבודה או בין מנהל לעובדים ועוד. "המנחה מכוון את המשחק למקומות שבהם פועלות התכונות הטיפוליות, ומתקנות את הבאגים בגישותיהם ותפיסותיהם של האנשים".

לדוגמה, אחד המאפיינים של משחק הוא שיוך וניכור בעת ובעונה אחת. למשל, ילד במהלך טיפול משפחתי, שרוצה לבטא כעס או תקיפות כלפי הוריו, טוען כי הוא "שודד". מצד אחד הוא משייך לעצמו את תכונות השודד, אך מצד שני הוא מנכר את עצמו מתכונות אלה, כי זה רק משחק.

בדומה לזה ניתן לטפל במצב של יחסים מתוחים או טינה בין עובדים למנהל, הנתפס על ידי העובדים, למשל, כקשוח או תוקפני מדי. העובדים והמנהל יכולים 'להתחפש' ולשחק כמלך ומשרתים, או אריה וחיות הג'ונגל, ולשטוח את טענותיהם זה כלפי זה במושגים מעולמן של דמויות אלה, תוך שהמנחה מוביל את המשחק למאפייניו הטיפוליים, ואמירות במישור הסימבולי המייצגות את המציאות אך מרככות את ההתבטאויות. למשל, האריה שואג יותר מדי, בשל כך יכולת השמיעה שלו נחלשה, ולכן הוא לא שומע את האחרים. "הדברים נאמרים בצורה משעשעת, בעקיפין, וזה עושה את הדו שיח בין הצדדים הרבה יותר קל".

סיטואציה נוספת, הרותמת מאפיין נוסף של משחק, הנקרא דואליות בסיסית, מאפשרת להראות סתירה פנימית הקיימת בתפקיד ובהתנהגות הכרוכה בו. למשל, מנהל שטוען כי הוא מגן על כפיפיו ושומר על זכויותיהם, אך דווקא נטען כלפיו כי אינו קשוב לבקשות עובדים, משלם משכורות באחור, לא מגן על עובד שנפגע על ידי גורם כלשהו וכדומה. להמחשת הדואליות הבסיסית, המנהל מתבקש לשחק אריה, ומנחה הסדנה מכוון את המשחק כך שתיראה ותבלוט הסתירה הפנימית שבתפקיד האריה: מצד אחד הוא מלך היער, ולכן רואה עצמו כמנהל המגן על עובדיו, אך מצד שני האריה גם מאיים על החיות הכפופות לו. הדואליות והסתירה שבתוכה מעלה על פני השטח וחושפת את הסתירה המובנית בהתנהגויותיו של המנהל, ומאפשרת להעביר את מסר הדואליות הזו בצורה יותר נוחה ומתקבלת על הדעת.

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

 

 

 

 

יכול לעניין..

גישות הנחיית קבוצות לבכירים וייעוץ ארגוני

ללמוד מהטובים ביותר – הנחיית קבוצות בכירים, יעוץ ארגוני וליווי מנהלים בהנחיית דרור ורדי

הנחיית קבוצות לבכירים בגישת "הקונפליקט".  ללמוד ייעוץ ארגוני ברמה הפרקטית לחצ/י לפרטים על ההטבה המיוחדת לחברי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *